Nieuws — 8 dec 2019

Het Stedelijk Museum Amsterdam presenteert de eerste aankopen van Rein Wolfs. De kersverse directeur, die vanaf maandag 2 december is gestart, geeft met deze aanwinsten een voorproefje op zijn visie. De werken van deze zes kunstenaars verrijken de collectie van het Stedelijk Museum met nieuwe verhalen en perspectieven.

Anna Uddenberg, 'Precarious Patricia', 2019. Copyright: (c) Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland GmbH. Photo: Bastian Geza Aschoff. Courtesy: the artist; Stedelijk Museum, Amsterdam
Anna Uddenberg, 'Precarious Patricia', 2019. Copyright: (c) Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland GmbH. Photo: Bastian Geza Aschoff. Courtesy: the artist; Stedelijk Museum, Amsterdam

ANNA UDDENBERG

De Zweedse kunstenaar Anna Uddenberg focust in haar werk op de representatie van vrouwelijkheid, die in onze maatschappij door sociale codes wordt bepaald. Haar werk werd tentoongesteld onder andere op de Berlijn Biënnale en Manifesta 11.

Rein Wolfs: “Anna Uddenbergs installatie is verleidelijk en niet zonder provocatie. Associaties met #metoo en seksuele uitbuiting dringen zich op. De vrouw wordt gebruiksvoorwerp, de kijker een voyeur. Een voyeur in het museum, daarmee is iets mis."

De nieuwe aankoop Precarious Patricia is toegevoegd aan de tentoonstelling Hybride sculptuur in ruimte 0.27.

Remy Jungerman, 'INITIANDS', 2015. Courtesy Galerie Ron Mandos, Amsterdam. Copyright © The Artists
Remy Jungerman, 'INITIANDS', 2015. Courtesy Galerie Ron Mandos, Amsterdam. Copyright © The Artists

REMY JUNGERMAN

De Nederlandse-Surinaamse kunstenaar Remy Jungerman legt in zijn werk verbanden tussen de geometrische dessins van de Marron in Suriname en de westerse traditie van het modernisme. Hij verbindt daarmee verschillende geschiedenissen en verschuift het perspectief van de toeschouwer.

Rein Wolfs: "Het Stedelijk verwierf eind jaren negentig voor het laatst een werk van deze kunstenaar, die dit jaar een indrukwekkende presentatie had op de Biënnale van Venetië. Goed nieuws dat we met deze aankoop nu ook recent werk van Remy Jungerman aan de collectie toevoegen."

Walid Raad, 'I want to be able to welcome my father to my house: July 31-August 5, 1989', 1990/2018. Courtesy: artist & Sfeir-Semler Gallery Beirut / Hamburg. Werk maakt onderdeel uit van een set van tien stuks.
Walid Raad, 'I want to be able to welcome my father to my house: July 31-August 5, 1989', 1990/2018. Courtesy: artist & Sfeir-Semler Gallery Beirut / Hamburg. Werk maakt onderdeel uit van een set van tien stuks.

WALID RAAD

Walid Raad is een Libanees-Amerikaanse kunstenaar die multidisciplinair werkt met video, fotografie en essays. In zijn werk toont hij zijn scherpe, kritische, geëngageerde en vaak geestige visie op de complexiteit van de Libanese burgeroorlogen (1975-1991) en op de recente ontwikkelingen in de kunstwereld van het Midden-Oosten.

Rein Wolfs: "Afgelopen zomer opende in het Stedelijk Museum de eerste solotentoonstelling van Walid Raad. Uit deze alom geprezen tentoonstelling kocht het Stedelijk dit onheilspellende en tegelijk actuele werk van de Libanese storyteller."

