Nieuws — 11 dec 2025

Het Stedelijk Museum Amsterdam verwerft Negroes Battling in a Cave (2016) van Ellen Gallagher, het eerste schilderij van deze internationaal vermaarde kunstenaar in een Nederlandse publieke collectie. Het vierluik van diepzwarte monochromen onthult van dichtbij een fijnmazig reliëf van collages, ingekerfde lijnen en subtiele beeldlagen. Met deze verwerving krijgt het werk een plek in de collectie waar het in een nieuw verband kan worden getoond naast de geschiedenis van het minimalisme, de abstractie en moderne iconen.

Negroes Battling in a Cave is aangekocht met steun van het Mondriaan Fonds, de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds, haar Fabritius Fonds en haar Coleminks Fonds) en begunstigers van het Stedelijk Museum Fonds, de Glenstone Foundation, Adriaan Mol en Dymfy Erens.

Ellen Gallagher, 'Negroes Battling in a Cave', 2016. © Ellen Gallagher. Foto: Rob McKeever. Met dank aan Gagosian.

Op het eerste gezicht oogt het vierluik egaal zwart, maar van dichtbij worden onderlagen van papier, ingekerfde motieven en collage-elementen uit Afro-Amerikaanse tijdschriften uit de jaren vijftig zichtbaar. Gallagher verbindt deze gelaagde structuur met een inscriptie die in 2015 onder het Zwarte Vierkant van Kazimir Malevich werd ontdekt, een verwijzing naar een 19e-eeuwse racistische grap over “negroes battling in a cave” waarop ook de titel van haar werk teruggrijpt. Zo maakt zij duidelijk dat de geschiedenis van de abstracte kunst niet losstaat van bredere culturele en maatschappelijke contexten. De spiegelende, diepzwarte oppervlakken nodigen uit tot traag kijken: telkens wanneer de toeschouwer van positie verandert, ontvouwen zich de beelden en betekenislagen die onder het zwart verscholen liggen

Rein Wolfs, directeur Stedelijk Museum Amsterdam: “Negroes Battling in a Cave is een gelaagd werk dat een nieuwe dimensie geeft aan onze collectie. Ellen Gallagher laat zien hoe de geschiedenis van de abstracte kunst — in het Stedelijk exemplarisch vertegenwoordigd door de grote groep werken van Kazimir Malevich — ook kan worden gelezen vanuit het oogpunt van een vrouwelijke kunstenaar van kleur, binnen een domein dat lang werd gevormd door witte mannelijke stemmen. Dankzij de toewijding en steun van fondsen en begunstigers kunnen we dit werk nu een blijvende plaats geven binnen het Stedelijk. De manier waarop we naar de kunstgeschiedenis kijken verandert voortdurend, gevoed door kunstenaars die ons steeds vanuit andere hoeken laten kijken. Deze verwerving is daarin een zichtbare stap.

Ellen Gallagher, 'Negroes Battling in a Cave', 2016. © Ellen Gallagher. Foto: Rob McKeever. Met dank aan Gagosian.

OVER ELLEN GALLAGHER
Ellen Gallagher (1965, Providence, Rhode Island) woont en werkt in Rotterdam en New York. Ze maakt schilderijen, collages, tekeningen en filmisch werk, en staat bekend om een gelaagde beeldtaal waarin geschiedenis en materialiteit samenkomen. Haar werk was te zien in solotentoonstellingen bij onder meer Tate, New Museum en Haus der Kunst, en op grote internationale platforms als de Whitney Biennial (1995, 2010, 2022) en de Biënnale van Venetië (2003, 2015). Werken van Gallagher maken deel uit van collecties wereldwijd, waaronder MoMA, The Metropolitan Museum of Art, Tate en Centre Pompidou. In 2023 presenteerde het Stedelijk haar solotentoonstelling All of No Man’s Land is Ours.

OVER VERENIGING REMBRANDT
De Vereniging Rembrandt geeft Nederlandse musea al sinds 1883 onmisbare steun bij de aankoop van topkunst, zodat iedereen daar blijvend van kan genieten. Ook helpt zij bij restauraties en onderzoek. Zij kan dit werk doen dankzij de vrijgevigheid en betrokkenheid van haar leden. Daar krijgen ze ook iets voor terug: vrije toegang tot 150 musea, drie keer per jaar een inspirerend kunstmagazine en uitnodigingen voor kunstevenementen. De Vereniging Rembrandt is onafhankelijk, overkoepelend en beschikt over brede expertise.

OVER MONDRIAAN FONDS
Het Mondriaan Fonds is het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed. Alle bijdragen hebben als doel het stimuleren van de productie en de presentatie van relevante beeldende kunst en erfgoed uit Nederland in binnen- en buitenland op die plekken waar de markt dit (nog) niet doet.

Negroes Battling in a Cave is aangekocht met steun van het Mondriaan Fonds, de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds, haar Fabritius Fonds en haar Coleminks Fonds) en begunstigers van het Stedelijk Museum Fonds, de Glenstone Foundation, Adriaan Mol en Dymfy Erens.

VOOR DE REDACTIE
Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met de Press Office van het Stedelijk Museum, pressoffice@stedelijk.nl.