Aan L'orage begon Germaine Richier in 1947 te werken met een professioneel model, de tachtigjarige Nardone. Deze had ook model gestaan voor Auguste Rodins beroemde beeld Balzac. Net als die sculptuur verbeeldt ook L’orage de mannelijke kracht en Richier zou er in 1948 een vrouwelijke tegenhanger van maken L'ouragane (De orkaan). Richiers beeld is als het ware een eerbetoon aan allen die het geweld van de Tweede Wereldoorlog overleefd hebben. Gemaakt in een tijd dat de filosofie van het existentialisme in Frankrijk de boventoon voerde, symboliseert het werk de strijd tussen leven en dood. Sommige critici uit de tijd zagen in Richiers werk de dood als overheersend thema. Anderen daarentegen zagen het als een metafoor voor het overleven. Zelf zei ze hierover: ‘Het lijkt me dat werken die geweld uitdrukken net zozeer gevoeligheid in zich hebben als poëtische werken. In geweld kan evenveel wijsheid zitten als in zachtheid’.
c/o Pictoright Amsterdam/Stedelijk Museum Amsterdam

Vervaardigers

Vertaalde titel

Het Onweer

Collectie

Sculpturen

Datum vervaardiging

1947-1948/gietdatum 1953

Bibliotheek

Klik hier om 12 aan dit werk gerelateerde documenttitels te zien

Afmetingen

188 x 67.5 x 52.5 x 195cm.

Materiaal en techniek

brons, gepatineerd

Objectnummer

BA 142