Nieuws — 10 jul 2021

KIRCHNER EN NOLDE: EXPRESSIONISME. KOLONIALISME

4 september t/m 5 december 2021

Met deze tentoonstelling belicht het Stedelijk een tot nu toe weinig onderzocht aspect van het werk van deze twee bekende kunstenaars: de nauwe relatie tussen hun werk uit de periode 1908-1918 en de koloniale werkelijkheid waarin het is ontstaan. Een actieve poging op het weergeven van de wederzijdse relatie tussen expressionisme en kolonialisme, een nieuwe blik. Deze tentoonstelling focust niet alleen op het kunsthistorische verhaal van de kunstenaars, maar vertelt ook zoveel mogelijk de verhalen van de geportretteerde mensen en objecten. Naast schilderijen, tekeningen en sculpturen van Kirchner en Nolde zijn er ook werken van kunstenaars uit andere werelddelen en documentair materiaal uit die tijd te zien.

Ernst Ludwig Kirchner, 'Nacktes Mädchen hinter Vorhang (Fränzi)', 1910-1926, verf op jute, 120 x 90 cm. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam
Ernst Ludwig Kirchner, 'Nacktes Mädchen hinter Vorhang (Fränzi)', 1910-1926, verf op jute, 120 x 90 cm. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam

DE BEST VERZORGDE BOEKEN

25 september t/m 31 oktober 2021

Ieder jaar presenteren het Stedelijk en de Stichting De Best Verzorgde Boeken de mooiste boeken van het afgelopen jaar. Een vakjury beoordeelt de boeken op de combinatie van ontwerp, druk- en bindtechniek en opdrachtgeverschap. De Best Verzorgde Boeken is de oudste jaarlijkse uitverkiezing van de mooiste boeken in Europa en heeft een lange traditie in het Stedelijk: in 1932 werd de eerste editie gepresenteerd, waarna de tentoonstelling met enkele onderbrekingen jaarlijks te zien is geweest.

Foto © Gerlinde de Geus
Foto © Gerlinde de Geus

OLIVER LARIC – BETWEENNESS

2 oktober t/m 9 januari 2022

Multimediakunstenaar Oliver Laric (Innsbruck, 1981, woont en werkt in Berlijn) onderzoekt in zijn werk vanuit een post-internetperspectief thema's als hybriditeit, auteurschap en authenticiteit. Laric laat zien hoe visuele uitingen door de tijd heen zijn (her)gebruikt en voor ons beschikbaar blijven – om te worden gerecycled, steeds opnieuw, op inventieve en eigentijdse manieren. Voor Betweenness (2018) gebruikte hij gevonden materiaal, dat hij frame voor frame opnieuw tekende, in steeds veranderende opstellingen van lijnen, de basis van animatie. Die vloeien in en uit de formatie samen en transformeren in verschillende afbeeldingen van organisch materiaal – dieren, planten, schimmels en mensachtige figuren.

Dit is de eerste museale solotentoonstelling van Laric in Nederland, het werk Betweenness werd recentelijk geschonken aan het Stedelijk Museum.

Oliver Laric, 'Betweenness', 2018, HD video, kleur, geluid, 4 min 48 sec. Courtesy kunstenaar en Tanya Leighton, Berlijn

NOW YOU SEE ME MORIA
POST/NO/BILLS #2

vanaf 2 oktober 2021

Persoonlijke ervaringen, woede en pijn liggen aan de basis van een bijzonder project waarin vluchtelingen via Instagram foto’s en verhalen delen over hun dagelijkse leven in Moria, het grootste vluchtelingenkamp van Europa, in Griekenland. Bij de actie hoorde ook een open call aan Europese grafisch vormgevers, om op basis van de foto's affiches te ontwerpen. Het Stedelijk biedt het internationale collectief Now You See Me Moria een platform door de affiches en foto's te laten zien in de tweede editie van het POST/NO/BILLS-concept waarin het Stedelijk actuele grafische vormgeving toont, inspelend op trends en maatschappelijke ontwikkelingen.

