grafisch beeld met tekst 10 jaar badkuipen open for the open

24 sep 2022

De Badkuip is jarig! Op zaterdag 24 september is het museum voor iedereen gratis toegankelijk. Sluit aan bij de Badkuiplezing van Yvette Mutumba en Bas Heijne. Ook kun je de performance Higher xtn. van Michele Rizzo ervaren in het entreegebied. Klik hier voor het volledige weekendprogramma.

Prijs
Gratis
Tijd
24 sep 2022, 10.00 tot 18.00
Toegang
Dit evenement is uitverkocht

In september 2022 is het precies tien jaar geleden dat de nieuwe vleugel van het Stedelijk in gebruik werd genomen. Het ontwerp van Benthem Crouwel Architecten werd al snel de Badkuip genoemd. Die naam nemen wij natuurlijk met liefde over.

Wie jarig is, viert feest. Dat doen we in een lang weekend, waarin we onze deuren wagenwijd openzetten en zelf ook open staan. Open voor het verleden, maar vooral voor vandaag en morgen. Met prikkelende performances, onze wereldberoemde collectie die nu compleet nieuw getoond wordt, optredens, rondleidingen, lezingen, workshops en nog veel meer.   

Welkom in het Stedelijk!


Programma zaterdag 24 september

Doorlopend
Boek de tentoonstellingen:
'Sedje Hémon. Imran Mir. Abdias Nascimento. Abstracting Parables'
'Yesterday Today. Collectie tot 1950'
'Tomorrow is a Different Day. Collectie 1980–nu'
'Everyday, Someday and Other Stories. Collectie 1950–1980'
14.00 – 14.35
Julidans x Stedelijk Museum: 'Highter xtn.' - Michele Rizzo
Schiphol Entree, kom op tijd om verzekerd te zijn van een plekje.
15.30 – 18.00
Badkuiplezing: Yvette Mutumba
Met afsluitende borrel, in het Auditorium
Doorlopend
Booksale
In de leeszaal van de bibliotheek, gelegen onder de winkel van het museum

Programma in detail


Badkuiplezing

Tijd: inloop v.a. 15.00, aanvang 15.30 met aansluitende borrel tot 18.00
Locatie: Auditorium
Taal: Engels

Reserveer toegang tot lezing*

Op zaterdagmiddag presenteren we de eerste editie van de jaarlijks terugkerende Badkuiplezing, een platform waarop toonaangevende denkers en makers reflecteren op de grote vragen die in het internationale kunstwezen actueel zijn. Naar aanleiding van het jubileum van de nieuwbouw kijken we in deze eerste editie naar de toekomst van het museum zelf en kunstinstellingen in het algemeen. Hoe verhoudt de rijke, maar ook problematische geschiedenis van dit instituut zich tot de uitdagingen en ambities van de 21e eeuw? Deze middag spreekt Dr. Yvette Mutumba over haar visie op de hedendaagse ontwikkelingen in de museumwereld.  

‘In de zomer van 2020 gonsde een collectief gesprek door de Europese museumsector: mondiale protesten in reactie op de moord van Breonna Taylor en George Floyd maakten nog duidelijker wat er altijd al aan de hand was – een diepe, systemische onwetendheid over historische en hedendaagse narratieven en ervaringen van buiten de zogenaamde ‘mainstream’. Veel Europese culturele instellingen verklaarden zich snel solidair met de beweging tegen racisme en voor rechtvaardigheid. Nu, twee jaar later, is het de moeite waard om de balans op te maken wat er sindsdien is gebeurd en wat er nodig is om volgende stappen te zetten – voor het Stedelijk en de museumsector in de brede.’ 

Dr. Mutumba is medeoprichter van Contemporary And (C&) en als curator-at-large betrokken bij het Stedelijk Museum. In haar werk introduceerde ze een bredere blik op de hedendaagse kunst van het Afrikaanse continent en de Afrikaanse diaspora.  

Schrijver, vertaler en essayist Bas Heijne zal aansluitend met een gesproken column zijn eigen kritische blik op de positie van het Stedelijk geven.  

Na de lezing is er een vraaggesprek met directeur Rein Wolfs. Ook is er de mogelijkheid om na te praten met een borrel. 

*Bij het reserveren van een ticket voor de Badkuip lezing word je automatisch doorverwezen naar een pagina om je gratis toegangsbewijs voor het museum te reserveren. Het is dus niet nodig om dit nog apart te doen. Bij verhindering graag afmelden via reserveringen@stedelijk.nl, zo komt er een plekje vrij voor iemand anders. 

