Op een gehavend houten blad liggen een schijfje citroen, een veertje, wollen draadjes , tule en papier. De citroen glanst, het veertje oogt zacht, de wollen draadjes zijn bijna tastbaar pluizig. In de fotografische stillevens die Walter Peterhans rond 1930 maakte, streefde hij er naar de stoffelijke kwaliteit van materialen zo natuurgetrouw mogelijk weer te geven. Peterhans was als docent fotografie verbonden aan het Bauhaus. Opgeleid als mathematicus beschouwde hij het medium als een middel om analytisch onderzoek te doen. De combinatie van objecten vormt een abstracte compositie maar heeft ook iets surrealistisch. De verklaring van de titel is al net zo min eenduidig, zo blijkt uit verschillende interpretaties. Het stilleven is beschreven als een letterlijke vertaling van het gedicht Ophelia (1870) van de Franse dichter Arthur Rimbaud, met de draden wol als tekst en het veertje als komma. Ook zijn de verschillende objecten beschreven als verwijzingen naar het gedicht, en zou bijvoorbeeld de los gedrapeerde stof het water kunnen zijn waarop Ophelia drijft.
© Brigitte Peterhans 2005

Vervaardigers

Vertaalde titel

Hommage aan Rimbaud of Ophelia

Collectie

Foto's

Datum vervaardiging

ca. 1929

Bibliotheek

Klik hier om 9 aan dit werk gerelateerde documenttitels te zien

Afmetingen

33 x 51.5cm.

Materiaal en techniek

getoonde ontwikkelgelatinezilverdruk, geplakt op papier

Objectnummer

1987.1.1346

Credits

verworven dankzij tijdelijke subsidieregeling WVC (hetgeen geldt voor de gehele collectie Diepraam)

Lees informatie over de auteursrechten van dit kunstwerk

Meer werk van deze maker