Nieuws — 1 dec 2025

Op zaterdag 13 december geeft schrijver en curator Ekow Eshun de jaarlijkse Badkuiplezing van het Stedelijk Museum Amsterdam. In zijn lezing In the Realm of the Marvellous onderzoekt hij hoe kunstenaars en kunstinstellingen zich staande kunnen houden in een tijd waarin politieke druk, culturele polarisatie en maatschappelijke spanningen toenemen.

Foto: Ossip van Duivenbode

Eshun onderzoekt hoe het museum zich kan verhouden tot de manieren waarop kunstenaars vandaag werken. Veel kunstenaars putten uit intuïtie, associatie, lichamelijke ervaring en verbeelding. Dat staat vaak haaks op de meer analytische en rationele blik die musea traditioneel hanteren. Daarom pleit hij ervoor dat instellingen ook andere artistieke benaderingen serieus nemen, zodat er meer ruimte ontstaat voor gelaagdheid, empathie en nieuwe inzichten. Door juist de verbeelding toe te laten ontstaat volgens Eshun meer verdieping: musea kunnen zo andere perspectieven bieden en nieuwe vormen van kennis presenteren.

DE URGENTIE VAN HET MOMENT
Eshun ziet juist nu een belangrijke rol voor kunstinstellingen in een tijd van toenemende politieke tegenstellingen. Hij vindt dat musea niet langer kunnen volstaan met een neutrale houding, maar een taal moeten ontwikkelen die recht doet aan de veelheid aan perspectieven in de samenleving. In the Realm of the Marvellous is daarmee een pleidooi voor musea als ‘levende’ plekken van ontmoeting, waar ruimte is voor verschillende toekomstbeelden: opener, inclusiever en beter afgestemd op de meerstemmige werkelijkheid van vandaag.

DE BADKUIPLEZING
De Badkuiplezing is een jaarlijkse traditie waarin het Stedelijk een denker of maker uitnodigt om te reflecteren op urgente vraagstukken in de hedendaagse kunstwereld. Na deze badkuiplezing reageert kunsthistoricus en curator Malgorzata Ludwisiak vanuit haar expertise op institutionele innovatie en de toekomst van musea. Vervolgens gaan Eshun en Ludwisiak in gesprek met het publiek, onder leiding van conservator Amanda Pinatih. Aansluitend is er een borrel naast het Auditorium.

OVER EKOW ESHUN
Ekow Eshun is een Londense schrijver en curator die zich richt op identiteit, representatie en hedendaagse cultuur. Hij is voorzitter van de Fourth Plinth Commissioning Group, verantwoordelijk voor het belangrijkste openbare kunstprogramma van Londen, en was van 2005 tot 2010 directeur van het Institute of Contemporary Arts (ICA). Eshun realiseerde invloedrijke tentoonstellingen, waaronder In the Black Fantastic in de Hayward Gallery (daarna in Kunsthal Rotterdam) en de recentere tentoonstelling The Time Is Always Now, over de verbeelding van het zwarte lichaam in de hedendaagse kunst. Zijn essays verschenen onder meer in The New York Times, Financial Times, The Guardian en Vogue. Hij is auteur van het voor de Orwell Prize genomineerde Black Gold of the Sun en redacteur van Africa Modern.

Foto: Zeinab Batchelor

NOOT VOOR DE REDACTIE
Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met de Press Office van het Stedelijk Museum, pressoffice@stedelijk.nl.