docking station: danh vo - package tour
Nieuws — 15 jul 2008
Deze zomer in Docking Station, de projectruimte van Stedelijk Museum CS: de installatie Package Tour van de Deens/Vietnamese kunstenaar Danh Vo. Het is een presentatie vol paradoxen, associaties, feiten en ficties, die de kijker confronteert met ideeën over ‘anders’ zijn en met een visie op identiteit als constructie. De installatie bestaat uit drie recente werken en een werk dat speciaal voor Docking Station werd gemaakt. Package Tour is Vo’s Nederlandse debuuttentoonstelling.
Danh Vo is Deens staatsburger en werd in 1975 geboren in Vietnam. Zijn Deense nationaliteit is volstrekt toevallig: hij vluchtte in 1980 met zijn familie en enkele tientallen landgenoten op een door zijn vader ontworpen boot uit Vietnam. De vluchtelingen, wiens droom het was in Amerika te eindigen, werden opgepikt door een Deens tankschip en zo kwam Vo, vier jaar oud, in Kopenhagen terecht.
Vo’s persoonlijke geschiedenis van migratie en aanpassing is een belangrijk referentiepunt voor zijn kunstenaarschap. In zijn werk zet hij thema’s uiteen als identiteit, auteurschap, eigendom en herkomst. Hij gebruikt intiem, persoonlijk materiaal om aan te tonen dat een identiteit een constructie is van projecties, vooronderstellingen en toegekende waarden. Daarbij bespeelt hij in een koele, conceptuele stijl geraffineerd de westerse fascinatie voor het exotische en het onbekende.
Voor Vo is het toe-eigenen van de geschiedenissen van anderen een middel om monolithische ideeën over identiteit te ontrafelen. Dat doet hij met verve, om te beginnen met zijn eigen persoon. De kunstenaar is met een reeks personen getrouwd en vervolgens weer gescheiden, puur om hun naam aan de zijne te kunnen toevoegen. In zijn installaties gebruikt hij objecten, foto’s en documenten die schijnbaar met zijn eigen familiegeschiedenis verbonden zijn. In een vitrine, direct bij de ingang van Docking Station, liggen objecten uit het persoonlijke bezit van zijn vader: een Rolex horloge, en Dupont aansteker en een Amerikaanse militaire ring. Ook is een houten kruis met een Vietnamese tekst te zien dat als tijdelijke identificatie op het graf van zijn grootmoeder zou hebben gestaan.
Op een standaard ligt een boek met liefdesbrieven van een Amerikaanse antropoloog die in de oorlogsperiode in Vietnam verbleef en gefascineerd blijkt door de intimiteit die er tussen mannen in Vietnam bestaat. De brieven maken duidelijk dat Amerikaanse soldaten in de oorlogsjaren relaties onderhielden met Vietnamese jongens. Er is een testament waarin de antropoloog verklaart al zijn persoonlijke bezittingen aan Vo na te laten.
Danh Vo volgde een opleiding aan de Royal Academy in Kopenhagen en vervolgde zijn studie aan de Städelschule in Frankfurt. Hij ontving in 2007 voor zijn werk de vooraanstaande blauorange art prize van de Deutsche Volksbanken und Raiffeisenbank. Vo toont deze zomer tevens werk op de internationale kunstbiënnale Manifesta 7 in de regio Trentino/Zuid Tirool.
De tentoonstelling is samengesteld door Martijn van Nieuwenhuyzen, curator Stedelijk Museum. In het nieuwe Stedelijk Museum Bulletin is een kunstenaarsbijdrage van Vo opgenomen.
De tentoonstelling werd mede mogelijk gemaakt door The Danish Arts Council, Kopenhagen.