De loep en het zakhorloge vallen als eerste op in dit ‘ fotografisch zelfportret’ in close up van vormgever Paul Schuitema. Zij verwijzen naar de precisie van de weegapparatuur van een van Schuitema’s opdrachtgevers in de periode 1927 -31: de N.V. Mij. Van Berkel’s patent. Voor dit bedrijf ontwierp hij alle publiciteit. Fotografie als beeldend element in reclame was destijds nieuw. In de ogen van Schuitema – en van zijn internationale collega’s- paste het mechanische karakter van de fotografie perfect bij de machinale productie van de eigen tijd en konden foto’s een boodschap sneller en directer over brengen dan het woord. Op deze foto heeft de tekstuele verwijzing naar Van Berkel dan ook een zeer ondergeschikte plaats. In 1931 verwerkte hij de foto in een affiche voor ‘Internationaal reclame drukwerk’, een tentoonstelling in het Stedelijk Museum waarop de toenmalige avant garde op dit gebied was vertegenwoordigd. Schuitema zou zijn overtuiging overigens niet alleen via zijn eigen werk maar ook via het kunstonderwijs uitdragen.
© Paul Schuitema/Nederlands Fotomuseum/Stedelijk Museum Amsterdam

Vervaardigers

Collectie

Foto's

Datum vervaardiging

ca. 1929

Bibliotheek

Klik hier om 7 aan dit werk gerelateerde documenttitels te zien

Afmetingen

39 x 26.2cm.

Materiaal en techniek

ontwikkelgelatinezilverdruk

Objectnummer

FA 1343