Caen Amour
Trajal Harrell voor Holland Festival
Events — 19, 20 jun 2025
Het jaarlijkse Holland Festival is terug in het Stedelijk Museum en samen verwelkomen ze Trajal Harrell, associate artist van het Holland Festival. Op 19 en 20 juni presenteert de Amerikaanse kunstenaar en choreograaf Caen Amour, een verkenning van hoe herinneringen, identiteit en culturele uitwisseling schuilhouden in ons lichaam door middel van beweging en dans. Tijdens deze ensembleperformance speelt het museum een rol als deelnemer, wat de interactie tussen de performer en het publiek vergemakkelijkt – in tegenstelling tot de vaste structuren die normaal in een theater aanwezig zijn.
- Prijs
- €35,- (voor HF Young: €25,-)
- Locatie
- Van de Endezaal
- Tijd
- 19 jun, 14.00 tot 15.15
19 jun, 16.00 tot 17.15
20 jun, 19.00 tot 20.15
20 jun, 21.00 tot 22.15 - Toegang
- Tickets
Caen Amour van Trajal Harrell is geïnspireerd op de hoochie coochie-shows uit het 19e-eeuwse Amerika: sensuele dansvoorstellingen vol oriëntalistische fantasieën. Deze shows komen opnieuw tot leven tijdens een fictieve ontmoeting van Trajal Harrell tussen moderne danspionier Loïe Fuller, de legendarische Japanse danser Tatsumi Hijikata en Comme des Garçons-oprichter Rei Kawakubo.
Harrells werk draait om het herinterpreteren van het verleden om het heden opnieuw vorm te geven. In Caen Amour doet hij dat onder andere met een decor dat aan een draaimolen doet denken, waarin de dansers allerlei verschillende dansstijlen tonen. Soms gehuld in een sluier, een simpel T-shirt of met een ontbloot bovenlijf, spelen ze met de grens tussen dans, performance en identiteit. Harrell eert de vrouwelijke entertainer en belicht een moment in de dansgeschiedenis waarin de grenzen tussen amusement, erotische dans en experiment worden afgetast.
'Caen Amour verwijst naar een periode in het begin van de twintigste eeuw, toen vrouwen experimenteerden met dans zonder dat er instituten waren voor danskunst. Zij braken met vastgeroeste ideeën over burlesk amusement en over sociale, nationale of religieuze dansen. Ze probeerden iets artistieks te maken en lieten zich beïnvloeden door “oosterse” dansen. Hier komt 'hoochie-koochie' dans vandaan. Ik vond deze geschiedenis interessant en bovendien had ik vage herinneringen aan mijn vader die heimelijk naar zulke shows ging, wat ook mijn nieuwsgierigheid aanwakkerde. Op het moment dat ik deze show maakte, verplaatste ik me veel tussen theaters en kunstgaleries, wat van invloed was op het perspectief van het publiek. De show is een resultaat van al die dingen.'
– Trajal Harrell, associate artist 2025
Praktische informatie
Caen Amour wordt op 19 en 20 juni tweemaal per dag uitgevoerd in de Van de Endezaal in het Stedelijk. Tickets voor deze ensembleperformance van een uur en 15 minuten kunnen gekocht worden op de ticket shop van het Holland Festival. Er is geen pauze tijdens de voorstelling en de performance is zonder gesproken taal. [zitplaatsen voor bezoekers met een mobiliteitsbeperking zijn beschikbaar]
Performance tijden
- Do 19 juni
- 14:00
- Do 19 juni
- 16:00
- Vr 20 juni
- 19:00
- Vr 20 juni
- 21:00
Voor deze voorstelling is een toegangskaart vereist:
Tickets
Trajal Harrell
De Amerikaanse choreograaf en danser Trajal Harrell (Douglas, Georgia, 1973) is een van de belangrijkste internationale hedendaagse choreografen.
Zijn unieke stijl bevat elementen uit verschillende danstradities, mode, muziek en beeldende kunst. Met universele menselijke emoties en thema’s als verbondenheid, tragiek, tederheid en kwetsbaarheid raken Harrells voorstellingen de kijkers vaak op een diep persoonlijk niveau.
Harrell verwierf vanaf 2009 internationale bekendheid met zijn Twenty Looks or Paris is Burning at The Judson Church, een reeks werken waarin voguing − een dansstijl die eind jaren 80 ontstond in de ballroomscene van Harlem − en vroege postmoderne dans vertrekpunt zijn. Tijdens het Holland Festival in 2014 voerde hij delen van deze reeks op in het Stedelijk, waarmee hij zijn eerste en tot nu toe meest recente bijdrage leverde aan het performanceprogramma van het museum. Dit komt overeen met zijn artistieke benadering van het presenteren van zijn werk in theaters, galeries en musea wereldwijd en het geven van pop-up performances op onverwachte plekken, zoals een boekhandel in Parijs.
In zijn recente werk verweeft Harrell theoretische elementen uit voguing met bewegingen en ideeën uit vroegmoderne dans en butoh, een naoorlogse Japanse minimalistische en geëngageerde dansvorm die eind jaren 50 werd ontwikkeld door de Japanse danser en choreograaf Tatsumi Hijikata (1928-1996). Harrells werk onderzoekt de raakvlakken tussen deze ogenschijnlijk uiteenlopende dansculturen, waarbij het lichaam centraal staat als drager van herinneringen, het verleden en de historische invloeden die zijn danspraktijk vormen.
Het Holland Festival werkt sinds 2019 jaarlijks met een associate artist. Deze maker vertegenwoordigt de stem van de kunstenaar, inspireert en is ruim een jaar een gesprekspartner voor het programmateam. Van de associate artist wordt zowel nieuw als ouder werk getoond en een speciaal project in de stad ontwikkeld. Voor de 78e editie van het festival neemt Harrell deze rol op zich en presenteert in de maand juni een breed scala aan performances. Hij keert terug naar het Stedelijk, niet alleen voor zijn solo Sister or He Buried the Body, maar ook voor Caen Amour (19 en 20 juni), een ensemblevoorstelling waarin de grens tussen dans, performance en identiteit wordt verkend. Na meer dan 10 jaar zijn de performances van Harrell terug in het museum.
Sister or He Buried the Body
Vind hier meer informatie over Harrells andere performance in het Stedelijk op 25 juni.
Meer info
Credits:
Afbeelding 1: Orpheas Emirzas
Choreografie: Trajal Harrell
Cast: Trajal Harrell, Thibault Lac, Perle Palombe, Ondrej Vidlar
Licht ontwerp: Sylvain Rausa
Toneelbeeld: Jean Stephan Kiss, Trajal Harrell
Soundtrack: Trajal Harrell
Kostuums: Trajal Harrell, cast
Dramaturgie: Sara Jansen
Co-productie: Kampnagel, Festival d’Avignon, Theater Freiburg, Arsenic, Gessnerallee, ICA Boston, Kaaitheater, Productiehuis Rotterdam, Barbican met steun van TANZFONDS ERBE- an initiative of the German Federal Cultural Foundation
Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door: Ammodo Art