Posterontwerp: Lea Rosner
Posterontwerp: Lea Rosner

PRIX DE ROME 2021

13 november 2021 t/m 20 maart 2022

De vier genomineerde kunstenaars voor de Prix de Rome 2021 zijn: Mercedes Azpilicueta, Alexis Blake, Silvia Martes en Coralie Vogelaar. Zij reflecteren op actuele thema’s, bieden kritische herinterpretaties van historische gebeurtenissen, verbinden onderbelichte geschiedenissen aan het heden of richten de blik juist op de verre toekomst. De vier kunstenaars kregen een werkbudget om nieuw werk te maken, dat in het Stedelijk wordt getoond.

LET TEXTILES TALK

Zes tapijten ontrafeld

13 november 2021 t/m 20 maart 2022

Zes wandtapijten in de collectie van het Stedelijk staan centraal in deze onderzoekstentoonstelling over textielkunst, creatieve expressie en institutionele kritiek. In 1951 begon de Egyptische architect en pedagoog Ramses Wissa Wassef samen met zijn vrouw Sophie Habib Georgi aan een experiment over creativiteit dat werd geprezen door prominenten uit de kunstwereld, zoals Willem Sandberg, Etel Adnan en Jean Paul Sartre. Met het experiment wilde Wassef bewijzen dat creativiteit aangeboren is en iedereen kunst kan maken. Dit deed hij door kinderen tapijten te leren weven. Het Stedelijk combineert deze tapijten nu met werken van Sheila Hicks, Etel Adnan, Dorothy Akpene Amenuke, Karel Appel, Jean Lurçat en anderen. Met deze werken wordt een transnationale reis gemaakt door de geschiedenis, die vragen oproept over hoe de tapijten en hun makers destijds werden gecontextualiseerd en vanuit welk perspectief we dit experiment vandaag de dag kunnen bekijken.

Ali Selim, 'Le Potier' (detail), 1961, collectie Stedelijk Museum Amsterdam
Ali Selim, 'Le Potier' (detail), 1961, collectie Stedelijk Museum Amsterdam

REMY JUNGERMAN. BEHIND THE FOREST

20 november 2021 t/m 13 maart 2022

Overzichtstentoonstelling van Remy Jungerman (Moengo, Suriname, 1959).
Remy Jungerman. Behind the Forest kijkt naar de artistieke uitkomsten binnen Jungerman’s praktijk van de afgelopen vijftien jaar en naar nieuw werk dat speciaal gemaakt is voor deze tentoonstelling. In zijn sculpturen, schilderijen, installaties, collages en zeefdrukken beweegt hij zich tussen patronen uit de Marron-beeldcultuur in Suriname, langs thema’s van de Afrikaanse Diaspora en een vormentaal van het 20ste eeuws modernisme.

Remy Jungerman, 'INITIANDS', 2015. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Courtesy Galerie Ron Mandos, Amsterdam. © Remy Jungerman. Foto Peter Tijhuis
Remy Jungerman, 'INITIANDS', 2015. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. Courtesy Galerie Ron Mandos, Amsterdam. © Remy Jungerman. Foto Peter Tijhuis

HITO STEYERL – I WILL SURVIVE

28 januari t/m 12 juni 2022

Grote solotentoonstelling van Hito Steyerl (1966, München; woont en werkt in Berlijn), die als schrijver, cultuurcriticus, kunstenaar, filmmaker en professor een van de belangrijkste en meest gewaardeerde vertegenwoordigers is van de hedendaagse kunstwereld. Steyerls video-installaties nemen de onderlinge verbanden tussen kunst, samenleving, geavanceerde technologie en het neoliberale kapitalisme kritisch onder de loep. Deze vaak essayistische en documentaire werken zetten de doorsnee toeschouwer aan tot kritische reflectie over voorheen onderbelichte maatschappelijke kwesties, zoals koloniaal geweld, overheidscontrole, systemisch racisme en de kracht van het protest.

