Wilhelm Sasnal
Painting as Prop
Nieuws — 3 mrt 2024
30 maart – 1 september 2024
Het Stedelijk Museum presenteert de tentoonstelling Painting as Prop van Wilhelm Sasnal (1972, Tarnów, Polen) in de prestigieuze IMC erezaal. De tentoonstelling presenteert vijfentwintig schilderijen, waarvan sommige een rol speelden als rekwisieten in Sasnals recente filmproject The Assistant, waarin de grenzen tussen kunst en film vervagen en botsen met de hedendaagse wereld.
Sasnals film The Assistant (2024) is gebaseerd op de gelijknamige roman van de Zwitserse schrijver Robert Walser (1907), waarin Joseph Marti, als assistent van ingenieur-uitvinder Carl Tobler, verstrikt raakt in diens bizarre wereld. Voor deze film schilderde Sasnal herinterpretaties van moderne en avant-garde meesterwerken en gebruikte ze als filmrekwisieten.
De kunstenaar toont deze werken in Painting as Prop naast andere schilderijen die hun inspiratie putten uit archiefbeelden en momentopnamen uit het dagelijkse leven. Zowel in de film als in de tentoonstelling wijst de kunstenaar op de overeenkomsten tussen de wereld van Walsers aangrijpende schelmenroman uit het begin van de twintigste eeuw en onze huidige tijd.
Painting as Prop is speciaal ontwikkeld voor de IMC erezaal van het Stedelijk, gelegen in het hart van het Stedelijk, de plaats van de beroemde tentoonstellingen uit de avant-gardistische kunstcollectie van het museum. Dezelfde instituten die ooit de West-Europese canon van de moderne kunst vorm gaven, vaak ten koste van andere mensen en hun culturen, beginnen daar nu vraagtekens bij te zetten. In de tentoonstelling van Sasnal worden fragmenten uit deze canon afgewisseld met afbeeldingen van alledaagse voorwerpen en situaties, waarbij menselijke en niet-menselijke hoofdrolspelers samenkomen.
Thema’s als het menselijke aanpassingsvermogen en de wegwerpbaarheid in de kapitalistische economie, ontleend aan Walsers roman, klinken door in de tentoonstelling. Ook de manier waarop moderne kunst is verweven met historische gebeurtenissen in 20ste eeuw komt duidelijk naar voren. De blik van de kunstenaar legt de waanzin van het moderne leven vast en zet kijkers ertoe aan na te denken over het veranderende politieke landschap en maatschappelijke normen. Painting as Prop is niet alleen een verwijzing naar Sasnals filmproject, maar ook een aangrijpende verkenning van onze tijd.