Events — 13 dec 2025

De jaarlijkse Badkuiplezing is een nieuwe traditie waarin denkers en makers reflecteren op actuele vraagstukken in de kunstwereld. Dit jaar is schrijver, curator en journalist Ekow Eshun aan het woord.  In zijn lezing gaat hij in op hoe kunstenaars en kunstinstellingen veerkrachtig kunnen blijven en diverse perspectieven en praktijken kunnen versterken te midden van de toenemende wereldwijde politieke druk tegen inclusie in de kunst.

Prijs
Geldig museumticket + €3,-
Locatie
Auditorium
Tijd
13 dec, 15.00 tot 18.00
Taal
Engels
Toegang
Tickets

Programma

In een tijd waarin politieke tegenstellingen toenemen, de klimaatcrisis versnelt en het geloof in vooruitgang wankelt, dringt de vraag naar de rol van kunst en culturele instellingen zich sterker dan ooit op. In the Realm of the Marvellous onderzoekt hoe kunstenaars en instellingen kunnen terugspreken tegen, en verbeeldingskracht kunnen bieden binnen zo’n gespannen tijdsgewricht.

Instellingen die geworteld zijn in de Verlichtingsidealen van rede en orde worden uitgedaagd hun doel te heroverwegen; om voorbij neutraliteit te bewegen en zich open te stellen voor de emotionele, poëtische en relationele kennisvormen die kunstenaars vaak belichamen. Het gaat niet om het loslaten van scherpte, maar om haar te verbreden: ruimte te maken voor complexiteit, zorg en verbeelding. Kunst herinnert ons eraan dat de wereld begrijpen ook betekent haar te voelen, en dat empathie een vorm van kennis kan zijn. Hier ligt de urgentie: musea om te denken als levende plekken van ontmoeting en vernieuwing, waar we samen meer inclusieve, duurzame en wonderlijke toekomsten kunnen verbeelden.

Na de lezing zal Malgorzata Ludwisiak vanuit haar perspectief een reactie geven op het betoog van Ekow Eshun. Tot slot gaan Eshun en Ludwisiak met elkaar en het publiek in gesprek, onder leiding van conservator Amanda Pinatih. Na afloop van de Badkuiplezing is er gelegenheid om na te praten tijdens een borrel naast het Auditorium.

Over Ekow Eshun

Ekow Eshun is een vooraanstaand curator en schrijver, bekend om zijn veelzijdige bijdragen aan de hedendaagse cultuur. Hij wordt door Vogue omschreven als “the most inspired - and inspiring - curator in Britain”. Hij heeft internationaal veelgeprezen tentoonstellingen georganiseerd en ontving de Curatorial Prize 2023 van de Association for Art History voor In the Black Fantastic in de Hayward Gallery in Londen, een baanbrekende tentoonstelling van visionaire zwarte kunstenaars die zich verdiepen in mythen, Afrofuturisme en speculatieve fictie.  

Als pionier in de Britse cultuur schreef hij geschiedenis als de eerste Zwarte redacteur van een groot Brits tijdschrift en werd hij ook de eerste Zwarte directeur van het Institute of Contemporary Arts in Londen. Als voorzitter van de Fourth Plinth in Trafalgar Square leidt hij een van 's werelds meest iconische openbare kunstprojecten. Eshuns artikelen, die zijn verschenen in onder meer The New York Times, Financial Times en Vogue, weerspiegelen zijn brede intellectuele visie. 

Hij is auteur van boeken, waaronder recentelijk The Strangers, dat op de longlist stond voor de Gordon Burn Prize en de Jhalak Prize, en Black Earth Rising: Colonialism and Climate Change in Contemporary Art. Hij is Fellow van de Royal Society of Literature en was jurylid voor de Turner Prize 2024 en lid van de jury voor het Britse paviljoen op de Biënnale van Venetië 2024.  

Over Malgorzata Ludwisiak

Kunsthistorica, kunstcritica, curator, expert op het gebied van museummanagement, academisch docent. Curator van het Albanese paviljoen op de Biënnale van Venetië 2026. Ze is voor de tweede termijn (2023-2025) bestuurslid van CIMAM (Internationaal Comité voor Musea en Collecties van Moderne Kunst). In 2023-2024 was ze artistiek directeur van het Museum voor Moderne Kunst in Warschau, medeverantwoordelijk voor de opening van het nieuwe museum in oktober 2024. Als directeur van het Centrum voor Hedendaagse Kunst Ujazdowski Castle in Warschau (2014-2019) was ze op zoek naar experimentele institutionele formats. Ze was vice-directeur van het Muzeum Sztuki in Lodz (2008-2014), hoofdconservator van de afdeling moderne kunst in het Nationaal Museum in Gdansk, Polen (2021-22), directeur van de Internationale Biënnale van Lodz (2006) en initiatiefnemer en directeur van het Lodz Design Festival (2007). Naast andere projecten was ze curator van El Hadji Sy. At First I Thought I Was Dancing (2016, CCA in Warschau), waarin ze reflecteerde op vragen over gemeenschap en performativiteit vanuit het perspectief van Dakar, en Correspondences. Modern Art and Universalism (samen met Jaroslaw Lubiak; 2012-13, Muzeum Sztuki in Łódź), waarin een dialoog tot stand werd gebracht tussen twee collecties van 20e- en 21e-eeuwse kunst: die van het Kunstmuseum Bern en het Muzeum Sztuki in Lodz, waarbij Walter Benjamins begrip van passages werd toegepast als methode om de moderniteit en de status van een kunstwerk te herlezen.  

Sinds 2001 publiceert ze kritische teksten in tentoonstellingscatalogi, Poolse kunsttijdschriften en het dagblad Gazeta Wyborcza. Ze is lid van de Poolse afdeling van AICA. Ze gaf les in kunstgeschiedenis aan de Academie voor Schone Kunsten in Łódź (2007-2010), in curatoriële strategieën aan de Universiteit van Łódź en in management van culturele instellingen aan de Academie voor Kunst in Szczecin (2023-2024). In haar theoretische teksten zoekt ze naar een mogelijke relatie tussen hedendaagse kunst en haar maatschappelijke verantwoordelijkheid, waarbij ze reflecteert op de kritische rol van een kunstinstelling in dit proces.   

In the Realm of the Marvellous

Een plek verzekeren voor deze badkuiplezing? Boek je ticket alvast hier.

Credits

1. Portret Ekow Eshun, gemaakt door: Zeinab Batchelor
2. Portret Malgorzata Ludwisiak