Hito Steyerl, 'Liquidity Inc.', 2014, HD video file, single channel in architectural environment. Courtesy the artist, Andrew Kreps Gallery, New York and Esther Schipper, Berlin. © VG Bild-Kunst, Bonn, 2021. Film still © Hito Steyerl
Hito Steyerl, 'Liquidity Inc.', 2014, HD video file, single channel in architectural environment. Courtesy the artist, Andrew Kreps Gallery, New York and Esther Schipper, Berlin. © VG Bild-Kunst, Bonn, 2021. Film still © Hito Steyerl

NIEUWE COLLECTIEOPSTELLING: 1945-1980

vanaf 19 februari 2022

Het Stedelijk vervangt in drie delen de collectieopstelling en laat die op een nieuwe, meer thematisch geordende manier zien. Na de opening van het eerste deel: Tomorrow is a Different Day, Collectie 1980-nu, is begin 2022 de kunst en vormgeving uit de periode 1945-1980 aan de beurt. Deel 3, kunst en vormgeving van voor 1945, opent later in 2022.

Lynda Benglis, 'Female Sensibility', video, 1973, coll. Stedelijk Museum Amsterdam © 2021 Lynda Benglis, c/o Pictoright Amsterdam
Lynda Benglis, 'Female Sensibility', video, 1973, coll. Stedelijk Museum Amsterdam © 2021 Lynda Benglis, c/o Pictoright Amsterdam

al open:

TOMORROW IS A DIFFERENT DAY – COLLECTIE 1980-NU

vanaf 10 juli 2021

Het Stedelijk gaat zijn collectie op een nieuwe, meer thematisch geordende manier laten zien. In drie fases wordt de collectie-opstelling geheel vervangen, te beginnen met de meest hedendaagse werken. In Tomorrow is a Different Day zijn werken van internationale kunstenaars en vormgevers te zien die medeverantwoordelijk zijn voor de veranderingen van vandaag en morgen. Ze verzetten zich tegen de status quo en bieden andere perspectieven. De periode vanaf 1980 is een tijd van grote mondiale veranderingen, zoals globalisering, migratie, dekolonisatie, digitalisering, toegenomen werking van de markt en erkenning van verschillende diaspora's in de kunst en in de maatschappij. Tomorrow is a Different Day laat zien dat kunstenaars en ontwerpers zich zich meer en meer rekenschap afleggen van de wereld waarin wij leven, en hun kunst inzetten om veranderingen tot stand te brengen. Met kritische geluiden van verzet, en met verhalen van hoop en verlangen vertellen ze verhalen die betekenisvol zijn voor onze tijd.

Links: Jeff Koons, 'Ushering in Banality', 1988. © Jeff Koons, 2007 Rechts: Esiri Erheriene-Essi, 'Barricade', 2014, olieverf en inkt op canvas Collectie Stedelijk Museum Amsterdam
Links: Jeff Koons, 'Ushering in Banality', 1988. © Jeff Koons, 2007 Rechts: Esiri Erheriene-Essi, 'Barricade', 2014, olieverf en inkt op canvas Collectie Stedelijk Museum Amsterdam

BRUCE NAUMAN

t/m 24 oktober 2021

Groot overzicht van de Amerikaanse kunstenaar Bruce Nauman (1941). Al meer dan vijftig jaar definieert hij de essentie van wat een kunstwerk kan zijn telkens opnieuw. Zijn vrije omgang met verschillende media en zijn ongebreidelde experimenteerdrang hebben hem tot een sleutelfiguur gemaakt van de kunst van vandaag. Naumans interesse in ambiguïteit en verschillende betekenislagen heeft betrekking op de dagelijkse menselijke ervaring. De tentoonstelling laat zien hoe Nauman zich altijd heeft beziggehouden met thema's als het lichaam, taal, controle en het atelier van de kunstenaar. Naumans werk is ontregelend, indringend, absurdistisch en speels, en naast een mentale ook vaak een fysieke ervaring.

