Events — 1 feb 2019

Deze editie van Stedelijk Statements staat in het teken van de lancering van QUEER IS NOT A MANIFESTO, een initiatief van Aynouk Tan en Carly Rose Bedford. QUEER IS NOT A MANIFESTO is een podium waarop verschillende sprekers hun interpretatie van de notie queer presenteren.
Prijs
Museumticket + €3
Een radicaal toegangsbeleid is van toepassing op dit evenement: ieder die zich identificeert als vluchteling, persoon van kleur, sekswerker of trans kan dit evenement kosteloos bezoeken. Om dit te faciliteren wordt een gastenlijst gehanteerd. Mail uw naam naar publicprogram@stedelijk.nl
Locatie
Teijin Auditorium
Tijd
1 feb 2019, 18.30 tot 21.30
Taal
Engels
Toegang
Dit evenement is uitverkocht

QUEER IS NOT A MANIFESTO is de zesde editie van een reeks programma's onder de noemer Stedelijk Statements, waarvoor een expert, kunstenaar, criticus of cultureel ondernemer een avond samenstelt in het Stedelijk Museum. De samensteller van het programma krijgt alle gelegenheid hun visie op beeldende kunst en vormgeving toe te lichten aan de hand van nieuw artistiek en/of wetenschappelijk onderzoek, dat wordt gepresenteerd in een avondprogramma met bijvoorbeeld lezingen, discussies, performances en filmvertoningen. Deze programma's bevatten regelmatig ook een kritiek op het museum middels het bevragen van de machtsstructuren, de processen van in- en uitsluiting en het ter discussie stellen van wie bepaalt wat er te zien is voor wie. 

QUEER IS NOT A MANIFESTO bestaat uit een website en een serie live events waarin queer makers, activisten en een multitude aan andere queer stemmen hun interpretatie van de notie queer presenteren. Daarmee wil QUEER IS NOT A MANIFESTO niet alleen bestaande definities waaraan het lichaam onderworpen wordt (man, vrouw, homo, hetero etc.) problematiseren, maar vooral nieuwe, meer genuanceerde en inclusievere manieren van zijn en worden ontwikkelen.

Queer is geen manifest omdat queer iets is dat het principe van categorisatie en classificatie fundamenteel verwerpt. QUEER IS NOT A MANIFESTO stelt dat eenduidige definities – in het algemeen, en in het bijzonder met betrekking tot lichamen – beperkend en vaak gewelddadig zijn. Daarom luidt de voornaamste vraag van dit project:

Als queer geen manifest is, wat zou het kunnen zijn of worden?

over de sprekers

ERIKA P. MARTIN/ MELVIS           

Erika P./ MELVIS is drag king cabaret performer en organisator van queer evenementen. Ze heeft opgetreden met het Black Circus Queer Cabaret en Amsterdam Drag Queers. Daarnaast organiseert ze de wekelijkse queer avonden WTF Queer Wednesdays in Vrankrijk, Amsterdam, waar het persoonlijke politiek is en het politieke persoonlijk wordt.

LIZ ROSENFELD

Liz Rosenfeld is een kunstenaar die werkt met film/video en live performance, woonachtig in Berlijn. Ze onderzoekt vragen rondom de houdbaarheid van emotionele en politieke ecologieën, voorbije en toekomstige geschiedenissen en de wijze waarop het geheugen gequeerd is. Daarnaast maakt ze deel uit van het filmcollectief NowMomentNow. Haar films worden vertegenwoordigd door Video Data Bank en LUX Moving Image en zijn vertoond in verschillende internationale musea en theaters. Momenteel speelt ze in The Nature of Us, een dansvoorstelling gechoreografeerd door Jared Gradinger en Angela Shubot die later dit jaar in première zal gaan in het Hebbel am Ufer Theater. Haar meest recente film, WHITE SANDS CRYSTAL FOXES, gaat eind 2019 in première in het planetarium in Berlijn.

Liz Rosenfeld was in 2017 Goethe Institute Artist In Residence bij LUX Moving Image. Ze behaalde een MFA in Performance aan het School of the Art Institute te Chicago (2005) en een MA aan de Department of Performance Studies van New York University (2007).

LIZ ROSENFELD. CREDITS: Alexa Vachon
LIZ ROSENFELD. CREDITS: Alexa Vachon

OLAVE BASABOSE

Olave Basabose is een kunstenaar die werkt in uiteenlopende media en in Den Haag woont en werkt. Door het bestuderen van tekenprocessen, betekenissen en communicatie maakt Basabose werk dat zich bezighoudt met het documenteren van gebeurtenissen en de vraag hoe deze kunnen worden gepresenteerd. Haar werk probeert dit uit te drukken met behulp van natuurkunde en technologie, maar niet door een verhaal te vertellen of een metafoor te creëren.

Haar kunst laat zien hoe het leven verder gaat dan zijn eigen, subjectieve grenzen en adresseert  de effecten van wereldwijde culturele interactie in de tweede helft van de twintigste eeuw. Ze bevragen de tegenstellingen die we voortdurend reconstrueren tussen het Zelf en de Ander, tussen onze eigen 'kannibalistische' en ‘beschaafde’ zelven.