Yvette Mutumba
Yvette Mutumba

Meer info over de sprekers

YVETTE MUTUMBA

Yvette Mutumba is medeoprichter en hoofdredacteur van kunstmagazines Contemporary And (C&) en Contemporary And América Latina (C&AL). Zij geeft ook colleges aan het Institut für Kunst im Kontext, Universität der Künste, in Berlijn. Mutumba was onderdeel van het curatorenteam van de tiende editie van de Berlin Biennial for Contemporary Art (2018) en Visiting Professor for Global Discourses aan de Hochschule für Kunst und Medien in Keulen (2017-2018). Van 2012 tot 2016 werkte ze in het Weltkulturen Museum in Frankfurt am Main, waar ze de co-curator was van tentoonstellingen als Foreign Exchange (or the stories you wouldn’t tell a stranger) (2014-15), El Hadji Sy: Paintings, Performance, Politics (2015), en A Labour of Love (2015-2016; 2017, Johannesburg Art Gallery). De laatste tentoonstelling was genomineerd voor de 2016 Global Fine Arts Award. Mutumba studeerde kunstgeschiedenis aan de Freie Universität Berlin en behaalde haar PhD aan Birkbeck University of London.

BAS HEIJNE

Bas Heijne is schrijver, vertaler en essayist. Heijne studeerde af in Engelse taal- en letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is de auteur van twee romans en twee verhalenbundels. Zijn essaybundel De wijde wereld (2000) werd genomineerd voor de AKO Literatuur Prijs. Van 2001 tot 2018 was hij columnist bij NRCHandelsblad. In 2005 ontving hij de Henriette Roland Holstprijs voor Hollandse toestanden (2005), een verzameling columns die hij voor NRC Handelsblad schreef. Daarna verschenen zijn spraakmakende essays Onredelijkheid (2007) en Moeten wij van elkaar houden? (2011). In 2008 was Heijne presentator van het VPRO-programma Zomergasten. In 2013 verscheen Angst en schoonheid, een bevlogen essay over leven en werk van Louis Couperus. In 2016 verschenen zijn essays Onbehagen en Mens of onmens. In Staat van Nederland, een pleidooi (2017), pleit Heijne voor een gezond debat en discussie. Op 18 mei 2017 ontving hij de P.C. Hooftprijs voor zijn beschouwende proza. In 2018 maakte Heijne de vierdelige serie Onbehagen waarin hij onderzoekt waarom de idealen van onze beschaving steeds verder onder druk komen te staan. Van Heijne verscheen in 2020 het boek Mens/onmens, waarin hij de twee grote obsessies van onze tijd onderzoekt: waarheid en identiteit. 

JULIDANS X STEDELIJK MUSEUM: HIGHER xtn. – Michele Rizzo

Tijd: 14.00 – 14.35
Locatie: Schiphol Entreegebied
Toegang: Op inloop. Beperkte capaciteit, wees op tijd

  • Foto tijdens performance Michele Rizzo, HIGHER XTN. 2019
    Michele Rizzo, HIGHER xtn. 2019. Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Maarten Nauw
  • Foto tijdens performance Michele Rizzo, HIGHER XTN. 2019
    Michele Rizzo, HIGHER xtn. 2019. Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Maarten Nauw
  • Foto tijdens performance Michele Rizzo, HIGHER XTN. 2019
    Michele Rizzo, HIGHER xtn. 2019. Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Maarten Nauw
  • Foto tijdens performance Michele Rizzo, HIGHER XTN. 2019
    Michele Rizzo, HIGHER xtn. 2019. Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Maarten Nauw

Het Stedelijk Museum Amsterdam en Julidans, het internationale festival voor hedendaagse dans, presenteren met trots het werk HIGHER xtn. van Michele Rizzo. Een performance dat in 2019 door het Stedelijk werd aangekocht via de Gemeentelijke Kunstaankopen. HIGHER xtn. wordt getoond in de Schiphol entreehal van het nieuwe Stedelijk-gebouw – liefdevol ‘de Badkuip’ genoemd – ter gelegenheid van het tienjarig jubileum van de heropening van het museum.  

HIGHER xtn. is een adaptatie van Rizzo’s performance HIGHER (2015), waarin wordt verkend hoe nachtclubs ruimte bieden aan dansers voor zelfexpressie en samenkomst. Rizzo’s werk onderzoekt hoe dans een staat van transcendentie kan faciliteren en benadrukt de diepe connectie tussen dans en spirituele praktijken. Zijn choreografische werken maken gebruik van de ontladende en transformatieve kracht van techno, waarbij herhalende ritmes in de beweging worden geïntegreerd om te verkennen hoe bewegingspraktijken tijdelijk de vermeende grenzen van het lichaam kunnen doen vervagen. HIGHER xtn. eert de nachtclub als een veilige ontmoetingsplaats voor gemarginaliseerde groepen, een plek die publieke intimiteit en affiniteit stimuleert en tegelijk aan uiteenlopende groepen een omgeving biedt waarin zij hun identiteit kunnen onderzoeken.  

