Shortlist Prix de Rome Beeldende Kunst 2023 bekend
Nieuws — 22 apr 2023
Kunstenaars Ghita Skali, Jonas Staal, Josefin Arnell en Michael Tedja zijn genomineerd voor de Prix de Rome Beeldende Kunst 2023. De jury van de Prix de Rome heeft de 4 kunstenaars geselecteerd voor de shortlist van deze stimuleringsprijs voor talentvolle beeldend kunstenaars. De shortlist werd vandaag bekend gemaakt door het Mondriaan Fonds dat de prijsvraag organiseert en financiert.
De 4 genomineerden krijgen een werkbudget om nieuw werk te maken. Dit werk is vanaf zaterdag 14 oktober 2023 te zien in het Stedelijk Museum Amsterdam. Op basis van het nieuwe werk zal de jury de uiteindelijke winnaar kiezen. De winnende kunstenaar ontvangt een bedrag van € 40.000,- en de mogelijkheid om deel te nemen aan een residency programma naar keuze.
De jury selecteerde Skali, Staal, Arnell en Tedja uit een lijst van 321 kunstenaars die zichzelf voor de prijs hebben aangemeld. Anders dan voorgaande jaren, was er niet langer een leeftijdsgrens voor het aanmelden. Volgens de jury bieden de genomineerden ieder een belofte voor de toekomst. Bij de selectie is dit keer niet alleen gekeken naar een nieuwe gedachte of beweging binnen het werk, of naar de ambitie van de kunstenaar om het eigen oeuvre te willen verrijken of herijken, maar bijvoorbeeld ook naar de relevantie die een consistent oeuvre kan bieden binnen een nieuwe context. Zo kan een nieuwe stem een waardevolle toevoeging zijn aan de hedendaagse beeldende kunst, maar kan een artistiek geluid dat al langer en consistent wordt uitgedragen een nieuwe urgentie krijgen in veranderende tijden.
Jury
De jury van de Prix de Rome 2023 bestaat uit: Ann Demeester (directeur Kunsthaus Zürich), Ahmet Polat (fotograaf en filmmaker; oprichter en directeur van Stichting Studio Polat), Robbert Roos (directeur Kunsthal KAdE, Amersfoort), Femke Herregraven (beeldend kunstenaar en genomineerde 2019), Christina Li (freelance curator en schrijver) en Eelco van der Lingen (directeur Mondriaan Fonds) als voorzitter zonder stemrecht.
Over de Prix de Rome
De Prix de Rome is dé stimuleringsprijs voor talentvolle beeldend kunstenaars uit Nederland en/of het Caribisch deel van het Koninkrijk. Het doel van de Prix de Rome is de ontwikkeling van bijzonder getalenteerde beeldend kunstenaars te stimuleren, hun zichtbaarheid te vergroten en daarmee het beeldende kunstveld te blijven actualiseren. De prijs wordt sinds 2012 georganiseerd en gefinancierd door het Mondriaan Fonds. Voor de Prix de Rome Beeldende Kunst 2023 wordt samen gewerkt met het Stedelijk Museum Amsterdam. Ook wordt een begeleidende publicatie uitgegeven.
Gallery Talks
Er worden verschillende gallery talks gegeven met de kunstenaars van Prix de Rome.
Bijvoorbeeld met Micheal Tedja of met Ghita Skali & Josefin Arnell.
Voor meer informatie en beeldmateriaal:
Zie voor meer beeldmateriaal de website van het Mondriaan Fonds of neem contact op met Brianne Wind (communicatiemedewerker Mondriaan Fonds), brianne.wind@mondriaanfonds.nl, 020 - 523 1521.
Shortlist
Ghita Skali (Casablanca, Marokko, 1992, woont en werkt in Amsterdam)
Ghita Skali heeft een multidisciplinaire praktijk die installaties, video’s en interventies omvat en is zowel humoristisch als kritisch. Bizar nieuws, geruchten en propaganda gebruikt Ghita om institutionele machtsstructuren zoals de westerse hedendaagse kunstwereld, onderdrukking door natiestaten en overheidspolitiek te ontwrichten.
