Nieuws — 21 aug 2025

Met plezier delen we het programma van het Stedelijk Museum Amsterdam voor dit najaar en het jaar dat voor ons ligt.

SANDRA MUJINGA – SKIN TO SKIN

13 september 2025 t/m 11 januari 2026

Sandra Mujinga is een opvallende naam in de hedendaagse kunstwereld: ze is kunstenaar, dj en muzikant, en combineert verschillende disciplines, van beeldende kunst en performance tot muziek en online platforms. Ze creëert alternatieve werkelijkheden die onze blik op de wereld ter discussie stellen. Mujinga transformeert met haar meest ambitieuze werk tot nu toe de kelderruimte van het Stedelijk in een vervreemdende twilight zone waarin 55 mysterieuze figuren de ruimte bevolken. Zien we één lichaam in transformatie, een geheime gemeenschap, of een nieuwe levensvorm? Geïnspireerd door sciencefiction, Black Studies en het posthumanisme onderzoekt Mujinga in Skin to Skin wat het betekent om een identiteit te hebben in een wereld waarin je digitaal kunt worden vermenigvuldigd. Tegelijkertijd werpt haar installatie een kritische blik op hoe Zwarte lichamen worden waargenomen. In een ruimte die voortdurend van karakter verandert, spelen licht en geluid, beide gecomponeerd door Mujinga zelf, een sleutelrol. Met een Artist Talk op 14 september.

Mede tot stand gekomen dankzij Office for Contemporary Art Norway, Mondriaan Fonds en begunstigers Stedelijk Museum Fonds, mede mogelijk gemaakt door ABN AMRO, met steun van Kvadrat. Georganiseerd door het Stedelijk Museum Amsterdam en Belvedere, Wenen. Samengesteld door Melanie Bühler (Stedelijk) en Axel Köhne (Belvedere). 

Sandra Mujinga
Sandra Mujinga, 'Spectral Keepers', 2020. Met dank aan de kunstenaar en The Approach, Londen. Foto: Plastiques
Best Verzorgde Boeken
Foto. Gerlinde de Geus

DE BEST VERZORGDE BOEKEN 2024

8 november 2025 t/m 4 januari 2026 

Ieder jaar presenteren het Stedelijk Museum en de Stichting De Best Verzorgde Boeken de door een jury geselecteerde mooiste en meest inventieve publicaties van het voorgaande jaar. Nederland heeft een rijke traditie van uitzonderlijk boekontwerp, bekend om innovatief design, lithografie, drukwerk en boekbinden. Deze selectie viert het beste van Nederlands grafisch ontwerp. 

Samenstelling: Stichting De Best Verzorgde Boeken en Thomas Castro, Stedelijk Museum Amsterdam. 

IN SITU #2: FARIDA SEDOC

9 november 2025 t/m 2 juli 2026

Voor IN SITU nodigt het Stedelijk jaarlijks één kunstenaar uit om het experiment op te zoeken in de mezzanine van de nieuwbouw. Farida Sedoc vult een van de grootste tussenruimtes van het museum met Social Capital (werktitel), een multimediaal drieluik waarin fotografie, zeefdruk, textiel en grafische vormgeving samenkomen. Zij onderzoekt hierin de betekenis van in gemeenschap zijn met anderen en de waarde van deze uitwisseling. Sedoc reflecteert op de dynamiek van gemeenschappen in een grootstedelijke context. Daarnaast verwijst zij naar het gevoel van verbondenheid, de sociale steun en de collectieve actie die verschillende gemeenschappen bevorderen. Het werk Social Capital is een bewuste daad om deze vorming in haar gelaagdheid te laten zien.

Samengesteld door Mirelva Berghout, Stedelijk Museum Amsterdam.

Farida Sedoc
Farida Sedoc, 'People's Forum', 2023.
Erwin Olaf zelfportret
Erwin Olaf, 'Self-Portrait, I Am', 2009 © Estate Erwin Olaf, courtesy Ron Mandos Amsterdam

ERWIN OLAF – FREEDOM

11 oktober 2025 t/m 1 maart 2026

Erwin Olaf staat internationaal bekend om zijn karakteristieke enscenering, unieke belichting, perfectionisme en spraakmakende onderwerpen. Dit eerste museale overzicht na zijn plotselinge overlijden twee jaar geleden is een eerbetoon aan de veelzijdige en gelaagde kunstenaar die hij was. Erwin Olaf was een vrijdenker, en het nastreven van persoonlijke vrijheid was de basis voor alles wat hij deed – of het nu betrekking had op identiteit, seksualiteit en gender, het menselijk lichaam in al zijn verschijningsvormen, het nachtleven of gelijke rechten voor iedereen. Zijn activistische levenshouding vormt de rode draad in de tentoonstelling, die thematisch van opzet is, maar ook een losse chronologische lijn volgt. De tentoonstelling is een reis door zijn rijke oeuvre, van zijn journalistieke zwartwit-reportages van begin jaren 80, zijn beroemde, vaak provocerende series tot zijn meer verstilde, meesterlijk perfect uitgevoerde latere werken. Naast iconische kunstwerken en series zal er ook minder bekend werk te zien zijn, waaronder video’s en sculpturen, zijn werk voor reclame en persoonlijk archiefmateriaal. Zijn laatste werk For Life vormt het slotstuk van de tentoonstelling.  

