Sara Sejin Chang (Sara van der Heide)
Profiel
Profiel — 23 nov 2018
Chang maakt tekeningen, films, interventies, installaties en performances om de aandacht te vestigen op de Eurocentrische narratieven die ons hedendaagse denken en de structuur van onze instellingen bepalen. Changs werk tracht deze narratieven te herzien en te herschrijven om de onderliggende hiërarchieën van gender, etniciteit en nationaliteit bloot te leggen. Haar manier van werken nodigt uit om de aangedane schade en het letsel te erkennen die het westerse imperialisme wereldwijd heeft aangericht, ook in relatie tot de manier waarop wij in Europa nu met elkaar omgaan.
Evenzo benadrukt haar werk de voortdurende aanwezigheid van dergelijke denkbeelden in ons sociale, publieke en maatschappelijke leven, en vraagt ons na te denken over wat wij als maatschappij verliezen als we niet in staat zijn om deze situatie onder ogen te zien of te veranderen.
De ogenschijnlijk persoonlijke film Brussels, 2016 is een brief aan Changs onbekende moeder in Zuid-Korea. De liefdevolle manier waarop Chang de levens van de mensen om haar heen heeft gefilmd, levert tegelijkertijd een verontrustend beeld op, omdat duidelijk wordt hoe de levens van mensen beperkt en bepaald worden. De film toont Brussel op een kwetsbaar moment: gedurende de maanden na de terroristische aanslagen in maart 2016 en vlak voor het Brexit-referendum waarin de Britten zouden besluiten over hun toekomst in de Europese Unie.
Chang, die net van Nederland naar België was verhuisd, maakte de film tijdens haar deelname aan het residentieprogramma van WIELS. Tijdens haar verblijf merkt Chang de aanwezigheid van de inofficiële bewoners van de kunstinstelling op – een groep Roma en Syrische vluchtelingen die op het terrein van WIELS leven. Door hun geïmproviseerde verblijfsplaats te laten zien, en de door haar geobserveerde vijandigheden tegenover immigranten uit voormalige koloniën en zwarte en gekleurde Belgen, nodigt Chang de toeschouwer uit om te kijken naar het bredere politieke verhaal waar deze vijandige houding vandaan komt. In haar poëtische vertelling ontmantelt ze de ‘fictieve fundamenten’ die ten grondslag liggen aan de stad Brussel en het verenigde Europa waar deze voor staat.
De film is een portret van de stad en toont de Europese instellingen in Brussel, de vele parken en de verschillende gemeenschappen in Changs leven: haar collega-kunstenaars, haar queer vriendengroep, de buren die komen tuinieren, leren en spelen in de tuin van WIELS. Brussel verschijnt als een reeks parallelle realiteiten, samengebracht door Changs blik. Middels de individuele ontmoetingen, die de structuur van de film bepalen, toont Brussels 2016 dat persoonlijke interacties, waarin we zorgvuldig met elkaar omgaan, noodzakelijk zijn om onze samenleving collectief te herstellen en ons tegelijkertijd voor te stellen hoe het wél zou kunnen zijn. We zien Chang die met haar honden door het bos wandelt, die op bezoek gaat bij de pasgeboren baby van vrienden, een verdwaalde kat te eten geeft, en verliefd wordt.
Over de kunstenaar
Sara Sejin Chang (Sara van der Heide) (1977, South Korea) heeft gestudeerd aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en de AKI Academy of Art & Design in Enschede. Ze was artist-in-residence bij De Ateliers, Amsterdam; International Studio & Curatorial Program, New York; en WIELS, Brussel. Haar werk is te zien geweest op verschillende locaties, waaronder het Van Abbemuseum, Eindhoven; Sharjah Biennial 13, Beiroet; 1e Asia Biennial/5th Guangzhou Triennial, Guangzhou; De Appel Arts Centre, Amsterdam; Andalusian Center for Contemporary Art, Sevilla; Marres, Maastricht; Walker Art Center, Minneapolis; het International Film Festival Rotterdam; WIELS Centrum voor Hedendaagse Kunst, Brussel; en biënnales in Kiev en Sydney. Haar werk is opgenomen in diverse publieke collecties in Nederland, België en de Verenigde Staten.