Vormexperimenten
Online Archief — 26 okt 2021
In de jaren 1950 ontstaan er in Suriname nieuwe mogelijkheden voor het volgen van kunstonderwijs, zoals bij het Cultureel Centrum Suriname (CCS). Door de koloniale relatie met Nederland waren kunstenaars voor een (bevoegde) vervolgstudie echter nog steeds aangewezen op Nederlandse academies. In 1949 vertrekken Erwin de Vries en Rudi Getrouw om te studeren aan de Koninklijke Academie in Den Haag en gaat Robles de Medina naar de academie in Tilburg. Ze experimenteren er met een abstracte beeldtaal die dikwijls ook figuratieve en expressionistische elementen bevat.
Na hun studie werken De Vries en Robles de Medina afwisselend in Suriname en Nederland, terwijl Getrouw definitief terugkeert naar Suriname. Ook zijn de drie actief als docent. Naast schilderijen en werken op papier maken De Vries en Robles de Medina regelmatig beelden in opdracht. Robles de Medina vervaardigt bijvoorbeeld het prestigieuze standbeeld van Johan Adolf Pengel op het Onafhankelijkheidsplein in Paramaribo na het overlijden van de premier. In de jaren 1960 groeit het drietal door hun voortdurende vormexperimenten uit tot toonaangevende moderne kunstenaars. Ze verhouden zich tot internationale ontwikkelingen in de schilderkunst, hetgeen ook geldt voor de generatie expressionisten na hen, zoals Hans Lie, Soeki Irodikromo en Guillaume Lo-A-Njoe.