Samengesteld door Charl Landvreugd, Stedelijk Museum Amsterdam, in samenwerking met Studio Erwin Olaf en Marcel Schmalgemeijer. De tentoonstelling is tot stand gekomen dankzij een bijdrage van Fonds 21 en de VandenEnde Foundation.

PRIX DE ROME

29 november 2025 t/m 15 maart 2026

De Prix de Rome Beeldende Kunst is de stimuleringsprijs voor talentvolle kunstenaars uit Nederland en het Caribisch deel van het Koninkrijk die sinds 2012 wordt georganiseerd en gefinancierd door het Mondriaan Fonds. Het doel is de ontwikkeling van bijzonder getalenteerde beeldend kunstenaars te stimuleren. Voor de editie van 2025 zijn Fiona Lutjenhuis, Kevin Osepa, Thierry Oussou en Buhlebezwe Siwani genomineerd. Wat volgens de jury de vier kandidaten met elkaar verbindt, is het hebben van een eigen beeldtaal en een overtuigende insteek binnen het veelal nog jonge oeuvre. Zij ontvangen een werkbudget om de komende maanden nieuw werk te realiseren voor de tentoonstelling in het Stedelijk Museum. Op basis hiervan kiest de jury de uiteindelijke winnaar, die een geldbedrag van € 60.000 zal ontvangen. Met een Artist Talk op 14 december.

Georganiseerd en gefinancierd door het Mondriaan Fonds.

Prix de Rome
Nola Hatterman, Louis Richard Drenthe / Op het terras, olieverf op doek.
Nola Hatterman, 'Louis Richard Drenthe / Op het terras', 1930, olieverf op doek. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam

BLUE DOTS  

29 november 2025 t/m 15 maart 2026

In 1951, in de schaduw van de Koude Oorlog, werd door de overheid een systeem ingevoerd dat musea verplichtte hun collecties te categoriseren voor evacuatie in tijden van oorlog. Door middel van ‘evacuatiestippen’ werd aangegeven welke werken als eerste gered moesten worden: rood stond voor ‘zeer belangrijk’, wit was ‘belangrijk’ en blauw ‘minder belangrijk’. In deze tentoonstelling in de IMC-zaal staan de vergeten blauwe stippen centraal. Wat zegt het over een kunstwerk - en over ons - als een werk ooit als 'minder belangrijk' werd bestempeld? Met werken van bekende 19e-eeuwse kunstenaars als Jozef Israëls en Thérèse Schwartze, tot minder bekende namen als José Maria Rodriguez-Acosta en Marie de Roode-Heijermans en een eerder bijna vergeten, maar momenteel gevierde naam als Nola Hatterman.

Samengesteld door Nadia Abdelkaui, Stedelijk Museum Amsterdam.

DANH VO - πνεῦμα (Ἔλισσα)

14 februari t/m 2 augustus 2026

Het Stedelijk presenteert een solotentoonstelling van conceptueel kunstenaar Danh Vo (geboren 1975, Vietnam; woont in Mexico-Stad en op zijn boerderij Güldenhof, ten noorden van Berlijn). Vo kreeg de afgelopen twee decennia lovende kritieken voor zijn tentoonstellingen, die een uniek gevoel voor ruimte en choreografie laten zien. De kunstenaar neemt vaak contexten en situaties uit het leven en stelt die tentoon. Hij onderzoekt de vorming en ontbinding van machtsstructuren, zowel van individuen als van imperiums. In plaats van eenzijdige verhalen te vertellen over daders en slachtoffers, laat hij zien hoe macht zich laat gelden, en zich manifesteert in plezier en pijn, verleiding en assimilatie. Vo onderzoekt in zijn installaties hoe ons leven en zelfbeeld worden gevormd door zowel de collectieve geschiedenis als persoonlijke ervaringen, en zo de veranderende aard van het hedendaagse leven belichamen. Voor deze tentoonstelling ontwikkelt Vo nieuw werk dat verder bouwt op zijn interesse in de werking van geschiedenis, religie, vrijheid en erotiek. De collectie van het Stedelijk omvat twee werken van de kunstenaar en in 2008 presenteerde het museum een van Vo’s allereerste institutionele tentoonstellingen.

