Tentoonstelling — 22 jun t/m 4 aug 2007

Toegang
Noodzakelijk. Stuur een email naar reservations@stedelijk.nl met uw volledige naam, email-adres, telefoonnummer en de datum waarop het programma plaatsvindt dat u wilt bezoeken.

Het gebouw van het Stedelijk Museum aan het Museumplein is op dit moment geheel gestript. Reden voor de jonge Mexicaanse kunstenaar Mario Garcia Torres (1975, Monclova) om die plek uit te kiezen voor reflectie op de rol en betekenis van musea.

Aanleiding hiervoor is zijn nieuwste videowerk A Brief History of Jimmie Johnson’s Legacy (2007) dat wordt gepresenteerd in Docking Station, de projectruimte voor internationale actuele kunst in het Stedelijk Museum CS. In wat hij zelf als ‘video-essay’ omschrijft, belicht de kunstenaar hierin de codes en conventies van het gedrag in de museale omgeving.

De figuur Jimmie Johnson uit Mario Garcia Torres’ video is afkomstig uit de film Bande à Part (1964) van de Franse cineast Jean Luc Godard. Jimmie Johnson vestigt daarin als eerste persoon het record ‘snel-Louvre-bezoek’, namelijk in negen minuten en 45 seconden. In 2003 haakt de Italiaanse filmmaker Bernardo Bertolucci daarop in en laat het record museumbezoek sneuvelen door zijn hoofdrolspelers in The Dreamers. Voor A Brief History…verzamelde Garcia Torres verschillende voorbeelden van op de museumcontext gerichte acties van kunstenaars en filmmakers. Hij vroeg een groep jonge museumbezoekers in Mexico zich door deze voorbeelden te laten inspireren en zij vestigden opnieuw een snelheidsrecord museumbezoek.
 
Naast A Brief History… toont Garcia Torres in Docking Station een nieuw diawerk met beelden van een reeks acties die hij samen met een groep figuranten in mei in het kaal gestripte Stedelijk aan het Museumplein heeft uitgevoerd. Het gaat om schetsen voor werken waarbij het gebouw op minder vanzelfsprekende manieren gebruikt wordt. Zo zien we het publiek rennen en fietsen door de zalen, zich op vreemde plekken groeperen, langs de wanden liggen of hard tegen de muur op lopen in een poging ‘de witte kubus te laten kantelen’. De presentatie in Docking Station richt zich vooral op dat deel van Garcia Torres werk waarin hij de positie en de functie van het museum ter discussie stelt.
 
Garcia Torres behoort tot een jonge generatie kunstenaars die zich oriënteert op de geschiedenis van de conceptuele kunst en deze op een zeer vrije manier als uitgangspunt neemt voor het maken van nieuw werk. Daarbij gaat het niet meer om de kunstimmanente discussies van weleer, maar is de conceptuele benadering eerder een manier om bijvoorbeeld sociaal-politieke kwesties aan de orde te stellen. Garcia Torres gebruikt historische voorbeelden als ‘repetitie’ om op basis daarvan een breed scala aan onderwerpen te presenteren die draaien om de manier waarop kunst functioneert, van de wijze waarop wij musea bezoeken, de rol van de kunstenaar in de samenleving tot de manier waarop kunstgeschiedenis wordt geconstrueerd.
 
Garcia Torres geldt internationaal als aanstormend talent: zijn werk zal deze zomer deel uitmaken van de centrale tentoonstelling tijdens de 52e Biënnale van Venetië. Onlangs werd bekend dat hij de prestigieuze Cartier Award van de Frieze Art Fair 2007 heeft gewonnen.
 
In het Stedelijk Museum Bulletin van juni verschijnt een interview met de kunstenaar door Martijn van Nieuwenhuyzen, conservator Stedelijk Museum en samensteller van de tentoonstelling.

___________________________________