Bernadette Corporation
Multiplyplex
Tentoonstelling — 30 apr t/m 28 aug 2016
In 2015 kocht het Stedelijk verschillende videowerken en foto’s aan van het kunstenaarscollectief Bernadette Corporation, naast modeontwerpen uit hun Fall/Winter 1997 collectie en een vloersculptuur uit hun underground filmproject Pedestrian Cinema. Deze aanwinsten zullen in een nieuwe context worden gepresenteerd als onderdeel van de reeks tentoonstellingen van jonge kunstenaars in 2016.
Sinds 1994 heeft het enigmatische kunstenaarscollectief Bernadette Corporation de wereld van mode, film en de tijdschriftenbranche geïnfiltreerd. In wisselende samenstellingen heeft het New Yorkse collectief de werking van deze industrieën ter discussie gesteld en vervangen met alternatieve systemen. Door zich nadrukkelijk voor te doen als bedrijf kan Bernadette Corporation in wisselende samenstellingen en gedaantes actief zijn. De ‘corporation’ geldt als dekmantel en “het perfecte alibi om geen identiteit aan te hoeven nemen”, aldus BC in een manifest uit 1997.
Het collectief ontstond in 1993 nadat de toen 23-jarige Bernadette Van-Huy gevraagd werd om feesten te organiseren in Club USA, een nachtclub in de buurt van Times Square (1992-1995). Van-Huy vroeg bekenden uit haar scene om haar te helpen en een collectief ontstond. Een jaar later richtte de groep een modelabel op. Vervolgens groeiden ze uit tot onder meer uitgevers van een modetijdschrift, romanschrijvers en filmmakers.
Kritische humor
Op humoristische wijze stelt BC de oppervlakkigheid van deze industrieën ter discussie. Zo waren hun vroege modecollecties een middel om kritiek te uiten op de grote modemerken die zich de stijl toe-eigenden van (allochtone) jongeren uit de Lower East Side.
Als reactie op de high fashion van de jaren 90 organiseerde BC absurdistische modeshows waarin ze onder hun label deels eigen ontwerpen, deels bestaande kleding presenteerden. Voor hun editorials in tijdschriften als Purple en i-D gebruikten ze modellen uit de telefoongids die ze fotografeerden als inbrekers en autodieven. In hun magazine Made in USA (1999-2001) wisselden zij nietszeggende modereportages af met culturele kritieken van Franse intellectuelen. BC’s meest ambitieuze filmproject, Pedestrian Cinema (2005-2006), bestaat doelbewust alleen uit aankondigingen, affiches en enkele korte video’s.
In 2015 kocht het Stedelijk verschillende videowerken en foto’s aan, naast modeontwerpen uit hun Fall/Winter 1997 collectie en een vloersculptuur uit hun underground filmproject Pedestrian Cinema.
Over de tentoonstelling
Het idee van de verleidelijke façade en totale oppervlakkigheid vormt het uitgangspunt voor de tentoonstelling in het Stedelijk. Het accent ligt op BC’s uiteenlopende projecten uit het midden van de jaren 90 tot midden 2000. De recente aanwinsten worden gepresenteerd in een installatie waarin ander werk uit dezelfde periode te zien is in de vorm van reproducties en kopieën.
“Bernadette Corporation heeft sterk bijgedragen aan de mythevorming rond hun eigen collectief. In al hun werk schuilt kritiek op de ‘verkoopbare identiteit’: de visionaire modeontwerper, het herkenbare merk(logo), de kunstenaar als eenzaam genie. Juist door dit standpunt in te nemen is Bernadette Corporation uitgegroeid tot een van de meest invloedrijke en iconische kunstenaarscollectieven.”
De tentoonstelling wordt samengesteld door conservator Anne Ruygt.
Over Bernadette Corporation
Bernadette Corporation heeft eerder solotentoonstellingen gehad in onder meer Witte de With, Rotterdam, Kunsthalle Zürich, Artist Space, New York en Institute of Contemporary Arts, Londen. Op dit moment bestaat Bernadette Corporation uit twee leden: Bernadette Van-Huy en John Kelsey. Beide kunstenaars wonen en werken in New York.
STEDELIJK CONTEMPORARY
Het Stedelijk Museum presenteert voortdurend dynamische solotentoonstellingen van een veelbelovende generatie kunstenaars. Het gaat veelal om nieuwe producties en recente aankopen. Het Stedelijk reageert hiermee op de actualiteit en stimuleert hedendaags talent door, in sommige gevallen, ook de positie van opdrachtgever in te nemen. Voor het Stedelijk zijn kunstenaars de betekenisgevers van onze tijd. Door een duurzame relatie aan te gaan met de kunstenaars van nu krijgt de collectie van de toekomst een gezicht.
De Stedelijk Contemporary presentaties in 2016 en 2017 worden mede mogelijk gemaakt door Ammodo.