Samengesteld door Rein Wolfs en Claire van Els, Stedelijk Museum Amsterdam.

Danh Vo Güldenhof
Danh Vo, 'Güldenhof', 2025. Foto Nick Ash
Ivna Esajas, Between holding on and letting go, 2021
Ivna Esajas, 'Between holding on and letting go', 2021

ABN AMRO KUNSTPRIJS 2025 – IVNA ESAJAS

7 maart t/m 7 juni 2026  

Ivna Esajas is de winnaar van de ABN AMRO Kunstprijs 2025. Als onderdeel van de prijs krijgt zij een solotentoonstelling in het Stedelijk. Haar werk is rijk en poëtisch, krachtig in zijn verstilling. In een wereld vol ruis schept Esajas beelden die vertragen, verbinden en uitnodigen tot reflectie. Ze ontwikkelt een eigen beeldtaal op het snijvlak van tekenen en schilderen, waarin verhalen en perspectieven zich gelaagd en in verschillende nuances ontvouwen. 

Georganiseerd en mogelijk gemaakt door ABN AMRO. 

KHO LIANG IE

14 mei t/m 18 oktober 2026

Eerste grote museale overzichtstentoonstelling van Kho Liang Ie, die met zijn ontwerpen voor meubels, stands en interieurs van eind jaren 50 tot midden jaren 70 een centrale positie innam binnen de Nederlandse vormgeving. Wonend in Amsterdam, afkomstig uit een Chinese familie die al generaties in Indonesië woonde, verbond hij verschillende stijlen uit onder meer de VS, Japan, Nederland en Italië met elkaar. Door het functionalisme te benaderen met zijn poëtische touch en grote materiaalgevoeligheid oogden zijn ontwerpen nooit echt streng. Kho Liang Ie combineerde een tijdloze ontwerpkwaliteit in wat nu ‘mid century modern’ heet met een open houding. Hij werkte samen met onder meer Gerrit Rietveld, Wim Crouwel en Sheila Hicks en was net aan een project met Norman Foster begonnen toen hij in 1975 overleed. Als art director introduceerde hij internationale ontwerpers als Pierre Paulin in Nederland. Verschillende ontwerpen van Kho Liang Ie zijn nog steeds (of weer) in productie, zoals meubels (Artifort), wandtegels (Mosa) en een lamellenplafond (Hunter Douglas), dat op Schiphol in gebruik is sinds het interieurontwerp van Kho uit 1967.

Samengesteld door Ingeborg de Roode, Stedelijk Museum Amsterdam, in samenwerking met Eng Bo Kho. Tentoonstellingsontwerp door Strijkers Studio.

Kho Liang Ie, bank 662 (later 680), 1968
Kho Liang Ie, bank 662 (later 680), 1968. Foto Frans Grummer voor Artifort
Lucy McKenzie. lf It Moves Kiss It
Lucy McKenzie. 'lf It Moves Kiss It', 2002. Schenking Thomas Borgmann, 2016. Foto: Gert Jan van Rooij)

MANOSPHERE – MASCULINITY TODAY

18 april t/m 2 augustus 2026  

Wat betekent het vandaag de dag om man te zijn? Deze vraag is urgent geworden met de opkomst van de ‘manosphere’, een los online netwerk waarin een stoere, misogyne vorm van mannelijkheid heerst. Deze voelt voor velen bedreigend aan en is met het Trumpisme steeds meer mainstream geworden. Als tegenwicht vertrekt deze tentoonstelling vanuit het fenomeen van de ‘manosphere’, maar leest die tegen de stroom in. Als we mannelijkheid zien als een ‘sphere’ (een bol), wat zouden we dan daarin zien? Via werken uit de collectie van het Stedelijk, bruiklenen en nieuwe opdrachten reflecteert Manosphere kritisch op verbeeldingen, ideeën en verhalen rondom mannelijkheid. De tentoonstelling laat zien dat mannelijkheid niet alleen een uiting van macht is, maar ook een werkelijkheid die tegenstrijdig, alledaags en teder kan zijn. Met kunstwerken van onder anderen Lucy McKenzie, Eduardo Paolozzi, Melle, Sands Murray-Wassink, Salman Toor en Bruno Zhu.  

In samenwerking met Kunstmuseum St. Gallen. Samengesteld door Melanie Bühler, Stedelijk Museum Amsterdam. 

