Stedelijk Museum Amsterdam bedankt de Vriendenloterij en haar vrienden!
Nieuws — 8 mei 2023
Dankzij de Vriendenloterij heeft het Stedelijk Museum Amsterdam een prachtig geschilderd werk van Remy Jungerman kunnen aankopen voor de collectie, een belangrijke aanvulling op zijn sculpturale werken. De titel van het werk, Pimba AGIDA KAA II, verwijst naar het materiaal dat Jungerman gebruikte kleimineraal kaolien - in combinatie met textiel op een houten paneel.
Ook heeft het Stedelijk Museum Amsterdam dankzij de Vriendenloterij een belangrijk werk van DRIFT kunnen aankopen. Het werk is een soort driedimensionale infographic over materiaalgebruik bij de productie van een Volkswagen Kever. Het is onderdeel van de serie Materialism: een doorlopend onderzoeksproject waarin zij sinds 2018 op poëtische wijze aandacht vragen voor de impact van de mens op onze omgeving.
“Remy Jungerman beweegt zich tussen de Surinaamse Marron-cultuur, de Afrikaanse diaspora en het 20ste-eeuws modernisme. Hij zoekt naar een autonome beeldtaal door abstracte geometrische patronen uit verschillende culturen met elkaar in gesprek te laten gaan. Voor hem is het maakproces een rituele handeling: soms stopt hij stukjes stof in een kubus, soms herinneringen of emoties. Hij voorziet ze van een inhoud die niet zichtbaar is, maar wel voelbaar. We zijn heel blij met deze aankoop omdat zijn werk in het Stedelijk een dialoog aangaat met de modernistische esthetiek van bijvoorbeeld De Stijl, het constructivisme en minimalistische kunst. Daarmee zet hij iets tegenover de Westerse canon en daagt hij de gevestigde kunstgeschiedenis uit.”
“We zijn zeer blij dat we met steun van de Vriendenloterij dit werk van hedendaagse makers hebben kunnen aankopen. Materialism communiceert een onderwerp, een oproep tot bewustwording, die iedereen aangaat. Dit werk is een goed voorbeeld van de betrokkenheid die kunstenaars en ontwerpers voelen bij de problemen in onze huidige wereld, zoals in dit geval de klimaatproblematiek. Het is een voortzetting van de aandacht voor duurzaamheid en van de verdieping van een nog relatief jong oeuvre waarvan het museum zeer veel verwacht.”