Nieuws — 4 mrt 2024

Deze lente betreedt het Stedelijk Museum Amsterdam de NDSM-werf tijdens het Amsterdamse dancefestival DGTL. In het weekend van 30 en 31 maart lanceert DGTL op initiatief van ABN AMRO en in samenwerking met het Stedelijk de interactieve DGTL Dome. Deze koepel is een kruising tussen een podium, kunstzinnig object en ruimte voor muziek, dans, visual arts en workshops van talentvolle makers.

In de DGTL Dome krijgen bezoekers een holografische 360-ervaring waar verschillende disciplines samensmelten. De koepel host intieme dj-sets van aanstormend talent Coloray, Nkisi, Oceanic en Venus Ex Machina. Cris Mollee ondersteunt deze muzikale performances met visual arts. Ook staan er dansvoorstellingen op het programma van Creepashu en Nicole Geertruida. Het Stedelijk levert een bijdrage met een programma van verschillende workshops. Yamuna Forzani en Mystique Angels geven een Sensual Body Empowerment workshop en Niek Vanoosterweyck nodigt de festivalgangers uit mee te doen aan een interactieve dansinstallatie.  

Rein Wolfs, directeur Stedelijk Museum: “Festivals en musea hebben de overeenkomst een unieke wereld te creëren waar bezoekers even uit het veld worden geslagen. DGTL weet als geen ander muziek en kunst op een toegankelijke manier met elkaar te verbinden. Jaarlijks krijgen jonge makers op DGTL de kans hun talent aan het grote publiek te tonen. We zijn trots dat we op initiatief van ABN AMRO de samenwerking met DGTL kunnen aangaan en een bijdrage leveren aan het publieksprogramma. In de DGTL Dome verleggen bezoekers straks hun zintuiglijke grenzen en stappen zij met een vernieuwde blik naar buiten.” 

De DGTL Dome vertegenwoordigt een belangrijke boodschap van DGTL, ABN AMRO en Stedelijk Museum; drie partijen die zich actief inzetten voor het bevorderen van gelijke kansen in de kunst- en cultuursector en het overbruggen van de genderkloof. Vanuit deze ambitie krijgt in de DGTL Dome nieuw talent een platform. 

OVER ABN AMRO SPONSORING
Vanuit de purpose ‘Banking for Better for Generations to come’, zet ABN AMRO sponsoring in om de maatschappij verder te brengen. De bank neemt haar maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus. Op het gebied van planet (duurzaamheid) en people (gelijke kansen voor iedereen) uit dit zich via verschillende kanalen. In de sponsoring wil ABN AMRO daarbij een versnellende factor zijn, door de juiste partnerships aan te gaan en concrete doelen te stellen ten aanzien van duurzaamheid en gelijke kansen, of het nu gaat om sport, maatschappij of kunst- en cultuur.   

OVER DGTL
DGTL heeft zich sinds de eerste editie begin 2013 gepositioneerd als een uniek en onderscheidend festival. Met muziek, kunst, duurzaamheid en verantwoordelijkheid als belangrijkste pijlers hebben de evenementen van DGTL hun unieke positie in het festivallandschap wereldwijd gevestigd. Het in Amsterdam gevestigde festival heeft de landsgrenzen al ver overschreden met