YAYOI KUSAMA

12 september 2026 t/m 17 januari 2027

Uitgebreid overzicht van het oeuvre van Yayoi Kusama, samengesteld in nauwe samenwerking met de kunstenaar en haar studio. De tentoonstelling zal de twee verdiepingen van de nieuwbouw beslaan en een compleet overzicht geven van haar carrière van meer dan zeventig jaar. Naast iconische werken zal er ook werk te zien zijn dat nog nooit eerder in Europa is getoond, inclusief een nieuwe Infinity Mirror Room. Kusama is een van de supersterren in de kunst, en heeft een cultstatus bereikt met haar onderzoek naar repetitieve patronen en structuren, met name haar karakteristieke stippen en spiegelkamers, die de toeschouwer meenemen naar werelden die zich grenzeloos lijken uit te breiden. De uiteenlopende disciplines waar zij door de jaren heen mee heeft gewerkt komen aan bod: waaronder schilderkunst, sculpturen, installaties, tekeningen, collages, happenings, live performances, mode en literatuur –van haar vroege werken in Matsumoto, Japan, tot haar baanbrekende experimenten in New York en recente producties uit Tokio.  

Een tentoonstelling van: Stedelijk Museum, Amsterdam, Fondation Beyeler, Riehen/Bazel, Museum Ludwig, Keulen. Samengesteld door Leontine Coelewij, Stedelijk Museum Amsterdam. 

Yayoi Kusama
Yayoi Kusama in 'Yellow Tree / Living Room' tijdens de Aichi Triennale in 2010 © YAYOI KUSAMA. Met dank aan Ota Fine Arts, Victoria Miro, David Zwirner.
Adam Pendleton
Adam Pendleton, 'Black Dada (K)', 2025

ADAM PENDLETON

september 2026 t/m januari 2027

De tentoonstelling van Adam Pendleton belicht zijn unieke bijdrage aan de hedendaagse schilderkunst en zijn concept van Black Dada – een metafoor voor de relatie tussen Zwartheid, abstractie en de historische avant-garde. Zijn schilderijen en tekeningen vertonen momenten van spontaniteit en controle, waarbij gebaren, fragmenten en vormen worden gelaagd tot werken die conceptuele strengheid en expressieve intensiteit in zich verenigen. In het Stedelijk zal Pendleton zijn tentoonstelling inrichten in de centrale ruimtes van het historische gebouw, waarbij hij gebruikmaakt van de iconische architectuur van een van de eerste ‘white cubes’ ter wereld.

Samengesteld door Rein Wolfs, Stedelijk Museum Amsterdam 

COLLABORATIEVE ARTISTIEKE PRAKTIJKEN – VOORSTELLEN VOOR DE MUSEUMCOLLECTIE

Medio oktober 2026 t/m eind maart 2027

Elke twee jaar organiseert het Stedelijk een grote groepstentoonstelling vanuit een discipline of een actueel thema, waaruit aankopen voor de collectie worden gedaan. De komende editie is gericht op collaboratieve artistieke praktijken. Het Stedelijk wil met deze editie verkennen hoe deze praktijken in Nederland resulteren in nieuwe artistieke vormen, visuele talen, methodologieën en vocabulaires, en hoe het nieuwe relaties creëert tussen makers, en tussen makers en niet-makers. De vormen kunnen variëren van kunstwerken tot (social) design, van manifesten tot drukwerk en van archiefwerk tot workshops. Door collectieve werkwijzen centraal te stellen en een selectie van de praktijken te verwerven voor de collectie, onderzoekt het museum eveneens hoe instellingen collectief werk kunnen (re)presenteren – praktijken die regelmatig afstand nemen van en/of kritiek leveren op het institutionele apparaat. De oproep voor de open call voor deze editie verschijnt in het najaar van 2025.     

Mede mogelijk gemaakt dankzij steun van de Gemeente Amsterdam. Samengesteld door Claire van Els en Thomas Castro, Stedelijk Museum Amsterdam.

Collaboratieve artistieke praktijken
Best Verzorgde Boeken
Foto. Gerlinde de Geus

DE BEST VERZORGDE BOEKEN 2025

Najaar 2026

Ieder jaar presenteren het Stedelijk Museum en de Stichting De Best Verzorgde Boeken de door een jury geselecteerde mooiste en meest inventieve publicaties van het voorgaande jaar. Nederland heeft een rijke traditie van uitzonderlijk boekontwerp, bekend om innovatief design, lithografie, drukwerk en boekbinden. Deze selectie viert het beste van Nederlands grafisch ontwerp. 

Samenstelling: Stichting De Best Verzorgde Boeken en Thomas Castro, Stedelijk Museum Amsterdam. 

MARC CHAGALL  

half mei t/m eind augustus 2027

Voor het eerst sinds 1956 organiseert het Stedelijk een grote monografische tentoonstelling over het werk van Marc Chagall (1887-1985). Het werk van Chagall is geliefd vanwege de levendige kleuren, bovennatuurlijke voorstellingen en universele thema’s zoals liefde, hoop en menselijke verbinding. Het Stedelijk beschikt over een van de grootste collecties van deze kunstenaar in West-Europa, met meer dan 40 werken, waaronder schilderijen en grote gouaches, en zal nieuw licht op dat oeuvre laten schijnen.