Bruce Nauman, 'Studies for Holograms (a)', 1970. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. © 2021 Bruce Nauman / Pictoright Amsterdam, Courtesy Sperone Westwater, New York
Bruce Nauman, 'Studies for Holograms (a)', 1970. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam. © 2021 Bruce Nauman / Pictoright Amsterdam, Courtesy Sperone Westwater, New York

CHARLOTTE PRODGER – SAF05

t/m 5 september 2021

De recente video-installatie SaF05 van Turner Prize-winnaar Charlotte Prodger (Bournemouth, 1974), een van meest vooruitstrevende time-based media kunstenaars van dit moment, is vernoemd naar een zeldzame leeuwin met manen, die in het werk voorkomt als een teken van queer verbondenheid en verlangen. In een autobiografische voice-over biedt Prodger een chronologie aan intieme gebaren en interpersoonlijke verbanden, van de puberteit tot heden. SaF05 is een meditatieve reflectie op soms ongrijpbare relaties die begrippen als intimiteit, seksualiteit en verwantschap zowel verbreden als vervagen.

Charlotte Prodger, 'SaF05', 2019. Courtesy the artist, Hollybush Gardens, London, and Kendall Koppe, Glasgow
Charlotte Prodger, 'SaF05', 2019. Courtesy the artist, Hollybush Gardens, London, and Kendall Koppe, Glasgow

VAN THONET TOT DUTCH DESIGN: 125 JAAR WONEN IN HET STEDELIJK

t/m 12 september 2021

Het Stedelijk toont een ruime selectie van de beroemde collectie vormgeving. Al deze ontwerpen zijn in de afgelopen 125 jaar baanbrekend en actueel geweest. De tentoonstelling voert van een van de oudste meubels in de collectie, een bank van Thonet, langs stromingen als de Wiener Werkstätte, de Amsterdamse School en de Scandinavische vormgeving, naar de opkomst van plastic in de jaren 60, het kleurrijke Italiaanse Memphis design uit de jaren 80 en Dutch design. Ook actuele onderwerpen, zoals duurzaamheid en de impact van de coronacrisis op de vormgeving in Nederland, komen langs.

Zaal ‘Sottsass en het Postmodernisme’, met werk Ettore Sottsass, coll. Stedelijk Museum Amsterdam; behang Bas van Beek, animaties Bas van Beek en V2_Lab voor de onstabiele media o.b.v. Memphis-ontwerpen van Nathalie du Pasquier. Foto Gert Jan van Rooij
Zaal ‘Sottsass en het Postmodernisme’, met werk Ettore Sottsass, coll. Stedelijk Museum Amsterdam; behang Bas van Beek, animaties Bas van Beek en V2_Lab voor de onstabiele media o.b.v. Memphis-ontwerpen van Nathalie du Pasquier. Foto Gert Jan van Rooij

WE'RE OUT HERE
POST/NO/BILLS #1

t/m 19 september 2021

Het Stedelijk speelt met POST/NO/BILLS snel in op de huidige ontwikkelingen, trends en thema's binnen de grafische vormgeving. In deze eerste editie presenteert Metro54 We’re Out Here: een ode aan de straatguerilla-affichecultuur. Met werk van ontwerpers Lydienne Albertoe, Serana Angelista, Jeanine van Berkel en Cengiz Mengüç. In deze hommage onderzoekt Metro54 de beeldtaal van de tegencultuur met vragen als: ‘Van wie is de straat? Wie mag de openbare ruimte gebruiken in tijden van nood en privatisering?’

Rechts: affiche ontworpen door Lydienne Albertoe, links: affiche ontworpen door Jeanine van Berkel
Rechts: affiche ontworpen door Lydienne Albertoe, links: affiche ontworpen door Jeanine van Berkel