Patricia Kaersenhout, 'The Dream of a Thousand Shipwrecks', 2009. Courtesy artist en Wilfried Lentz Rotterdam. (De aankoop gaat om een aantal collages, waarvan werk 1 en 29 hierboven zijn afgebeeld).
Patricia Kaersenhout, 'The Dream of a Thousand Shipwrecks', 2009. Courtesy artist en Wilfried Lentz Rotterdam. (De aankoop gaat om een aantal collages, waarvan werk 1 en 29 hierboven zijn afgebeeld).
Patricia Kaersenhout, 'The Dream of a Thousand Shipwrecks', 2009. Courtesy artist en Wilfried Lentz Rotterdam. (De aankoop gaat om een aantal collages, waarvan werk 1 en 29 hierboven zijn afgebeeld).
Patricia Kaersenhout, 'The Dream of a Thousand Shipwrecks', 2009. Courtesy artist en Wilfried Lentz Rotterdam. (De aankoop gaat om een aantal collages, waarvan werk 1 en 29 hierboven zijn afgebeeld).

PATRICIA KAERSENHOUT

Patricia Kaersenhout is een Nederlandse beeldend kunstenaar. Vanuit haar Surinaamse achtergrond onderzoekt ze de Afrikaanse diaspora en het kolonialisme in relatie tot de West-Europese cultuur. Politieke thema’s als het feminisme, gender, seksualiteit, racisme en de geschiedenis van de slavernij verbinden de verschillende werken binnen haar oeuvre.

Rein Wolfs: "Het verzamelen van vrouwelijke makers is al lange tijd een uitgesproken aandachtsgebied binnen het collectiebeleid van het Stedelijk. Een nieuw geformuleerde ambitie is meer onderzoek doen naar het Caribisch gebied. Kaersenhout zet aan tot kritisch denken en zelfreflectie ten opzichte van deze (kunst)geschiedenis. Haar werk is daarmee een belangrijke aanwinst voor onze collectie."

Kast, Louis Bogtman, circa 1925. Foto Erik en Petra Hesmerg
Kast, Louis Bogtman, circa 1925. Foto Erik en Petra Hesmerg

LOUIS BOGTMAN

De kast van Louis Bogtman uit 1925 is een interessant voorbeeld van de toepassing van een in Azië ontwikkeld ambacht in de Nederlandse vormgeving. Deze kast is het meest monumentale werk van Bogtman in de batiktechniek.

Rein Wolfs: "Het museum is in het bezit van kleine voorwerpen uit de ateliers van de familie Bogtman, maar een groter werk ontbreekt. Ook in andere museumcollecties in Nederland is het werk van Bogtman spaarzaam aanwezig, dus deze aanwinst is een goede voor de Collectie Nederland."

De kast was in 2016 te zien in het overzicht Wonen in de Amsterdamse School, en zal vanaf dit voorjaar te zien zijn in de tentoonstelling Van Thonet tot Dutch Design – 125 jaar wonen in het Stedelijk.

Etel Adnan, 'Untitled', 2018. Courtesy: artist & Sfeir-Semler Gallery, Beirut & Hamburg
Etel Adnan, 'Untitled', 2018. Courtesy: artist & Sfeir-Semler Gallery, Beirut & Hamburg

ETEL ADNAN

De Libanees-Amerikaanse Etel Adnan is naast kunstenaar, ook schrijver en dichter. Zij publiceerde de invloedrijke roman Sitt Marie-Rose, die is vertaald in meer dan tien talen, en presenteerde haar werk onder andere op Documenta 13 en Whitney Biennial.

Rein Wolfs: "Het werk van Etel Adnan maakt duidelijk dat er naast de Noord-Amerikaanse en Europese abstracte schilderkunst ook in andere regio’s belangrijke abstracte schilderkunst is ontstaan. Ik ben blij dat we van deze 94-jarige kunstenaar twee werken aan de collectie hebben kunnen toevoegen."

Deze aankopen worden mede mogelijk gemaakt dankzij de genereuze steun van het Mondriaan Fonds, de BankGiro Loterij, Stedelijk Circle en Young Stedelijk.