De tentoonstelling is een samenwerking met Centre Pompidou en GrandPalaisRmn en wordt samengesteld door Nadia Abdelkaui, Stedelijk Museum Amsterdam.

Marc Chagall, L'autoportrait aux sept doigts
Marc Chagall, 'L'autoportrait aux sept doigts', 1912-1913. Collectie Stedelijk Museum Amsterdam
Buro Stedelijk logo

KOMENDE MANIFESTATIES

  • Manifestation #52: To Be Determined met Dion Rosina, Thato Toeba, Razia Barsatie en Sarojini Lewis, 28 augustus t/m 23 oktober 2025 

  • Feminist Sci-Fi Reading Group met Müge Yılmaz en Anna Hoetjes op 25 oktober 2025 

  • Manifestation #78: Levens Compensatie Loterij met Suzie van Staaveren en Robbie Schweiger, 6 september 2025, Volgermeerpolder 

  • Manifestation #79: Museumnacht met Ndayé Kouagou, 1 november 2025 

  • De laatste manifestatie in Buro Stedelijk’s Central Space opent op 20 november 2025: The Belly of Momo met Kevin Osepa (een solo die geen solo is, Osepa i.s.m. veel anderen)   

  • Manifestation #85: Buro Stedelijk’s Publication Book Launch + Buro Stedelijk X Garage Noord X Sichuan Territory After Party met Juny Martina, Bram Owusu (BK Owusu) en meer op 27 november 2025. 

Zie voor meer info www.burostedelijk.nl 

Curated by Rita Ouédraogo. Buro Stedelijk is ontwikkeld in nauwe afstemming met de Rijksakademie en De Ateliers en wordt gesteund door Ammodo en Fonds 21.

Onbekend, Peace Now, 1970
Onbekend, 'Peace Now', 1970

THE 1000 POSTERS BOOK FROM THE STEDELIJK MUSEUM AMSTERDAM

eind november 2025

Het Stedelijk herbergt een indrukwekkende collectie van meer dan 20.000 posters. Dit boek is een visueel statement, met een selectie van 1000 posters uit die rijke grafische collectie. Van protestposter tot tentoonstellingsaffiche, van begin twintigste eeuw tot nu, van stencils tot digitale prints. Het biedt een uniek inzicht in de evolutie van grafisch ontwerp in Nederland en ver daarbuiten. Het boek bevat naast een inleiding van Rein Wolfs ook interviews die ontwerper en conservator Thomas Castro hield met vijf grafisch ontwerpers: Lies Ros, Marinus Augustijn, Serana Angelista, Cengiz Mengüç en Kylièn Bergh. Uitgave Hannibal Books, circa 512 pp, prijs: € 79,95.

SZINE

2026

Met het onregelmatig verschijnende Szine bereikt onderzoek binnen het Stedelijk een breed publiek. Hierin wordt nieuw onderzoek gepubliceerd naar verschillende aspecten van het museum en elke editie onderzoekt een esthetische, ethische of maatschappelijke kwestie die voor het Stedelijk actueel is. Na eerdere onderwerpen zoals de financiële context waarin het museum is ontstaan, culturele diplomatie en extractivisme, zal in 2026 de vierde editie verschijnen. De Szine verschijnt in drukvorm maar is ook gratis te downloaden.

STEDELIJK STUDIES JOURNAL & SMASTERS

2026

In februari 2026 zal de vijftiende editie van Stedelijk Studies Journal verschijnen op het online wetenschappelijk platform Stedelijk Studies, gericht op kennisdeling in de internationale wetenschappelijke wereld. Deze editie heeft als onderwerp: ‘Audiences for Contemporary Art Museums’. De zestiende editie die in september 2026 verschijnt gaat over 'Art History, Exhibitions: Re-Thinking Relationships’.
In het najaar van 2026 verschijnt de tweede editie van Stedelijk Studies Masters: een initiatief waarbij net afgestudeerde master-studenten hun MA-thesis in verkorte versie aan een groter publiek kunnen presenteren.

