holy shit! that's the spirit - blikopeners stedelijk museum bij heilig vuur in de nieuwe kerk
Nieuws — 19 feb 2009
Het Stedelijk Museum heeft er vijftien bijzondere medewerkers bij: de Blikopeners. Dit zijn Amsterdamse jongeren tussen de 15 en 19 jaar, met een frisse blik op kunst. Zij hebben een betaalde baan in het museum en organiseren zelf bijzondere activiteiten voor jongeren, dus houd ze in de gaten! De Blikopeners zijn afkomstig uit heel Amsterdam en hebben verschillende opleidingen en achtergronden.
Het eerste grote event dat de Blikopeners organiseren is Holy Shit! That’s the Spirit.
Dit programma sluit aan bij de tentoonstelling Heilig Vuur – Religie en spiritualiteit in de moderne kunst die in De Nieuwe Kerk te zien is. Daarin laat het Stedelijk Museum topstukken uit de collectie zien, onder meer van Mondriaan, Kandinsky, Malevich, Jeff Koons en Damien Hirst.
Holy Shit! That’s the Spirit is een inspirerend programma met kunst, religie, spiritualiteit
en muziek. Ben je op zoek naar inspiratie? Mis dan deze avond niet!
Programma:
• elk half uur een personal tour door de Blikopeners
• religiequiz met Jiggy Djé als quizmaster
• praat mee over inspiratie, religie en spiritualiteit
o.l.v. Mohammed Chaara (acteur o.a. Shouf Shouf Habibi
en Het Schnitzelparadijs)
• muziek door Gospel Unit
• ideeën in blik
• speeddaten met Blikopeners
• gesproken column door Raja Felgata
(programmamaker KRO en spoken word artist)
Entree:
op vertoon van flyer / via vooraf aanmelden / Cultuurkaart: € 2,25
Museumkaart: € 3,75
CJP / Stadspas: € 8
Entree zonder korting: € 10
Aanmelden:
blikopeners@stedelijk.nl
De eerste 50 aanmeldingen krijgen een ‘Idee in Blik’ kado!
Kijk voor meer informatie op:www.stedelijkindestad.nl
Blikopeners en peer education: achtergronden
Het Stedelijk Museum vindt het belangrijk dat jongeren een stem hebben in het museum en wil dan ook samen met de Blikopeners nadenken over een vorm van museumbezoek door jongeren in hun vrije tijd. Blikopeners kunnen ervoor zorgen dat jongeren meer vertrouwen krijgen bij het interpreteren van kunst en vormgeving en het vormen van een mening hierover. De advertentie om Blikopeners te werven werd met groot enthousiasme beantwoord; uit de ruim honderd brieven heeft het museum een selectie van vijftien jongeren kunnen maken. Deze jongeren, afkomstig uit een zogeheten moeilijke doelgroep, hebben bij deze een betaalde baan voor anderhalf jaar. Na deze lichting zet het museum het project voort met een nieuwe lichting Blikopeners.
Blikopeners is gebaseerd op de methodiek van peer education. Deze methodiek gaat ervan uit dat de overdracht van kennis, ervaring en het motiveren het beste kan gebeuren door leeftijdgenoten en/of mensen met dezelfde achtergrond als de doelgroep. Hierdoor is het makkelijker interesse te wekken, discussie los te maken en kunst bespreekbaar te maken. De peer educators zijn in dit geval de kennisoverdragers – betrokken en actieve jongeren die een voorbeeldfunctie voor leeftijdsgenoten vervullen en daarmee een rolmodel zijn. Blikopeners is een bijzonder museumproject dat eerder succesvol was in de Tate Modern in Londen en in het Whitney Museum in New York en wordt nu via het Stedelijk Museum in Nederland geïntroduceerd.
Het Stedelijk werkt voor Blikopeners samen met Diversion, een creatief projectbureau dat zich richt op social events, onderzoek, training en beleidsadvies. Het bureau bestaat uit een team van jonge, maar ervaren professionals met verschillende beroepen en achtergronden. Het project, dat langdurig is, wordt door beide partijen gemonitord en onderzocht.
De eerste lichting Blikopeners werkt anderhalf jaar bij het Stedelijk Museum, gemiddeld vijf uur per week. Na de eerste lichting wordt een nieuwe groep samengesteld. Het event op 5 maart 2009 is de aftrap van de activiteiten die de Blikopeners voor hun leeftijdsgenoten organiseren. De doelgroep waar op gericht wordt is 15 t/m 19 jaar, maar iedereen is welkom.
In de toekomst zijn er van de Blikopeners acties te verwachten vanuit De Bouwkeet, die tot december 2009 door Amsterdam reist, en bij andere projecten en tentoonstellingen die horen bij Stedelijk in de Stad. Daarna krijgen de Blikopeners een belangrijke rol in het heropende Stedelijk aan het Museumplein.
De try out van de Blikopeners was tijdens de afgelopen Museumn8; toen ze het publiek en artiesten als Appa en kunstenaars als Micha Klein interviewden. Filmpjes daarvan zijn te zien via www.stedelijkindestad.nl/blikopeners.
Op www.stedelijkindestad.nl bloggen de Blikopeners doorlopend over hun werkzaamheden en ervaringen, en zijn er foto’s van en video’s over hun activiteiten te zien.
Blikopeners wordt mede mogelijk gemaakt door:
VSB Fonds
Mondriaan Stichting
SNS Reaal Fonds
Gemeente Amsterdam
Noot voor de redactie:
Voor meer informatie en beeldmateriaal: Press Office Stedelijk Museum, Marie-José Raven,
tel. 020 – 573 26 56, m.raven@stedelijk.nl,pressoffice@stedelijk.nl.
Groepsfoto’s en portretfoto’s zijn beschikbaar.
Zie www.stedelijkindestad.nl/blikopeners voor portretten en bio’s van alle Blikopeners
en voor diverse films, waaronder de filmpjes die de Blikopeners maakten in het kader van
de Museumn8 2008 en een introductiefilm over het project.
Zie www.stedelijkindestad.nl voor de complete programmering van Stedelijk in de Stad.
Zie voor informatie over Raw Canvas van de Tate Modern in Londen:www.tate.org.uk/modern/eventseducation/rawcanvas.
Zie voor informatie over Youth Insights van het Whitney Museum in New York: www.youth2youth.org.
Voor meer informatie over Diversion:www.diversion.nl