Nieuws — 25 nov 2021

29-01-2022 t/m 12-06-2022

Het Stedelijk Museum Amsterdam presenteert vanaf 29 januari 2022 de grote solotentoonstelling Hito Steyerl. I Will Survive. Als kunstenaar, cultuurcriticus, filmmaker, schrijver en professor is Hito Steyerl (1966) een van de belangrijkste en meest gewaardeerde vertegenwoordigers van de hedendaagse kunstwereld. Ze opereert op het snijvlak van film en beeldende kunst uiteenlopend van documentaire cinema tot inventieve multimedia-installaties. Haar geëngageerde installaties zijn visueel overweldigend, altijd goed doordacht en op een onverwachte manier herkenbaar.  

Hito Steyerl, Liquidity Inc., 2014, eenkanaals HD video in architectonische omgeving, 30 min., 15 sec. Met dank aan de kunstenaar, Andrew Kreps Gallery, New York en Esther Schipper, Berlijn. © VG Bild-Kunst, Bonn, 2021. Film still © Hito Steyerl
Hito Steyerl, Liquidity Inc., 2014, eenkanaals HD video in architectonische omgeving, 30 min., 15 sec. Met dank aan de kunstenaar, Andrew Kreps Gallery, New York en Esther Schipper, Berlijn. © VG Bild-Kunst, Bonn, 2021. Film still © Hito Steyerl

Hito Steyerl is een meester in het vertellen van verhalen en gebruikt daarvoor veel verschillende middelen: beeld, geluid, essays, performances en installaties. Voor haar recente video-installaties ontwikkelt Steyerl telkens een architectonische omgeving waardoor je als kijker in haar werk wordt meegezogen. Voor het werk Factory of the Sun, dat voor het eerst te zien was in het Duits paviljoen tijdens de Biënnale van Venetië in 2015, bouwt ze een sci-fi wereld met strandstoelen. De video Liquidity Inc., die ingaat op de wereldwijde migratie en financiële ongelijkheid, wordt bekeken vanaf een blauwe golf als zittribune. De tentoonstelling is een wilde achtbaan boordevol verhalen, die laag voor laag worden verteld, tussen realiteit en droomwereld, met humor en zwartgalligheid, tot aan het eind van de rit alles samenkomt.  

Internationaal wordt Steyerl gezien als een van de meest invloedrijke en kritische hedendaagse kunstenaars. Ze gebruikt haar bijzondere positie, invloedrijk én kritisch, om machtsstructuren bloot te leggen. In haar werk reflecteert ze kritisch over verscheidende thema’s als vormen van kapitalisme, nationalisme, etnische profilering, digitale controle, machtsstructuren, media en politiek in tijden van globalisering, en ook over de status van kunstproductie, musea en biënnales. Telkens vraagt ze zichzelf af: Wie zijn aan de macht? En wie zijn daarvan de dupe? Haar werk schuurt, laat nooit onberoerd en zet aan tot nadenken over de eigen rol binnen deze thema’s.  

Hito Steyerl, How Not to Be Seen: A Fucking Didactic Educational .MOV File, 2013, eenkanaals HD digitale video en audio in architectonische omgeving, 15 min., 52 sec. Met dank aan de kunstenaar, Andrew Kreps Gallery, New York en Esther Schipper, Berlijn.
Hito Steyerl, How Not to Be Seen: A Fucking Didactic Educational .MOV File, 2013, eenkanaals HD digitale video en audio in architectonische omgeving, 15 min., 52 sec. Met dank aan de kunstenaar, Andrew Kreps Gallery, New York en Esther Schipper, Berlijn.

I Will Survive biedt een breed overzicht van het werk van Hito Steyerl, van de vroege documentaire werken uit de jaren 90 tot architectonische video-installaties van de afgelopen 10 jaar. Met twintig bruiklenen aangevuld met twee werken die het Stedelijk in 2014 verwierf in samenwerking met het Van Abbemuseum.

Karen Archey, Conservator Hedendaagse Kunst, Stedelijk Museum: “Hito Steyerl is een van de meest geliefde en erkende kunstenaars ter wereld geworden dankzij een sterk oeuvre dat bijna 30 jaar beslaat. De tentoonstelling in het Stedelijk toont hoe haar vroegere tot late werken altijd een vooruitziende blik op de samenleving hebben. Ze is uniek omdat ze in haar werkpraktijk haar welverdiende erkenning en eigen machtsstatus gebruikt om de status quo te doorbreken.”

Rein Wolfs, directeur Stedelijk Museum: “De tentoonstelling presenteert een groep belangrijke werken uit elke fase van haar kunstenaarspraktijk met vroege werken uit de collectie van het Stedelijk. We zijn vereerd dat we met Steyerl een groot overzicht ontwikkelen. Het Stedelijk presenteert de grootste overzichtstentoonstelling in Nederland van Steyerl tot dusver.”

Hito Steyerl, Factory of the Sun, 2015, eenkanaals HD video omgeving, lichtgevend LED grid, strandstoelen, 23 min. Met dank aan de kunstenaar, Andrew Kreps Gallery, New York en Esther Schipper, Berlijn. © VG Bild-Kunst, Bonn, 2021. Film still © Hito Steye
Hito Steyerl, Factory of the Sun, 2015, eenkanaals HD video omgeving, lichtgevend LED grid, strandstoelen, 23 min. Met dank aan de kunstenaar, Andrew Kreps Gallery, New York en Esther Schipper, Berlijn. © VG Bild-Kunst, Bonn, 2021. Film still © Hito Steye

PUBLICATIE
De tentoonstelling gaat gepaard met een publicatie ontwikkeld door Centre Pompidou and Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen K21. Samengesteld door Florian Ebner, Susanne Gaensheimer, Doris Krystof en Marcella Lista. De editie bevat een essay van Stedelijk curator Karen Archey waarin onderzocht wordt hoe Steyerls werk macht en sociale structuren blootlegt door middel van architectuur en instituten. De publicatie bevat ook bijdrages van Nora M. Alter, Teresa Castro, Alexandra Delage, Florian Ebner, Tom Holert, Doris Krystof, Marcella Lista, Vanessa Joan Müller, Florentine Muhry, Mark Terkessidis en Brian Kuan Wood en een interview van Hito Steyerl met Trevor Paglen. Ontworpen door Fabian Bremer en Pascal Storz, uitgegeven door Spector Books, Leipzig, ca. 360 pagina's, in Engels en Duits in de museumshop verkrijgbaar.

CREDITLINE
De tentoonstelling Hito Steyerl. I Will Survive is mede tot stand gekomen dankzij de genereuze bijdragen van Ammodo, Fonds 21, de begunstigers van het Stedelijk Museum Fonds, het Goethe-Institut en het Mondriaan Fonds.
Deze tentoonstelling is georganiseerd door het Stedelijk Museum Amsterdam in samenwerking met het Centre Pompidou, Parijs.

Hito Steyerl, SocialSim, 2020, eenkanaals HD video en live computersimulatie Dancing Mania, 18 min., 19 sec., Dancing Mania variable duur. Met dank aan de kunstenaar, Andrew Kreps Gallery, New York en Esther Schipper, Berlijn. © VG Bild-Kunst, Bonn, 2021.
Hito Steyerl, SocialSim, 2020, eenkanaals HD video en live computersimulatie Dancing Mania, 18 min., 19 sec., Dancing Mania variable duur. Met dank aan de kunstenaar, Andrew Kreps Gallery, New York en Esther Schipper, Berlijn. © VG Bild-Kunst, Bonn, 2021.