Nora Turato, 'pool7', Solo live performance in Institute of Contemporary Arts, Londen, 2025. Foto: Christa Polka. Foto met dank aan de kunstenaar en ICA
Nora Turato, 'pool7', Solo live performance in Institute of Contemporary Arts, Londen, 2025. Foto: Christa Polka. Foto met dank aan de kunstenaar en ICA

PERFORMANCE: NORA TURATO, POOL7

29 augustus, 16.30 uur

Het Stedelijk presenteert met trots pool7, een nieuwe performance van Nora Turato. Het werk ontstond het afgelopen jaar, parallel aan haar site-specifieke video- en geluidsinstallatie I HEAR YOU, I HEAR YOU, te zien in het kader van de nieuwe IN SITU-serie van het museum. Waar Turato eerder werkte met taal die ze vond op sociale media en het internet, richt ze zich in pool7 volledig op nieuw, zelfgeschreven materiaal. Het resultaat is taal die kwetsbaar, persoonlijk, boos en diep lichamelijk is. In deze performance ontstaat taal via het lichaam – in stuiptrekkingen, bevingen, gezucht en andere bewegingen. Hoewel het script vastligt, staat de uitvoering niet vast: Turato laat zich meevoeren door intense emotionele toestanden en geeft zich over aan het moment. Rauw en uitgekleed onttrekt pool7 zich aan reproductie: opnames of documentatie zijn niet toegestaan.

PERFORMANCES 2025-2026:  

Miles Greenberg, Slavs and Tatars, ea.

Performances zijn een belangrijk onderdeel in het programma van het Stedelijk. Vaak zijn het nieuw ontwikkelde werken in opdracht van het museum. Voor 2025-2026 staan performances op het programma van onder meer Miles Greenberg en het kunstcollectief Slavs and Tatars. Abonneer je op de Stedelijk-nieuwsbrief voor het laatste nieuws over programma en data.

MUSEUMNACHT

1 november 2025

Ieder jaar doet het Stedelijk mee aan de Amsterdamse Museumnacht. Ditmaal zal die in het teken staan van de tentoonstelling Erwin Olaf – Freedom. Check voor het programma de website van de Museumnacht.

STEDELIJK X MMCA SEOUL, FELLOWSHIP EN SUNDAY TALK

23 november 2025

Het Stedelijk en haar counterpart in Seoul hebben Sooyoung Leam als fellow aangesteld om een nieuw onderzoeksthema te ontwikkelen dat nog niet eerder door een van beide instellingen is verkend: de verschillende manieren waarop landen zijn geïndustrialiseerd, hoe grondstoffen zijn gewonnen tijdens de Koude Oorlog en hoe koloniale invloeden nog steeds doorwerken en bepalen hoe er wordt gedacht over productie. Azië vormt het decor voor deze vragen. In een redactioneel collectief met vier makers uit Seoul, Moonseok Yi, Eugene Hannah Park, Jeon Yoojin en Shin Jinyoung, onderzoekt zij (on)zichtbare infrastructuren die kennis, arbeid en waardesystemen vormgeven — binnen én buiten de kunstwereld, en ook onder invloed van AI. Tijdens deze Sunday Talk is Sooyoung zelf aanwezig en wordt de gedrukte versie van het onderzoek gepresenteerd.

BADKUIPLEZING 2025: EKOW ESHUN

13 december 2025

De jaarlijkse Badkuiplezing is een nieuwe traditie waarin denkers en makers reflecteren op actuele vraagstukken in de kunstwereld. Dit jaar is Ekow Eshun aan het woord. In zijn lezing gaat hij in op hoe kunstenaars en kunstinstellingen veerkrachtig kunnen blijven en diverse perspectieven en praktijken kunnen versterken te midden van de toenemende wereldwijde politieke druk tegen inclusie in de kunst.

RIETVELD UNCUT & STUDIUM GENERALE

In deze jaarlijks terugkerende samenwerking presenteren studenten van de Rietveld Academie nieuw werk en organiseren zij een conferentie. Inclusief een feestelijke Friday Night op 20 maart, met optredens, lezingen en interventies door studenten. Het onderwerp van de conferentie, ‘loVemaking - love as a creative act and site of resistance’ roept de vraag op: wat als liefde een storing in het systeem is — een creatieve daad van zorg, van queer-wording en een belichaamde weigering?

Rietveld Uncut: tentoonstelling: 18 t/m 22 maart 2026  
Studium Generale: conferentie: 18, 19 en 20 maart 2026

ADE: LIVE SOUND PERFORMANCE SANDRA MUJINGA

24 en 25 oktober 2025

Als onderdeel van het Amsterdam Dance Event Arts & Culture-programma nodigt Sandra Mujinga het publiek uit in haar bijzondere universum. In een live soundperformance in het Stedelijk brengt zij haar tentoonstelling Skin to Skin tot leven. Met deze performance onderzoekt zij hoe geluid je bewustzijn van je lichaam en de ruimte om je heen verandert. Geluid speelt een centrale rol in haar werk en is voor haar een middel om thema’s als aanwezigheid, verdwijning en identiteit te verkennen. Klik hier voor tickets.