De jury waardeert de manier waarop Ghita Skali binnen een spectrum aan verschijningsvormen een verbinding maakt tussen het persoonlijke en het politieke en het fictieve en het feitelijke. Het werk is lichtvoetig, maar nooit oppervlakkig. Door slimme interventies weet Ghita zowel binnen als buiten het museum de realiteit te bevragen. De kunstenaar is een groot verhalenverteller en kan met slechts een enkel object een grote boodschap overbrengen.
Jonas Staal (Zwolle, Nederland, 1981, woont en werkt in Rotterdam)
Jonas Staal onderzoekt in zijn werk de relatie tussen kunst, propaganda en democratie. De kunstenaar analyseert en bevraagt de wereld van nu en haar heersende machtsregimes. Via artistieke en theoretische uitingen – waaronder publieke interventies, tentoonstellingen, video studies en publicaties – verspreidt Jonas tegelijkertijd nieuwe democratische modellen om een meer menselijke wereld te realiseren.
De juryleden waarderen de consistente manier waarop de kunstenaar globale en lokale thematiek met elkaar verbindt en tegelijkertijd werkt aan een nieuw discours. Jonas laat meer persoonlijke reflecties en nieuwe conceptuele en visuele methodes toe in zijn werk. Naast zijn interesse in het vormgeven van nieuwe modellen voor de toekomst, merkt de jury ook zijn toenemende interesse in het kritisch onderzoeken van historische modellen op.
Josefin Arnell (Ljusnedal, Zweden, 1984, woont en werkt in Amsterdam)
Josefin Arnell gebruikt film als voornaamste medium, maar wijkt regelmatig uit naar ‘fysieke’ disciplines als teken-, performance- en installatiekunst. Haar werk bevindt zich op de grens tussen documentaire en fictie waarbij personages proberen te navigeren door een hedendaagse wereld die nagenoeg onmogelijke eisen aan hen stelt. Veelal werkt gebruikt Josefin met mensen zonder professionele acteerachtergrond voor haar films waarin ze de rauwheid en ruwheid vastlegt van levens die geregeerd worden door onbereikbare verlangens en de hang naar perfectionisme en controle.
De jury waardeert de unieke artistieke stem van Josefin Arnell binnen de hedendaagse beeldende kunst, een stem die stevig en uitgesproken is. De jury is enthousiast over de wijze waarop ze in haar werk referenties naar zogenaamde hoge en populaire cultuur combineert. Tegelijkertijd weet ze met haar uitbundige installaties en films een plek te creëren waar mensen zich uitgenodigd en betrokken voelen. Hiermee zoek Josefin de spanning op tussen eigenzinnige grilligheid en collectieve beleving.
Michael Tedja (Rotterdam, Nederland, 1971, woont en werkt in Amsterdam)
Michael Tedja heeft een multidisciplinaire praktijk die beeld en tekst samenbrengt in schilderijen en tekeningen, poëzie en installaties. Zijn werk is expressief en zit vol symboliek en autobiografische elementen en is zowel poëtisch als politiek. Michael’s werk neemt vaak de vorm aan van reeksen of series in intieme of juist monumentale formaten. Onverwachte elementen van collage en assemblage keren regelmatig terug.
De jury is enthousiast over de unieke visuele beeldtaal van Michael Tedja en zijn mix aan ingrediënten binnen een multi-gefacetteerde praktijk die zowel beeldende kunst als literatuur omspant. Zij spreken waardering uit voor de non-binaire positie die Michael inneemt in relatie tot artistieke identiteit. Zijn authentieke, consistente en herkenbare oeuvre omvat uiteenlopende artistieke waarden en posities, die blijvend en op een steeds uitdagende manier relevant zijn voor de ontwikkeling van de hedendaagse beeldende kunst.