Olave Basabose
Olave Basabose

Haar huidige project is Olave Talks: een opkomend nieuw media-initiatief voor en door queer-activisten, denkers, doeners en makers van kleur. Olave Talks is een opbouwend en versterkend platform, ontworpen om effectief en toegankelijk om te gaan met complexe politieke, filosofische, sociale, culturele, artistieke en spirituele thema's. Gesprekken en eten, als katalysator en methode voor kennisproductie, kennisoverdracht en gemeenschapsopbouw, staat centraal in onze bevrijdingspraktijk. Olave Talks is overtuigd toegewijd aan de ontmanteling van het imperialistische, kapitalistische, functiebeperking-uitsluitende, soort-cis-heteroseksistische, witte-suprematistische patriarchaat waarin we gevangen zitten.


SEBASTIAN DE LINE

Sebastian De Line is een queer, trans kunstenaar en wetenschapper. Hij/zij behaalde een BA Autonome Kunst aan de Gerrit Rietveld Academie en een MA Art Praxis aan het Dutch Art Institute. Sebastian is momenteel promovendus in Cultural Studies en docent op de Department of Languages, Literatures and Cultures van Queen’s University in Kingston, Canada. Zijn/hun proefschrift “Postmortem Economies in Art: The Necropolitics of Value in Indigenized & Racialized Production” onderzoekt de creatie van economieën waarin object-zijn aan verwantschap wordt gekoppeld via museumcollecties die voortkomen uit een systeem van koloniale productie van eigendom, en waarde genereren door middel van een necropolitieke kapitalisatie van situaties van niet-leven.

Zijn/hun artistieke praktijk is voornamelijk gebaseerd op de aan- en afwezigheid van agency of stem in de belichaamde ruimte.

CREDITS

Vita Evangelista als Performer
Bear Silver als Facilitator
Maria Guggenbichler als Facilitator

Sebastian De Line
Sebastian De Line

SEHAQ

SEHAQ is een onafhankelijk, in Amsterdam gevestigd queer-vluchtelingencollectief dat in 2017 is opgericht en zich richt op gemeenschapsbouw, politiek bewustzijn en het creëren van veiliger ruimtes voor queer BPOC-vluchtelingen in Nederland. SEHAQ betekent "pot (dyke)" of "dykeness" in het Arabisch. Het collectief streeft naar erkenning en steun voor queer BPOC-vluchtelingen, asielzoekers en personen zonder documenten in hun strijd tegen onderdrukking op basis van ras, heteroseksualiteit, gender of klasse. Het volgt een niet-hiërarchische structuur (of probeert dat) en de financiering is gebaseerd op donaties. SEHAQ organiseert evenementen zoals feesten, diners, performances, workshops, picknicks en modeshows maar voert ook campagnes, acties en protesten tegen de uitzetting van queer-vluchtelingen, het EU-migratiebeleid en de Dublin-conventie (een EU-asielwet). Daarmee richten ze zich specifiek op sociale rechtvaardigheid. Hun doel is het opbouwen van een sterkere queer BPOC-vluchtelingengemeenschap en een grotere actiebeweging in Nederland die vanuit een linkse, feministische en intersectionele benadering van politiek in staat is om de structurele onderdrukkingen waarmee queer BPOC vluchtelingen geconfronteerd worden aan te vechten.

SEHAQ
SEHAQ

MAVI VELOSO

Mavi Veloso is een Baziliaanse kunstenaar, gevestigd in Amsterdam. Werkt transdisciplinair als visueel en performancekunstenaar, danser, actrice, zanger en songwriter. Kwam als transgender-migrant uit Zuid-Amerika naar Europa, werkt met het belichamen en toe-eigenen van transformatieprocessen, conflicten en culturele aanpassingen, evenals mode, queer, trans en drag queen-elementen om gender, identiteit, seksualiteit, plaatsing en ontheemding te bespreken. Ontwikkelt momenteel het project #iwannamakerevolution. Heeft werken gepresenteerd in het Van Abbemuseum, Kunstenfestivaldesarts, Les Urbaines, 31e Biënnale van São Paulo.

Mavi by Jean Fürst
Mavi by Jean Fürst

CARLOS MARTIEL

Carlos Martiel woont en werkt in New York en Havana. In 2009 studeerde hij af aan de Nationale Academie voor Schone Kunsten “San Alejandro” in Havana. In de jaren 2008-2010 studeerde hij aan het Cátedra Arte de Conducta onder leiding van Tania Bruguera.

Martiels werken zijn op tal van internationale tentoonstellingen geëxposeerd, waaronder o.a. de 14e Sharjah Biënnale, VAE; de 57e Biënnale van Venetië; de Casablanca Biënnale, Marokko; Biënnale “La Otra”, Colombia; Liverpool Biennial, VK ; Havana Biennial, Cuba; the Museum of Latin American Art (MOLAA), Long Beach, VS; Museum of Fine Arts, Havana, Cuba; Tornielli Museum, Ameno, Italië; Museum of Modern Art of Buenos Aires, Argentinië. Hij ontving meerdere onderscheidingen, o.a. van het Franklin Furnace Fund in New York, VS, 2016; "CIFOS Grants & Commissions Program Award" in Miami, VS, 2014; "Arte Laguna" in Venetië, Italië, 2013.