Sandra Mujinga Foto: Thando Sikawuti
Sandra Mujinga Foto: Thando Sikawuti

SCHENKING FONS WELTERS – THINGS I’VE NEVER SEEN BEFORE

t/m 19 oktober 2025

Presentatie van een selectie uit de schenking van galeriehouder en verzamelaar Fons Welters, die deze zomer na veertig jaar toewijding aan de hedendaagse kunst zijn Amsterdamse galerie heeft gesloten. De schenking bevat werk van o.a.  Olga Balema, Thomas Houseago, Saskia Noor van Imhoff, Gabriel Lester, Aernout Mik, Matthew Monahan, Maria Roosen, Berend Strik, Jennifer Tee, Evelyn Taocheng Wang en Joep van Lieshout. Zijn schenking vormt een waardevolle aanvulling op de collectie van het Stedelijk en onderstreept de betekenis van Fons Welters voor het culturele leven in de stad.

Samengesteld door Melanie Bühler, Stedelijk Museum Amsterdam. 

Evelyn Taocheng Wang, ‘A Hongkong-Dutch Client Licking My Arm during the Massage Treatment’, 2015. Met dank aan Galerie Fons Welters.
Zaaloverzicht Hedy Tjin, 'Universal Color', 2025 - 2026, Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Peter Tijhuis

POST/NO/BILLS #6
HEDY TJIN — UNIVERSAL COLOR

t/m 6 april 2026

In de serie Post/No/Bills tonen jonge grafische makers nieuw werk. Hedy Tjin heeft met haar expressieve stijl de ruimte rond de historische trap van het Stedelijk letterlijk kleur gegeven. Voor Tjin is saamhorigheid een belangrijke bron van inspiratie. Haar werk is een ode aan gedeelde ervaringen: van de uitbundige sfeer op Koningsdag tot het herdenken tijdens Keti Koti, van het juichen bij het WK tot protesteren op de Dam. In haar schilderingen brengt Tjin deze ontmoetingen tot leven in een energieke beeldtaal.  Ze wisselt tussen abstractie en figuratie, waardoor haar beelden gelaagd zijn en ruimte laten voor eigen interpretatie. Haar werk vertrekt vaak vanuit alledaagse, persoonlijke ervaringen die ze vertaalt naar beelden met een universele zeggingskracht.

Samengesteld door Thomas Castro, Stedelijk Museum Amsterdam. 

EXPERIMENTAL JETSET – CIRCUITS

t/m 8 februari 2026

De in 1997 opgerichte Amsterdamse ontwerpstudio Experimental Jetset ontwierp de installatie Circuits speciaal voor de omloop bovenaan de historische trap van het museum. Het laat zien hoe informatie ooit letterlijk een fysieke vorm had: geluid, beeld en andere data werden opgeslagen op tastbare dragers. De zestien muurschilderingen in de ronde lijsten (rozetten) rond de trap verbeelden (bijna) verdwenen mediumtypes: zoals de 35mm filmspoel, de LaserDisc, cassettebandjes en de cd. Met Circuits onderzoekt Experimental Jetset hoe vorm en inhoud, dragers en geheugen met elkaar zijn verweven.  

Samengesteld door Thomas Castro, Stedelijk Museum Amsterdam.

Zaaloverzicht Experimental Jetset, 'Circuits', 2025, Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Peter Tijhuis
Nora Turato
Zaalopname IN SITU #1 - Nora Turato, 'I hear you, I hear you.', Stedelijk Museum Amsterdam, 14 september 2024 – 31 augustus 2025. Foto: Peter Tijhuis.

IN SITU #1: Nora Turato – I HEAR YOU, I HEAR YOU.

t/m 31 augustus 2025

Het Stedelijk heeft de nieuwe serie IN SITU gelanceerd in de tussenverdieping van de nieuwbouw. Een jonge generatie kunstenaars krijgt de opdracht om het experiment op te zoeken in een van de grootste tussenruimtes van het museum. Nora Turato vangt de serie aan met een video- en geluidsinstallatie die onderzoekt hoe we omgaan met taal en hoe taal onze identiteit en manier van communiceren beïnvloedt. Nora Turato is te gast tijdens de Artist Talk op 31 augustus, 14.00 uur.

Mede tot stand gekomen dankzij de genereuze bijdrage van Ammodo, Mondriaan Fonds en Stichting Niemeijer Fonds. Samengesteld door Vincent van Velsen. 