In HIGHER xtn. wordt voortdurend onderhandeld tussen de grenzen van het zelf en het collectief. Met minimale, herhalende bewegingspatronen beginnen koppels van dansers synchroon te bewegen, tot uiteindelijk alle dansers een eenheid vormen. De herhalende choreografie leidt tot een herconfiguratie van de groep als een samenhangend lichaam, en biedt de mogelijkheid om te observeren hoe elk individu de gedeelde choreografie op een persoonlijke manier belichaamt. De hypnotische elektronische soundtrack van Lorenzo Senni wordt in samenhang met de bewegingen van de dansers steeds intenser.  

Het Stedelijk Museum Amsterdam heeft al lange tijd een goede werkrelatie met Rizzo. In 2019 debuteerde HIGHER ext. in de context van Freedom of Movement: de Gemeentelijke Kunstaankopen 2018, waarna het werd aangekocht voor de collectie van het museum. In 2021 nam Rizzo deel aan Sketches for the Future, een programma van time-based werken in opdracht van het Stedelijk, en ontwikkelde hiervoor het videowerk Rest (2021), dat voortbouwt op het gelijknamige choreografische werk uit 2020. In juli 2022 presenteerden Julidans en het Stedelijk Museum Amsterdam gezamenlijk het werk REACHING (2021).  

De presentatie van Rizzo’s HIGHER xtn. is onderdeel van een lopende samenwerking tussen Julidans en het Stedelijk Museum Amsterdam. Eerder werd in dit kader, naast het werk REACHING van Rizzo, tevens samengewerkt aan minor matter (2017) van Ligia Lewis, Us Swerve (2019) van Alex Baczynski-Jenkins, en Andreas Hannes’ Tremble (2021).

Over de kunstenaar & CREDITS 

Michele Rizzo (1984, IT) is als kunstenaar werkzaam in Amsterdam, waar hij choreografie studeerde aan de School voor Nieuwe Dansontwikkeling en beeldende kunst aan het Sandberg Instituut. In de laatste jaren produceerde hij een serie werken voor theaters en tentoonstellingsruimtes waarin een esthetische vertaling van aspecten van club- en ravecultuur wordt gemaakt.  

HIGHER xtn. (2019) is op vele plekken in Europa vertoond, waaronder Zachęta National Gallery of Art (Warschau), V-A-C Foundation (Venetië), 3HD Festival (Berlijn), Spazio Maiocchi (Milaan), Enter Art Fair (Kopenhagen) en La Casa Encendida (Madrid). Sinds 2020 begon Rizzo met Rest (aangekocht door Fondazione Sandretto Re Rebaudengo) ook naam te maken als beeldend kunstenaar door zijn choreografische beeldtaal in sculptuur te implementeren, en werkte hij samen met modemerken als MARNI, Off-White en Magliano. In 2021 produceerde Rizzo zijn performancewerk Reaching (2021) bij KW Institute for Contemporary Art (Berlijn) i.s.m. Julia Stoschek Collection. Hij doceert regelmatig aan kunstopleidingen zoals het Sandberg Instituut in Amsterdam en HEAD University of Art and Design in Genève.

CREDITS

Concept and choreography by Michele Rizzo
Music by Lorenzo Senni
Performers: Juan Pablo Cámara, Max Göran, Arad Inbar, Michele Rizzo, Antonia Steffens, Charlie Laban Trier, Júlia Vavra, Milena Weber
Supported by Mondriaan Fonds and Prins Bernhard Cultuurfonds
Produced by Dansco
Executive producer: Michael Scerbo


booksale

Het is eindelijk weer zover: de Bibliotheek van het Stedelijk heeft dwaze dagen! Na een paar jaar van gedwongen stilte is er nu, tijdens de jubileumviering Tien jaar Badkuip, eindelijk weer de o zo populaire verkoop van boeken in de bibliotheek van het Stedelijk. Kom snuffelen in het aanbod van dubbele en/of niet in de collectie opgenomen (kunst)boeken, catalogi en tijdschriften. Na drie jaar geen verkoop te hebben gehouden is de voorraad enorm! Prachtige, soms gloednieuwe publicaties voor zeer lage prijzen, veelal onder de € 10,-

De verkoop vindt plaats in de leeszaal van de bibliotheek, gelegen onder de winkel van het museum. Betalen kan met pin of contant en het is aan te raden zelf een tas mee te nemen.

Voor verdere inlichtingen: bibliotheek@stedelijk.nl


boekenkast met bordjes met sale erop