Nieuws — 3 apr 2020

Op 27-jarige leeftijd vertrekt de jonge Keith Haring naar Nederland voor zijn eerste museale solotentoonstelling, in het Stedelijk Museum. Nog vrij onbekend verovert hij al snel de harten van het Nederlandse publiek, maar maakt hij ook veel kritiek los bij de pers en de Amsterdamse kunstwereld. Waarom hoort Harings kunst in een museum thuis? Journalist Chris Reinewald is bewonderaar vanaf het eerste uur en tekende Harings avonturen op in de nieuwe publicatie The Dutch Adventures of Keith Haring, uitgegeven en aangevuld met uniek beeld door Dutch Graffiti Library.

Keith Haring gefotografeerd op de avond voor de opening van zijn solotentoonstelling in het Stedelijk Museum. Foto: Archief Stedelijk Museum Amsterdam, Keith Haring artwork © Keith Haring Foundation



In 1986 nodigt de toenmalige directeur Wim Beeren Keith Haring uit voor zijn allereerste museale solotentoonstelling. Zoals Haring daar later zelf over zei: “... because it’s a major museum in Amsterdam, the show had phenomenal attendance. For me, it was an overwhelming experience, showing at the Stedelijk Museum. I felt I had really accomplished something.” Voor deze tentoonstelling in het Stedelijk wilde Keith Haring niet alleen bestaande werken aan de muur hangen, hij stond erop ook nieuw werk te maken. In één dag beschilderde hij met spuitbus op de vloer van een van de museumruimtes een immens doek van 12 bij 20 meter. Onder begeleiding van luide hiphop-muziek uit een gettoblaster maakte hij er een energieke performance van, onder toeziend oog van fotografen en journalisten, waar ook Chris Reinewald getuige van was. Het zou een beroemd werk worden in de collectie van het Stedelijk, dat regelmatig terugkeert als velum boven de historische trap.


Keith Haring muurschildering, 1986. Foto Hanna Hachula. Artwork © Keith Haring Foundation

Keith Haring ging ook de straat op met jonge graffitischrijvers, als Niels Shoe Meulman en Jan Rothuizen, en kwam zo in aanraking met de stadse cultuur van Amsterdam midden jaren 80. En enthousiast als hij was over de tentoonstelling, wilde Haring graag nog een blijvend werk achterlaten in Amsterdam. Hij beschilderde, in één dag, vanaf een hoogwerker de muur van het toenmalige museumdepot, op het terrein van de Centrale Markthallen aan de Jan van Galenstraat. De muurschildering van een fabeldier wordt op dit moment gerestaureerd en is Harings op een na grootste bewaard gebleven muurschildering in de openbare ruimte in Europa.



Het boek The Dutch Adventures of Keith Haring geeft een fascinerende blik achter de schermen van Harings verblijf in Nederland: met anekdotes, archieffoto’s van het Stedelijk en nooit eerder vertoond werk van Haring en de Nederlandse graffitiscene uit de jaren 80. De publicatie is een intiem portret van een gewaagde kunstenaar, die na vele omzwervingen in Nederland zijn weg vindt naar wereldfaam.

The Dutch Adventures of Keith Haring
Amsterdam Notes
Eerste druk met een oplage van 750 stuks
128 pagina's, Engels.
Te koop vanaf 3 april voor €19,95 via
www.dutch-graffiti-library.nl

Neem voor afbeeldingen en een exemplaar om te recenseren contact op met:
Dutch Graffiti Library
Richard van Tiggelen
info@dutch-graffiti-library.nl
www.dutch-graffiti-library.nl

Voor meer verdere informatie kunt u contact opnemen met de Press Office van het Stedelijk Museum, 020 573 2660 / 656 of pressoffice@stedelijk.nl