It's Our F***ing Backyard vestigt de aandacht op de grootste uitdaging van onze tijd: de klimaatcrisis. 80 projecten van over heel de wereld laten zien dat ontwerpers een belangrijk verschil kunnen maken door radicaal anders naar materialen te kijken. Ze maken design dat verantwoord is, maar ook mooi, comfortabel en onverwacht bereikbaar.
— t/m 4 september
Urgentie van de klimaatcrisis
Bij veel problemen zijn mensen geneigd te denken ‘not in my backyard’. Maar het klimaatprobleem gaat juist over onze backyard: It’s our f***ing backyard. De tentoonstelling drukt de urgentie van het klimaatprobleem uit en laat je anders nadenken over materiaalgebruik en het maatschappelijk belang van vormgeving. Naast internationaal gevestigde namen als Drift, Ineke Hans, Dirk van der Kooij en grote producenten als Adidas en Ikea zijn er ook meer upcoming ontwerpers te ontdekken.
Materialen van de toekomst en kracht van de natuur
De tentoonstelling laat zien dat ontwerpers een belangrijk verschil kunnen maken. Zo vinden ze nieuwe toepassingen voor afvalmateriaal, zoals een lamp van sinaasappelschillen en sieraden van oceaanplastic voor Balenciaga. Sommige projecten focussen op het gebruik van natuurlijke materialen, zoals een tunnel van mycelium, oftewel schimmeldraden en een surfboard van vlas en bio-based hars. Ook een lichtinstallatie die aangedreven wordt door micro-organismen die gedurende de tentoonstellingsperiode gevoed moeten worden. Door experimentele onderzoeken en nieuwe toepassingen voor eeuwenoude ambachtelijke technieken komen ontwerpers tot een beter materiaalgebruik.
Onder andere te zien in de tentoonstelling:
Klimaatrechtvaardigheid
De tentoonstelling gaat ook in op hoe uitputting van de bodem samenhangt met praktijken van het kolonialisme. De scheve machtsverhoudingen die in het verleden zijn ontstaan, zijn vaak nog steeds zichtbaar. Sinds de opkomst van industriële technologieën is lokale kennis vaak genegeerd, terwijl die ons juist nu een uitkomst kan bieden.
Invloed op het Stedelijk en de collectie
Met de tentoonstelling onderstrepen we de urgentie van het klimaatprobleem en het belang van vormgeving in de maatschappij. Voor het Stedelijk blijft dit en is dit ook opnieuw een ‘call to action’. Want zoals elk bedrijf hebben we nog veel stappen te zetten om onze ecologische footprint te verkleinen. Om te beginnen hebben we de retourtransporten beperkt en gebruiken we gerecyclede en/of hernieuwbare materialen. Ook wordt de uitstoot rondom de campagne zo veel mogelijk gecompenseerd.
Boek nu
Familie
Dat afval niet waardeloos is, kun je ook ervaren in het Familielab, dat het creatieve collectief Hotmamahot omtoverde tot het LAVFA LAB. Deze makers zien de waarde in afval en noemen het daarom liever lavfa – geen waardeloze materie, maar materiaal waar je een nieuwe betekenis aan kunt geven. Bezoekers kunnen in het LAVFA LAB van de glijbaan en een duik nemen in een plastic infinity pool of experimenteren met plastic flessen en metalen doppen, die uitvergrote atomen voorstellen. Kinderen t/m 18 jaar hebben gratis toegang tot het museum.
Vrienden
Vrienden van het Stedelijk zien meer. Word Vriend en geniet samen met één introducé een jaar lang van gratis toegang tot het museum, verdiepende cursussen en exclusieve events. Voor €75,- per jaar ben je al Stedelijk Vriend.
De tentoonstelling It’s Our F***ing Backyard. Designing Material Futures is mede tot stand gekomen dankzij de genereuze bijdragen van Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, het Prins Bernhard Cultuurfonds, het Mondriaan fonds, en onze partner Polestar.