sonsbeek20→24 Public Program
8 – 9 oktober 2022
Events — 8, 9 okt 2022
Ter gelegenheid van de laatste weken van de tentoonstelling Abstracting Parables wordt je uitgenodigd voor verschillende openbare programma-evenementen in de galerieruimtes.
- Prijs
- Geldig museum ticket (Volwassenen: €20, (Internationale) Studenten: €10 - Gratis voor: Kinderen en jongeren tot en met 18 jaar, Stedelijk Members (waaronder Vrienden), Museumkaart, VriendenLoterij VIP-KAART, I amsterdam City Card, Stadspas, ICOM, Rembrandtkaart, CIMAM)
- Locatie
- Abstracting Parables tentoonstelling, Stedelijk Museum Amsterdam
- Tijd
- 8 okt 2022, 12.00 tot 14.00
8 okt 2022, 15.00 tot 17.00
9 okt 2022, 11.00 tot 13.00 - Taal
- English
- Toegang
- Museum ticket
De reis van sonsbeek 20→24, de internationale Arnhemse kunstmanifestatie, bij Stedelijk Museum Amsterdam loopt op 6 oktober ten einde. In de laatste weken word je uitgenodigd voor verschillende openbare programma's in verband met de Abstracting Parables tentoonstelling.
Abstracting Parables brengt drie historische artistieke posities samen, die van: de Nederlands-Joodse schilder en componist Sedje Hémon, de Afro-Braziliaanse schilder, dichter, essayist, dramaturg en parlementslid Abdias Nascimento, en de Pakistaanse kunstenaar en ontwerper Imran Mir.
PERFORMANCE: ROMY RUËGGER
THE MUSIC, THEY COULDN’T KEEP FROM SOUNDING
Datum: 8-10-2022
Tijd: 12.00 – 14.00 en 15.00 – 17.00
Locatie: Contextualization room
Toegang: Museum ticket
Let op: de capaciteit van de ruimte is beperkt. Je kunt zo lang blijven als je wilt.
Romy Rüegger is een kunstenares en schrijfster gevestigd in Zürich en Berlijn. Haar op onderzoek gebaseerde artistieke werk genereert beelden, teksten, bewegingen en geluiden die de vorm aannemen van scripts, geschriften, geluidswerken, performances, performatieve ruimtes en gechoreografeerde ruimtes. Vaak als samenwerkingsstructuren en platforms van gedeeld leren en afleren.
Vanuit een feministisch perspectief richt haar werk zich op kwesties van geschiedenis, gedeelde bronnen en stemmen die ons heden en onze verbeelding vormgeven. Geïnteresseerd in artistieke kennisproductie als vormen van verzet en overleving, onderzoekt ze kwesties van arbeid en reproductief werk, zoals die samenhangen met koloniale handelsstructuren, arbeidersstakingen en feministische bewegingen. Momenteel richt ze zich op de geschiedenis van geracialiseerde en gecriminaliseerde niet-gevestigde manieren van leven en werken in Europa.
Op uitnodiging van sonsbeek20→24 en het Stedelijk Museum Amsterdam zal Rüegger een performance met artistieke, dialogische en anti-pedagogische middelen creëren als een manier om te luisteren naar het leven en de “secundaire aspecten” van de kunstenaar, musicus, componist pedagoog, lid van het verzet en overlevende van de Shoah, Sedje Hémon.
De performance vindt plaats in de Contextualization Room, binnen de retrospectieve tentoonstelling van Hémon in de Stedelijk Museum Amsterdam, tijdens het zaterdagprogramma dat op 8 oktober wordt samengesteld.
Dit programma is mede tot stand gekomen dankzij de genereuze bijdrage van Pro Helvetia.
PARASITE RADIO BROADCAST
Datum: 9-10-2022
Tijd: 11.00 – 13.00
Locatie: Contextualization room
Toegang: Museum ticket
Kom naar de Contextualization Room voor de laatste uitzending van Parasite Radio, sonsbeek20→24's mobiele omroepprogramma in de (digitale) ether, parallel aan de tentoonstelling Abstracting Parables, waarin artistieke fragmenten van de drie kunstenaars met elkaar verbonden worden, om te laten zien hoe ze met elkaar samenhangen door overkoepelende thema's als verzet, kosmos en geluid.
Deze zondagochtend kun je live aanwezig zijn bij de Parasite Radio uitzending, of luister online mee via: https://www.sonsbeek20-24.org/en/parasite-radio/
Sedje Hémon. Imran Mir. Abdias Nascimento. Abstracting Parables is samengesteld door Amal Alhaag en Aude Christel Mgba met de steun van Zippora Elders, Krista Jantowski en Stedelijk curator Claire van Els, onder artistieke leiding van Bonaventure Soh Bejeng Ndikung voor sonsbeek20→24 en Rein Wolfs voor het Stedelijk Museum Amsterdam. De tentoonstelling is gekaderd binnen de vierjaarlijkse sonsbeek20→24 “Force Times Distance: On Labour and Its Sonic Ecologies”, Arnhem, Nederland.
De tentoonstelling is ontwikkeld in samenwerking met de Sedje Hémon Stichting, Afro-Brazilian Studies and Research Institute (IPEAFRO) en de Imran Mir Art Stichting.
De tentoonstelling is een samenwerkingsproject tussen Stedelijk Museum Amsterdam en Stichting Sonsbeek.
CREDITS
De performance The Music, They Couldn't Keep From Sounding is mede tot stand gekomen dankzij de genereuze bijdrage van Pro Helvetia.