succesvol fundraising diner
Nieuws — 22 feb 2007
Het fundraisingdiner dat het Stedelijk Museum gisteravond organiseerde in de Amsterdamse Supperclub heeft het museum nu al € 225.000 aan sponsorgeld opgeleverd.
Het bedrag komt ten bate van de grote Andy Warhol-tentoonstelling, ‘Andy Warhol. Other Voices, Other Rooms’, die op 12 oktober 2007 opent in het Stedelijk Museum CS. Tijdens de avond werd bekend dat Audi een hoofdsponsor van de tentoonstelling is.
‘We zijn blij met het resultaat van de avond,’ aldus Gijs van Tuyl, directeur van het Stedelijk Museum. ‘De particuliere sector spreekt haar vertrouwen uit richting het Stedelijk en onderstreept het belang van moderne kunst in het algemeen. Bovenal kunnen we met deze financiële impuls een nog mooiere Warhol-tentoonstelling realiseren.’
Vooruitlopend op de grote Andy Warhol-tentoonstelling later dit jaar organiseerde het Stedelijk gisteravond als eerste Nederlandse museum een fundraisingdiner, een fenomeen dat bij musea in bijvoorbeeld de Verenigde Staten al veel langer gemeengoed is. Doel van dit diner was om extra geld bijeen te krijgen voor de tentoonstelling: hoe meer sponsorgeld, hoe groter en beter het museum deze kan presenteren.
Uitgenodigd waren gefortuneerde particulieren en vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven. Tijdens het diner werd een beroep gedaan op hun vrijgevigheid. De aanwezigen konden, naar Amerikaans model, voor verschillende bedragen sponsorpakketten kopen. Deze pakketten behelzen specifieke kostenposten van de Warhol tentoonstelling, zoals de verzekeringen, de inrichting, de uitnodiging en de opening.
Het fundraisingdiner en de opbrengst daarvan passen binnen het beleid van het verzelfstandigde Stedelijk Museum, dat nadrukkelijk een beroep wil doen op ondersteuning vanuit de particuliere sector. Ze volgen op de eerste grote internationale sponsorbijdrage aan de nieuwbouw van het Stedelijk, door het Japanse bedrijf Teijin. Dit nieuws maakte het Stedelijk begin deze week bekend.
‘Andy Warhol. Other Voices, Other Rooms’ geeft in haar verscheidenheid een nieuwe indruk van de manier waarop Warhol naar de wereld keek. De veelomvattende multimediale aanpak van Warhol is relatief onbekend, terwijl die een grote stempel drukt op zijn gehele oeuvre. Warhol legde sinds de jaren zestig zijn directe leefomgeving en de veranderende maatschappij vast op film, video en geluidsbanden. In de tentoonstelling staat dit materiaal centraal.
De tentoonstelling duurt van 12 oktober 2007 t/m 17 februari 2008.
Zie ook: www.andywarholclub.nl.