Nieuws — 9 feb 2015

Amsterdam, 9 februari, 2015 - Het Stedelijk Museum Amsterdam maakt bekend dat het drie werken van de Britse kunstenaar Ed Atkins (1982) heeft aangekocht: Ribbons (2014), Warm, Warm, Warm Spring Mouths (2013) en Cur (2010). Twee van de nieuwe aankopen zijn te zien in Recent Ouija, de eerste solotentoonstelling van Ed Atkins in Nederland. De kunstenaar transformeert de 1100 m2 grote benedenzaal in de nieuwbouw van het Stedelijk in een environment van monumentale videobeelden, geluid, collages en tekeningen.

Ed Atkins, Ribbons, 2014, collectie Stedelijk Museum Amsterdam.

Beatrix Ruf, directeur Stedelijk Museum, over de aankopen: “Met de aankoop van drie video-installaties van Ed Atkins, die samen een geschakeerd beeld geven van Atkins' artistieke positie, brengt het Stedelijk Museum een van de meest eigenzinnige en originele vertegenwoordigers van de digitale kunst de collectie binnen. Het Stedelijk is het huis voor nieuwe en experimentele kunst. Net als Tino Sehgals ‘situaties’ horen Atkins' digitale performances tot hedendaagse radicale posities waar het museum zich mee wil verbinden.”

Over het werk van Ed Atkins

In zijn werk reflecteert Ed Atkins op de mogelijkheden van de digitale cultuur en op de consequenties daarvan voor ons leven in de tastbare werkelijkheid. Zijn video's tonen pratende hoofden, lichaamsdelen, flarden muziek en grafische tekstanimaties. Atkins creëert in zijn video’s een schijnwereld, waarin het lichaam slechts een digitale fantasie is; een avatar. Paradoxaal genoeg maakt deze schijnwereld de toeschouwer juist sterk bewust van zijn eigen lichamelijkheid en van zijn leven in de fysieke wereld. Atkins’ hyperreële wereldbeeld confronteert de kijker met existentiële vragen over sterfelijkheid, liefde en intieme relaties.

Ed Atkins, Warm, Warm, Warm Spring Mouths, 2013, collectie Stedelijk Museum Amsterdam.

Veel van Atkins’ werken kunnen worden beschouwd als computer-gegenereerde performances. De bewegingen en de (zang)stemmen van de ‘avatars’, de digitale hoofdpersonen, zijn die van de kunstenaar zelf. Zo toont de video-installatie Ribbons (2014), aangekocht door het Stedelijk, een skinhead-achtige figuur, Dave. Hij is een rokende, excessief drinkende, sentimentele bruut, van de maatschappij vervreemd en op weg naar zelfvernietiging. Met zijn melancholieke oogopslag trekt hij de kijker al zingend en pratend zijn wereld binnen, vragend om medeleven. Warm, Warm, Warm Spring Mouths (2013) is opgebouwd als een ‘loop’ van snel afwisselende beeldsequenties. We zien een ritmische opeenvolging van computeranimaties, doorsneden met ‘hard cuts’ die gepaard gaan met indringende geluidseffecten. De verbindende figuur is dezelfde die in Ribbons te zien is, maar dit keer  is hij gehuld in een massa van weelderig haar. Cur (2010) is representatief voor het vroege werk van Atkins, waarin hij zich richtte op ideeën over beeldbanken en de esthetisering van de natuur.

De tentoonstelling wordt samengesteld door Beatrix Ruf en Martijn van Nieuwenhuyzen.

Recent Ouija
De titel van de tentoonstelling, Recent Ouija, is een verwijzing naar de eigenaardige aantrekkingskracht en de gebruiken van het Ouija bord, waarmee contact gelegd zou kunnen worden met geesten en demonen door taalfragmenten. Atkins zegt over de titel: “Voor mij gaat het over het bezit, symboliek, geloof, taal en genre.”

Kunstenaarsboek
Ter gelegenheid van de tentoonstelling verschijnt een groot formaat kunstenaarspublicatie, samengesteld en vormgegeven door Ed Atkins zelf. De publicatie bevat nieuwe teksten en tekeningen en is te koop in de museumwinkel voor € 15.

Public Program: tweedaags symposium
Op 25 en 26 april vindt het symposium Ed Atkins: Performance Capture plaats. Tijdens dit evenement zullen door Atkins geselecteerde kunstenaars, interviews, poëzie, karaoke en films reflecteren op zijn werk. Thema’s als performance, identiteit en digitale technologie komen aan bod.

Pers preview
U bent van harte welkom op de pers preview op vrijdag 20 februari, 10.00 – 12.00 uur, in aanwezigheid van de kunstenaar en de samenstellers van de tentoonstelling: Beatrix Ruf en Martijn van Nieuwenhuyzen. Aanmelden is noodzakelijk en kan via pressoffice@stedelijk.nl.

Programma:

10.00 uur: inloop

10.15 uur: korte introductie door Beatrix Ruf

10.30 uur: voorbezichtiging tentoonstelling, mogelijkheid om met kunstenaar en curatoren te spreken

12.00 uur: einde

Ed Atkins
Ed Atkins wordt alom beschouwd als een van de meest invloedrijke digitale kunstenaars van zijn generatie. Zijn werk was onder meer te zien in Tate Britain (2011), MoMA PS1 (2013), de Kunsthalle Zürich en in de Serpentine Galleries, Londen (2014). In 2014 was in Nederland werk van hem te zien tijdens het International Film Festival Rotterdam en in de groepstentoonstelling Superficial Hygiene in De Hallen, Haarlem.

De totstandkoming van Ed Atkins - Recent Ouija, wordt mede mogelijk gemaakt dankzij hoofdbegunstiger Stichting Ammodo en begunstigers Aedes Real Estate, Desso en het Stedelijk Museum Fonds.

Noot voor de redactie:
Voor meer informatie: Press Office, Annematt Ruseler, 020 – 573 2660, pressoffice@stedelijk.nl.