Blog — 5 dec 2013 — Liesbeth den Besten

Liesbeth den Besten is voorzitter van de Stichting Françoise van den Bosch en richtte in samenwerking met Stedelijk Museum curator Marjan Boot de nieuwe collectiepresentatie in het sieradenkabinet in. Als kunsthistoricus met een specifieke interesse in hedendaagse sieraden heeft ze internationaal een naam opgebouwd; in 2011 verscheen haar boek ‘On Jewellery, a compendium of international contemporary jewellery’ (Arnoldsche). In dit blog licht ze de keus toe voor een van de objecten: Princess of 22.

De nieuwe collectiepresentatie in het sieradenkabinet op de afdeling vormgeving is gewijd aan Françoise van den Bosch (1944-1977) en de naar haar genoemde Stichting, waarvan de jaarlijks groeiende collectie sieraden in bruikleen is bij het Stedelijk Museum. In de presentatie is een recent verworven object te zien dat we nader toe willen lichten omdat het op een wel heel bijzondere manier gemaakt is. Het gaat om Princess of 22, twee kleine schietschijven, een gouden ring en een familiewapen met vizier van David Roux-Fouillet (1978) uit Londen.

David Roux-Fouillet
David Roux-Fouillet

David maakte de ring op uitnodiging van de Stichting Françoise van den Bosch, in het kader van de aankopen van Jong Talent 2011 (officieel: Piet Hein Verspyck Mijnssen Stimuleringsaankopen). De Stichting vroeg hem een nieuw werk te maken dat verband houdt met een eerder videowerk van hem, Diamond Shot (2011), waarbij een diamant met behulp van een schot uit een geweer in een gouden ring gezet wordt. Het filmpje van Diamond Shot is hier te zien.

David Roux-Fouillet
David Roux-Fouillet

David besloot gebruik te maken van het wapen van de familie Van den Bosch, dat bestaat uit vier velden met duiven en sterren, om een hedendaagse zegelring te maken. Voor duivenliefhebbers is een jachtgeweer zo mogelijk de grootste vijand. Daarom koos hij een 22 kaliber jachtgeweer om vanaf de achterkant twee robijntjes in de sterren te zetten. De kracht van de inslag is af te lezen aan het wapenschildje dat, enigszins vervormd door de loden kogels, op de gouden ring werd gemonteerd.

Het gaat David Roux-Fouillet, die kortgeleden in een artikel in the Times een ‘concept jewellery artist’ genoemd werd, niet alleen om het eindresultaat, de ring met robijnen, maar meer nog om het proces. Daarom is de ring verpakt tussen schietschijven en toont het foedraal het familiewapen van Graaf van den Bosch (de broer van Françoise). Een van de schietschijven is een cd-rom waarop de ontstaansgeschiedenis van de ring, van het idee tot en met de uitvoering, in tekst en beeld gedocumenteerd is. De cd-rom vormt een essentieel onderdeel van het werk.

David Roux-Fouillet
David Roux-Fouillet
David Roux-Fouillet
David Roux-Fouillet

De ring past goed in het verzamelbeleid van de Stichting Françoise van den Bosch, waarin het sieraad in de breedste zin centraal staat. De nieuwe collectiepresentatie laat zien dat de generatie van Françoise naar alternatieven zocht om sieraden te presenteren buiten de vitrine. Ook had deze generatie al aandacht voor andere processen om sieraden te maken, zoals zelfwerkzaamheid van het publiek. Naast aandacht voor Françoise en de B.O.E. groep waarvan zij deel uitmaakte, toont de presentatie recente aanwinsten van jong talent, waarvan sommige niet in een vitrine passen of thuishoren. Ook enkele trofeeën, ontworpen door jonge talenten (waaronder een object van Marcel Wanders uit 1992) maken deel uit van de presentatie.