Constants afbeeldingen van duiven uit de periode 1950 tot 1951 zijn wel in verband gebracht met de werken van Pablo Picasso over hetzelfde thema. Er is echter een belangrijk verschil tussen de twee: Picasso’s duiven werden met vrede geassocieerd, terwijl Constants duiven deel uit maken van zijn werken over oorlog. Let op de titel: Constants gewonde duif is geen vredessymbool, maar een oorlogsslachtoffer. De grijsgetinte vogel vliegt niet in de lucht, maar ligt uitgeteld met zijn pootjes naar boven. Constant transformeert Picasso’s vredessymbool dus in een oorlogsvoorstelling. De kunstenaar werd waarschijnlijk beïnvloed door Jan Elburgs gedicht Het uitzicht van de duif, dat de volgende regel bevat: “Van oudsher zien de ogen liever dons dan bloed, dat dons dat groeit op de duiven van Picasso: daar steken de scherven als messen naar [...].” In 1952 werd dit gedicht gepubliceerd met negen illustraties in houtsnede van Constant.
© Fondation Constant, c/o Pictoright Amsterdam/Stedelijk Museum Amsterdam

Vervaardigers

Collectie

Tekeningen

Datum vervaardiging

1951

Bibliotheek

Klik hier om 3 aan dit werk gerelateerde documenttitels te zien

Afmetingen

50 x 50.4cm.

Materiaal en techniek

olieverf en aquarelverf over potlood op papier

Objectnummer

A 3537