Will Holder: Abstraction Création: Art non-figuratif
Performance — 4 sep 2014
Time slots: 19.00 – 19.30 uur | 20.00 – 20.30 uur | 21.00 – 21.30 uur
- Prijs
- entreeprijs Stedelijk Museum + € 2,50 toeslag
- Locatie
- Verzamelplek Schiphol Lounge, entreehal
- Tijd
- 4 sep 2014, 17.00 tot 19.30
- Taal
- Engels
- Toegang
- noodzakelijk. Klik hier om te reserveren. Gelieve in het bericht aan te geven voor welk tijdstip u wilt reserveren. De timeslots van 20.00 - 20.30 en 21.00 - 21.30 is uitverkocht. Voor de timeslot van 19.00 - 19.30 zijn nog wel plaatsen beschikbaar.
Het Stedelijk Museum presenteert – in nauwe samenwerking met Kunstverein Amsterdam – een performance-lezing door Will Holder ter gelegenheid van de herdruk van de vijf uitgaves van Abstraction Création: Art non-figuratif, voor het eerst met een volledige vertaling van het materiaal in het Engels.
Tussen 1932 en 1936 werden in Parijs vijf nummers van het cahier Abstraction Création: Art non-figuratif uitgegeven door het gelijknamige collectief, teneinde alle kunstbewegingen die abstract werkten te verenigen onder één noemer. Het cahier formaliseerde niet alleen een nieuwe tendens richting het gebruik van taal in de beeldende kunst, het werd ook een vorm van expliciete zelfpromotie en oppositie tegen de groeiende kracht van het figuratieve Surrealisme. Om lid te worden van het collectief moest aan twee minimale maar duidelijke criteria worden voldaan: men moest kunstenaar zijn en non-figuratief werken. Dit resulteerde in een ledenlijst van lang vergeten kunstenaars vermengd met namen als Kandinsky, Mondriaan, Calder, Delaunay, Van Doesburg en Brancusi.
Een jaar na de oprichting van het collectief werd het eerste nummer van Abstraction Création: Art non-figuratif gepubliceerd. De meeste leden zonden documentatie van hun werk in, maar ook zelfgeschreven teksten. Deze teksten waren visies op hun eigen werk, gedetailleerde uitleg van de documentatie, korte kijkinstructies, epistels over de ware betekenis van de abstracte kunst, essays over de relatie tussen abstracte kunst en evolutie, verklaringen waarom een locomotief geen kunst is, en een gedicht waarin God tot een na-aper wordt bestempeld.
De heruitgave van het cahier in het Engels is een initiatief van kunstenaar Riet Wijnen, en wordt gepubliceerd door Kunstverein Publishing. Tijdens de lancering in het Stedelijk zal kunstenaar en vormgever Will Holder een klein publiek (maximaal 20 personen per performance) door de zalen van het museum leiden, en bij de schilderijen en sculpturen van enkele auteurs van uit Abstraction Création: Art non-figuratif te stoppen, om ter plekken hun teksten voor te lezen.
Een aantal van de oorspronkelijke Franse uitgaves van Abstraction Création: Art non-figuratif, die deel uitmaken van de collectie van het Stedelijk, zullen te bezichtigen zijn in het moderne kunstopstelling op de begane grond van het museum.
Will Holder
Will Holder las eens dat een mondelinge traditie ons uit de postmoderne conditie zou leiden, en heeft sindsdien performance, lesgeven en uitgeven als één en hetzelfde begrepen en uitgevoerd. Hoewel printed matter voor hem altijd een rol speelt hebben deze uitwisselingen van informatie niet altijd de vorm van inkt en papier; veel van de informatie wordt geproduceerd tijdens het vinden van een geschikte ‘vorm’ van overdracht. Holder is redacteur van F.R.DAVID, een tijdschrift dat betrekking heeft op lezen en schrijven in de kunst (uitgegeven door De Appel arts centre, Amsterdam). In mei 2009 stelde Holder Talk Show, een tentoonstelling en een seizoen van evenementen met betrekking tot spraak en verantwoording, samen in het ICA Londen. Momenteel werkt hij aan de redactie en typografie van een biografie van de Amerikaanse componist Robert Ashley, Yes, But Is it Edible? for two or more voices (met Alex Waterman, uitgegeven door New Documents, LA), en herschrijft hij William Morris’ News from Nowhere (An epoch of rest) (1876) als een gids voor vormgevingseducatie en -praktijk in 2135.
Riet Wijnen
Riet Wijnen is een kunstenaar gevestigd in Amsterdam. Ze werkt voornamelijk met foto’s, fotokopieën, video en teksten. Daarnaast publiceert ze ook boeken en tijdschriften, zoals Marlow Moss (2013) en Abstraction Création: Art non-figuratif (2014), en werkt ze aan The Registry of Pseudonyms, een voortdurend groeiende opeenstapeling van pseudoniemen op de website registryofpseudonyms.com, die tegelijk een onderzoek is naar de term zelf en zijn geschiedenis. In haar werk onderzoekt ze verbanden tussen abstractie, waarneming, taal en structuur: meestal als de reconstructie van een verhaal, verleden of onderwerp dat eerst tijdens een intensief onderzoek gedeconstrueerd wordt om uiteindelijk de verschillende lagen waaruit het bestaat zichtbaar te maken. In 2013 won Wijnen de zesde Sybren Hellinga Prijs, een belangrijke prijs voor jonge opkomende kunstenaars in Nederland. In het najaar van 2014 zullen een nieuwe video en app te zien zijn in het Stedelijk Museum Amsterdam. Sinds 2012 is Wijnen als associate curator betrokken bij Kunstverein Amsterdam.