Een oude en brede scheefstaande eik beheerst het midden van de voorstelling. Nauwgezet gaf Jan Toorop de grillige lijnen van de knoestige en opengebarsten stam weer. Beneden leidt het frisse wit van de hoed de aandacht naar de half liggende en in een lila japon geklede vrouw. Zij heeft haar rug naar de beschouwer gewend en is, zoals vaker bij Toorop, in gedachten verzonken. De afgebeelde locatie is het landgoed Lissadell, Kenley, in Surrey, dat toebehoorde aan Toorops schoonouders. Er is wel verondersteld dat hij hier zijn vrouw Annie heeft afgebeeld. ‘Oude eiken in Surrey’ staat aan het begin van Toorops symbolistische periode. Dankzij het ingetogen kleurgebruik is de sfeer harmonieus en verstild. De olieverf is sterk verdund opgebracht. Uit de vlakmatige behandeling en golvende lijnvoering blijkt de invloed van eigentijdse Franse voorbeelden, in het bijzonder van Gauguin. Toorop was lid van Les XX in Brussel, een groep progressieve Belgische kunstenaars. Op hun jaarlijkse tentoonstelling van 1889 moet hij het werk van Gauguin, een van de uitgenodigde kunstenaars, aandachtig hebben bestudeerd

Vervaardigers

Collectie

Overige

Datum vervaardiging

ca. 1890

Bibliotheek

Klik hier om 45 aan dit werk gerelateerde documenttitels te zien

Afmetingen

80.5 x 92.5 x 5cm.

Materiaal en techniek

olieverf op doek

Objectnummer

A 2337

Credits

schenking Vereeniging tot het Vormen van eene Openbare Verzameling van Hedendaagsche Kunst te Amsterdam (VVHK) / gift of the Association for the Formation of a Public Collection of Contemporary Art in Amsterdam (VVHK)

Lees informatie over de auteursrechten van dit kunstwerk