Nieuws — 29 mrt 2020

Aftrap met live Instagram-tour door directeur Rein Wolfs op 20 maart om 14 uur

 Met gepaste afstand is de mensheid nog nooit zo verbonden geweest. Samen zetten we ons in het coronavirus te bestrijden. We blijven thuis, nemen afstand van elkaar en bezoeken voorlopig niet onze favoriete plekken. Ook het Stedelijk Museum wil een bijdrage leveren deze tijd door te komen. Nu onze bezoekers niet naar het Stedelijk kunnen komen, brengen we het museum dichterbij dan ooit.

Stedelijk Museum Amsterdam en Richard Serra's Sight Point. Foto: John Lewis Marshall


Het Stedelijk Museum presenteert Stay at Home Stedelijk, met elke dag om 16 uur een minidocumentaire, video over de collectie, podcasts en audio tours op Facebook en YouTube. Als bonus neemt het Stedelijk iedereen wekelijks live mee op tour via Instagram. Kom meer te weten over de roemrijke schilderijen van Chagall, ontdek hoe fotograaf Bertien van Manen verschillende gemeenschappen in dook en maak kennis met de gloednieuwe tentoonstelling van Nam June Paik.

Vrijdag 20 maart om 14 uur beet directeur Rein Wolfs het spits af met een live tour langs zijn favorieten in de vaste opstelling van de collectie op Instagram.

 Directeur Stedelijk Museum Rein Wolfs: "Kunstenaar Nam June Paik voorzag al in de jaren zeventig dat we in de toekomst via een “elektronische snelweg” constant met elkaar verbonden zouden staan, waarmee hij het huidige internettijdperk voorspelde. Afgelopen week zou zijn tentoonstelling “The Future is Now” openen. Zijn voorspelling lijkt actueler dan ooit met de huidige crisis waarin we de komende periode voornamelijk digitaal met elkaar in contact staan. Het Stedelijk zet daarom de komende periode vol in op het verhogen van de online activiteiten, zodat iedereen toegang houdt tot kunst voor inspiratie, verdieping, ontspanning en verlichting van de geest."

Via het YouTube kanaal zal het Stedelijk Museum ook enkele workshops voor jongeren (12+) delen via de What the Art?! video's van de Blikopeners. Ouders van jongere kinderen (5-12) kunnen via de website van het Stedelijk samen creatief aan de slag gaan. Het museum biedt alle video’s en workshops voor iedereen gratis aan. Uiteraard stelt het Stedelijk elke kleine donatie bijzonder op prijs. Dit kan via de donatiebutton die we binnenkort bij het aanbod online zullen delen.



Noot voor de redactie:
Stay at Home Stedelijk: elke dag om 16 uur een minidocumentaire over de collectie op Facebook en YouTube, met wekelijks via Instagram een live-item in het museum.
Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met de Press Office van het Stedelijk Museum, 020 573 2660 / 656 of pressoffice@stedelijk.nl