CARLOS MARTIEL, Imaginary Line (2018), Centro de Arte Contemporáneo, Quito, Ecuador. Photo: Andrés Bolaños.
CARLOS MARTIEL, Imaginary Line (2018), Centro de Arte Contemporáneo, Quito, Ecuador. Photo: Andrés Bolaños.

VELVET DECEMBER

Velvet December is een queer sekswerker en LGBTI+ activist (Pink Terrorists) en werkt als lesbische escort voor De Stoute Vrouw. Ze is een gepassioneerd voorvechter van vrouwelijke sensualiteit en het verbeteren van de rechten van sekswerkers. Als coördinator van PROUD, de Nederlandse vakbond voor sekswerkers, hoopt ze de kijk van mensen op sekswerk te veranderen met haar persoonlijke benadering, waarin het delen van verhalen centraal staat.

Velvet December
Velvet December

Het doel is om deze vraag per definitie niet te beantwoorden, maar om de diversiteit van uitkomsten te omarmen. QUEER IS NOT A MANIFESTO ambieert ruimte te creëren voor radicale verbeelding, waar zijn en worden voor altijd ongedefinieerd zullen blijven.

QUEER IS NOT A MANIFESTO is in de eerste plaats een digitaal podium. Op www.queerisnotamanifesto.com kan iedereen een eigen interpretatie van de notie queer plaatsen. Op de lange termijn zal de website functioneren als een levend en altijd groeiend document dat de pluriformiteit van wat queer is, of kan worden, zal waarborgen.

Tijdens de Stedelijk Statements lancering van QUEER IS NOT A MANIFESTO zullen de eerste 10 tot 15 website-bijdragen live gepresenteerd worden. Deze presentaties zullen de vorm aannemen van lezingen, performances, video’s, woede uitbarstingen, geluidswerken of een andersoortige voordracht die de spreker geschikt acht voor het overbrengen van de boodschap. Deelnemers bestaan uit een mix van activisten en makers die niet alleen dominante noties binnen gender en seksualiteit willen problematiseren, maar ook streven naar de ontwrichting van koloniale, patriarchale en neoliberale narratieven. QUEER IS NOT A MANIFESTO werkt vanuit een intersectionele visie. Iedere stem die alleen spreekt voor de eigen zaak kan zich ongehoord voelen. QUEER IS NOT A MANIFESTO beoogt een veelheid aan stemmen met elkaar te verweven en een dialoog te creëren die, wanneer eendrachtig, de verwezenlijking van een beweging kan versterken.

Toelichting op het radicaal toegangsbeleid 

Carly Rose Bedford en Aynouk Tan, curatoren van de avond, hebben de keuze gemaakt voor een ‘radicaal toegangsbeleid’, om zo de structurele vorm van uitsluiting inzichtelijk te maken en ruimte in te nemen voor ‘lichamen en geschiedenissen’ die structureel worden onderdrukt zoals beide kunstenaars dat verwoorden. De makers nodigen mensen die zich identificeren als zijnde queer, trans, vluchteling, sekswerker of person of color, met name uit om deel te nemen aan deze avond. Zij krijgen een plekje op de gastenlijst. En wie op een gastenlijst staat, betaalt geen toegang. Verder is het evenement, dat drie uur duurt, voor iedereen toegankelijk tegen een beperkte toegangsprijs (€3,00). Door deze vorm te kiezen maken de curatoren van deze avond duidelijk wat het is om exclusief te zijn. Als je van mening bent ook op deze gastenlijst thuis te horen, verzoeken we je vriendelijk een email te sturen met je naam en reden van het verzoek.

De makers stellen daarnaast dat QUEER IS NOT A MANIFESTO een ‘mislukking’ is: het instituut voor één avond dekoloniseren en ‘queeren’ is niet voldoende en hoewel er diverse stemmen in het programma zijn opgenomen, ontbreken er nog vele.

Het Stedelijk is niet enkel een plek voor presentaties en tentoonstellingen, maar ook voor het produceren van nieuw werk of voor het bieden van een platform voor gesprek en dialoog. Dat gesprek is niet altijd veilig, gelijkwaardig of prettig. Integendeel, dit contact komt vaak voort uit institutionele kritiek en mag ook wringen of ongemakkelijk zijn waarbij de conventionele rolverdeling tussen alle spelers wordt bevraagd, aangevallen en opengebroken.
Het Stedelijk ziet deze avond als zeer waardevol in ons streven naar een toegankelijk en inclusief museum. 


CREDITS

Creative producer: Carolin Gieszner

Licht technicus: Marleen Heuvelmans 

Dramaturgie: Naomi Pieter

Host en Afterparty: Mini Maxwell 


QUEER IS NOT A MANIFESTO is generously supported by the AFK and Goethe Institute.