KAREL MARTENS – UNBOUND

t/m 26 oktober 2025

Eerste uitgebreide overzicht van het werk van Karel Martens, een van de belangrijkste naoorlogse Nederlandse grafisch ontwerpers, bekend om zijn eigenzinnigheid en zijn speelse en experimentele manier van werken. De tentoonstelling is met meer dan 1200 werken een ontdekkingstocht door het oeuvre dat hij in 65 jaar opbouwde – van zijn avontuurlijke belettering op gebouwen, tot boeken, typografie, postzegels, telefoonkaarten en behang. De inrichting geeft een indruk van Martens’ studio, met een muur met verzamelde objecten en afbeeldingen die laten zien wat hem inspireert, en stellingkasten met zijn vele ontwerpen. Voor het eerst is ook, dankzij talloze schetsen uit zijn archief, het onderzoeks- en ontwerpproces van Martens zichtbaar. Martens heeft in Nederland en internationaal generaties jongere ontwerpers opgeleid en geïnspireerd. Een aantal van hen komt in de tentoonstelling in een film aan het woord. Ook zie je de ontwerper aan het werk. Karel Martens is te gast tijdens de Artist Talk op 7 september, 14.00 uur.

Mede tot stand gekomen dankzij de bijdrage van het Cultuurfonds. Samengesteld door Thomas Castro, Stedelijk Museum Amsterdam, in samenwerking met Klaartje Martens.

Karel Martens, 'Monoprint', 2015.
Wael Shawky, 'Drama 1882', 2024. Met dank aan de kunstenaar en Sfeir-Semler Gallery, Beiroet/Hamburg. Gezamenlijke aankoop van het Stedelijk, het Bonnefanten Museum, het Centraal Museum, met steun van de VriendenLoterij en het Mondriaan Fonds.

WAEL SHAWKY – DRAMA 1882

t/m 26 oktober 2025

Het werk van Wael Shawky gaat vaak over macht, geschiedschrijving en beeldvorming. Zijn video-installatie Drama 1882 draait om de Urabi-revolutie (1879-1882), een opstand van het Egyptische leger tegen buitenlandse inmenging in Egypte. Die werd in 1882 neergeslagen door de Britten, die Egypte vervolgens tot 1956 onder controle hielden. Shawky belicht een stuk geschiedenis op zijn eigen, kunstzinnige manier waarbij hij feiten, speculatie en fictie met elkaar vermengt en biedt met Drama 1882 een ander perspectief. Voor deze meeslepende visuele opera componeerde Shawky de muziek en schreef hij de teksten. Drama 1882 werd vorig jaar gezamenlijk aangekocht door het Stedelijk, Bonnefanten Maastricht en Centraal Museum Utrecht. Het werk werd internationaal geprezen als een van de absolute hoogtepunten van de 60e Biënnale van Venetië, waar het werd gepresenteerd in het Egyptische paviljoen.

BEELDENTUIN EN VIDEOWALL

doorlopend, gratis toegankelijk

De Don Quixote Beeldentuin in de entree bevat zowel vroegmoderne klassiekers als hedendaagse iconen, waaronder werk van Henry Moore, Jean Arp, Alexander Calder, Willem de Kooning, Niki de Saint Phalle, Paulina Olowska, evenals een recente aanwinst van Anne Imhof en een iconisch bruikleen van Damien Hirst.

Het grote LED-scherm in het entreegebied biedt een nieuwe programmering van videokunst uit de collectie: een mix van werk van bekende kunstenaars en nieuwe, hedendaagse makers. In precies een uur kun je genieten van werk van onder anderen Marinus Boezem, Ed van der Elsken, Richard Serra, Joan Jonas, Marina Abramovic, Stefani Jemmison, Sadik Alfraji en Christine Sun Kim. 

Don Quixote Beeldentuin. Foto: Peter Tijhuis
Zaalopname Tomorrow is a Different Day. Collectie 1980 – Nu. Foto: Gert Jan van Rooij

COLLECTIE

doorlopend

Het Stedelijk biedt een uitgebreide collectiepresentatie, in drie delen:

  • Tomorrow Is a Different Day, met kunst en vormgeving van 1980-nu, waarin kunstenaars kritisch kijken naar de wereld en recente ontwikkelingen. Recent zijn meer dan 99 nieuwe aanwinsten toegevoegd aan de presentatie.
  • Everyday, Someday and Other Stories, waarin de ontwikkelingen in kunst en vormgeving vanaf de jaren 50 tot de jaren 80 worden getoond. Een tijd van nieuwe mogelijkheden en vooruitgang, van massacultuur, popcultuur en consumptie, maar ook van kritiek op de gevestigde orde.
  • Yesterday Today, met kunst en vormgeving van circa 1880 tot 1950 laat met meer dan driehonderd werken zien dat er niet één kunstgeschiedenis bestaat, maar dat er vele perspectieven zijn. Bekende artistieke bewegingen komen aan bod, zoals de Amsterdamse School, functionalisme, De Stijl, Bauhaus, CoBrA en de avant-garde rondom Kazimir Malevich en Olga Rozanova.