Nieuws — 15 mei 2022

Het Stedelijk sluit de succesvolle solotentoonstelling Remy Jungerman. Behind the Forest af met een genereuze schenking van de kunstenaar: zijn eerste monumentale kubuswerk FODU. Ultimate resistance. Ook verwerft het museum, met steun van begunstigers, een groot paneel voor de collectie: Pimba AGIDA KAA II. Beide werken gaan in de collectie van het Stedelijk een dialoog aan met onder meer werken van De Stijl, het constructivisme en minimalistische kunst.

Remy Jungerman, FODU. Ultimate Resistance, 2014, katoen textiel, garen, kaolien (pimba), muliplex, 118x118x248 cm, collectie Stedelijk Museum Amsterdam, schenking kunstenaar. Foto Aatjan Renders
Remy Jungerman, FODU. Ultimate Resistance, 2014, katoen textiel, garen, kaolien (pimba), muliplex, 118x118x248 cm, collectie Stedelijk Museum Amsterdam, schenking kunstenaar. Foto Aatjan Renders
Remy Jungerman, Pimba AGIDA KAA II, 2020, kaolien (pimba) en textiel op houten paneel, 242x82x5 cm, collectie Stedelijk Museum Amsterdam, aankoop 2022
Remy Jungerman, Pimba AGIDA KAA II, 2020, kaolien (pimba) en textiel op houten paneel, 242x82x5 cm, collectie Stedelijk Museum Amsterdam, aankoop 2022

Schenking

Het museum kreeg FODU. Ultimate Resistance geschonken, Jungermans eerste zogeheten kubuswerk, uit 2014. Daarin zijn twee grote kubussen met een kleine tussenruimte op elkaar geplaatst, beplakt met stoffen (een rode met witte polkadots en een Vliscostof met slangenmotief) en gedeeltelijk bedekt met kaolien, een fijne kleisoort die gewonnen wordt in Jungermans geboorteplaats Moengo in Suriname. Dit kubuswerk werd gevolgd door andere, die eveneens ondanks de strakke geometrische vorm ook inhoudelijke verwijzingen bevatten. Zo wordt de witte kaolien in de Winti-religie als zuiveringsmiddel gebruikt, symboliseren de spijkers spirituele kracht en verwijzen de flessen en scherven van een jeneverkruik naar plengoffers.

Aankoop

Het Stedelijk heeft, mede dankzij de genereuze steun van begunstigers, ook Pimba AGIDA KAA II aan kunnen kopen, het tweede geschilderde werk van Jungerman in de collectie van het Stedelijk en een belangrijke aanvulling van de sculpturale werken die het museum in de collectie heeft. Het verticale houten paneel is beplakt met verschillende rechthoekige stukjes textiel, die vooraf zijn bewerkt met kaolien, en ingekerfd. De randen van de strofen textiel zijn nog zichtbaar en vormen zo het verticale patroon op het paneel. Het werk doet sterk denken aan minimalistische kunst uit de jaren ’60 maar de doorsijpelende kleuren van het textiel geven een nieuwe betekenis aan het roosterpatroon. Pimba AGIDA KAA II is het tweede paneel van totaal zeven panelen gemaakt in 2020 en 2021.

“Remy Jungerman beweegt zich tussen de Surinaamse Marron-cultuur, de Afrikaanse diaspora en het 20ste-eeuws modernisme. Hij zoekt naar een autonome beeldtaal door abstracte geometrische patronen uit verschillende culturen met elkaar in gesprek te laten gaan. Voor hem is het maakproces een rituele handeling: soms stopt hij stukjes stof in een kubus, soms herinneringen of emoties. Hij voorziet ze van een inhoud die niet zichtbaar is, maar wel voelbaar. Het is interessant dat zijn werk in het Stedelijk een dialoog aangaat met de modernistische esthetiek van bijvoorbeeld De Stijl, het constructivisme en minimalistische kunst. Daarmee zet hij iets tegenover de Westerse canon en daagt hij de gevestigde kunstgeschiedenis uit. We zijn bijzonder blij met dit mooie gebaar van de kunstenaar en trots dat we het hebben kunnen complementeren met een aankoop.”

— Rein Wolfs, directeur Stedelijk Museum Amsterdam

BEHIND THE FOREST

De tentoonstelling Behind the Forest, die tot en met 10 april in het Stedelijk te zien was, omvatte een groot overzicht van Jungerman's werk van de afgelopen vijftien jaar en werd zeer goed ontvangen door pers en publiek. De Volkskrant waardeerde de tentoonstelling met 4 sterren (“Jungerman toont zich in het Stedelijk in Amsterdam een meester van de remix”), bezoekers noemden zijn werk ‘indrukwekkend’, ‘gelaagd’ en ‘persoonlijk’. De tentoonstelling kreeg extra diepte met de online tour waarin Jungerman kijkers meevoerde langs zijn werk en een speciale editie van Meet the Masters, een avond waarin hij zijn werkproces, materiaalgebruik en verhalen achter de objecten toelichtte.

OVER REMY JUNGERMAN

Remy Jungerman (1959) woont en werkt in Nederland en de Verenigde Staten. Zijn opleiding aan de Academie voor Hogere Kunst- en Cultuuronderwijs in Paramaribo gaf hij 1990 in Amsterdam een vervolg aan de Rietveld Academie. Jungermans moeder was van Afrikaanse origine, zijn vader van Europese afkomst.

Toen zijn vader in 2005 overleed ging hij terug naar Suriname voor de begrafenis. Ook bezocht hij het familiealtaar van zijn moeder en nam deel aan rituelen behorend bij de voorouderverering. Zijn moeder stamt af van de Bakabusi (‘de mensen achter het bos’), die ontsnapten aan de slavernij van de Nederlandse plantages en een eigen gemeenschap in de Surinaamse regenwouden stichtten. De tentoonstellingstitel Behind the Forest is daar een directe verwijzing naar. Besef van zijn schatplichtigheid aan de cultuur van de Marrons leidde tot Jungermans beslissing om daaraan voortaan uitdrukking te geven in zijn werk. Remy Jungerman vertegenwoordigde samen met Iris Kensmil Nederland in 2020 tijdens de 58e Biënnale van Venetië. De installatie Visiting Deities die hij daar toonde was in Behind the Forest voor het eerst in Nederland te zien.

Remy Jungerman in de tentoonstelling Behind the Forest, 2021. Foto Aatjan Renders
Remy Jungerman in de tentoonstelling Behind the Forest, 2021. Foto Aatjan Renders

Pimba AGIDA KAA II (2020) van Remy Jungerman is verworven met de genereuze steun Marjo Meijer en Marion Verbruggen en de Vriendenloterij.