Nieuws — 1 jul 2021

Mastercard steunt nieuwe serie ‘Meet the Masters’ om kunst toegankelijk te maken voor breed publiek

Mastercard maakt vandaag bekend dat het meerjarig sponsor wordt van vier musea: Stedelijk Museum Amsterdam, Kunsthal Rotterdam, Museum Het Rembrandthuis en het Kröller-Müller Museum. Mastercard zet onder de noemer Priceless Experiences in op lokale activiteiten en digitalisering, om kunst toegankelijker te maken voor een breed publiek.

In het geval van het Stedelijk zal Mastercard onder meer naamgever zijn van een nieuwe serie die het museum in het aankomende culturele seizoen lanceert: ‘Meet the Masters’, waarin het bredere publiek kennis kan maken met het werk en het leven van invloedrijke kunstenaars als Bruce Nauman, El Anatsui en Remy Jungerman.

Andere Priceless Experiences die Mastercard ondersteunt zijn een tentoonstelling met special tours in Kunsthal Rotterdam, een exclusief, eenmalig ontbijt in Rembrandts keuken in Museum Het Rembrandthuis en een kijkje in het restauratieatelier bij de restauratie van het Zelfportret van Vincent van Gogh in het Kröller-Müller Museum.

“Kunst biedt mensen inspiratie, troost en reflectie. Wij delen de passie voor kunst en cultuur en zijn verheugd om vier iconen in de Nederlandse museumwereld, die onlangs heropend zijn, te ondersteunen. Met unieke fysieke en digitale ervaringen willen we kunst voor een nog breder publiek beschikbaar maken’’, aldus Jan-Willem van der Schoot, Country Manager Mastercard Nederland.

Rein Wolfs, directeur van het Stedelijk Museum over de nieuwe samenwerking: “We zijn ontzettend blij met Mastercard als partner. Het Stedelijk staat niet alleen voor eigenzinnigheid, maar ook voor betrokkenheid en toegankelijkheid, en wij zijn er altijd op uit onze bezoekers een onbetaalbare ervaring te geven. Met Mastercard delen we de ambitie om kunst te introduceren bij een breed publiek. Voor de “Meet the Masters”-serie die we in het najaar lanceren zouden we ons dan ook geen betere partner kunnen wensen.”

Over Mastercard

Mastercard is een wereldwijd betaaltechnologiebedrijf. Het is onze missie om een inclusieve digitale economie te creëren waar iedereen, waar dan ook, profijt van heeft. Dit doet Mastercard door transacties veilig, eenvoudig, slim en toegankelijk te maken. Door middel van veilige data en netwerken, samenwerkingen en passie, helpen onze innovaties en oplossingen individuen, financiële instellingen, overheden en bedrijven bij het realiseren van hun doelen. Ons Decency Quotient vormt het vertrekpunt voor onze cultuur en alles wat we doen binnen en buiten ons bedrijf. Met activiteiten in meer dan 210 landen en gebieden bouwen we aan een duurzame wereld met onbetaalbare mogelijkheden voor iedereen.

Over Stedelijk Museum Amsterdam

Het Stedelijk Museum Amsterdam is het grootste museum voor moderne en hedendaagse kunst en vormgeving in Nederland. Het voert een eigenzinnige koers en neemt met vernieuwende aankopen en uitgesproken tentoonstellingen al 125 jaar een artistieke voortrekkersrol. Het museum beschikt over een (intern)nationaal gewaardeerde collectie van meer dan 100.000 werken, van Kazimir Malevich, Piet Mondriaan, Gerrit Rietveld en Henri Matisse tot Barnett Newman, Karel Appel, Jeff Koons, Marlene Dumas, Rineke Dijkstra en El Anatsui. Naast esthetische en kunsthistorische vragen adresseert het Stedelijk met de collectie en tentoonstellingen ook ethische en sociaalmaatschappelijke onderwerpen, en geeft de collectie zo steeds nieuwe contexten voor nieuwe en komende generaties.

Foto: John Lewis Marshall
Foto: John Lewis Marshall