Post/No/Bills #3
Sophie Douala – Follow the black rabbit
Tentoonstelling — Juni 2022 – Januari 2023
In deze derde editie van de grafische ontwerpreeks Post/No/Bills heeft het Stedelijk Sophie Douala uitgenodigd om de ruimte rond de historische trap te vullen met haar recente werken. De ontwerper is gespecialiseerd in het vertellen van verhalen en creatieve campagnes. Hierin verkent ze de wisselwerking tussen het cognitieve en emotionele effect van een formele beeldtaal.
De immense afdrukken van haar werk vullen de nissen van de gang in het hart van het museum - de patronen vinden letterlijk een plaats tussen de structuren van het gebouw. Sophie Douala toont ook video's met woorden van mindfulness-slogans die momenteel populair zijn op sociale media, als een meditatieve mantra voor onze huidige realiteit.
Zoals voor veel jonge creatievelingen, hebben de afgelopen jaren Sophie en haar praktijk sterk beïnvloed. Er is een hele generatie die verloren en zoekend is. Sociale media staan de laatste tijd bol van thema’s als rust, pauze, wellness, zorg, inspiratie zoeken, zelfherontdekking en vragen over identiteit en herkomst. Douala gaat door een zelfverklaarde transitie, een evolutie, een stilstand in de tijd, een pauze. Het gaat vaak niet om dualiteiten zoals positief of negatief, maar om een introspectie op de kwetsbaarheid en instabiliteit zelf.
"2020 was zeker een bijzonder jaar in mijn ontwikkeling. De moord op George Floyd na de lockdown leidde tot introspectie, tot ongeloof, tot besef. Het was zwaar maar ook een echte eye-opener. Het bracht verborgen herinneringen en gevoelens naar de oppervlakte. Ik moest leren mijn verdriet en woede te gebruiken om mezelf te reconstrueren en sterker te worden."
DROOMWERELD
De visuele en tekstuele experimenten in Douala's werk laten veel van deze reflecties zien. In Follow The Black Rabbit nodigt zij ons uit om een droomwereld binnen te treden. Getriggerd door sociale schokken van de afgelopen twee jaar - de strijd voor burgerrechten en raciale gelijkheid, financiële en sociale onzekerheden, een pandemie en de daaruit voortvloeiende slopende lockdowns - keert zij de Alice in Wonderland-mythe om en geeft er een politieke draai aan om de echte wereld te weerspiegelen. Het is feestelijk en melancholisch tegelijk.
OVER POST/NO/BILLS
Thomas Castro, conservator grafische vormgeving: "Het Stedelijk heeft een lange traditie op met grafisch ontwerp en fotografie, en een belangrijke internationale collectie op die gebieden. In Post/No/Bills wil ik op een centrale plek in het museum, rond de historische trap, steeds actuele grafische vormgeving laten zien, die inspeelt op wat nu speelt in het vakgebied en de maatschappij."