Events — Nu Online

Deelnemende kunstenaars aan In the Presence of Absence gaan met elkaar in gesprek over verschillende thema’s die deel uitmaken van de tentoonstelling.

Prijs
Gratis
Tijd
Nu Online
Taal
Engels
Toegang
Bekijk alle afleveringen op YouTube

Hoe weten we wat we weten? Moderator Lisenne Delgado gaat in gesprek met diverse kunstenaars en vormgevers naar aanleiding van de tentoonstelling In the Presence of Absence. In drie afleveringen snijden zij gerelateerde thema’s aan, die allemaal teruggrijpen op deze centrale vraag. De afleveringen verschijnen vanaf 22 december 2020 op deze pagina.

Het is niet mogelijk om het programma live bij te wonen. Wel stellen we je graag in de gelegenheid om, naar aanleiding van de tentoonstelling of deze gesprekken, vragen te stellen aan de curatoren, kunstenaars en vormgevers. 

AFLEVERING 1: PERSONAL & COLLECTIVE KNOWLEDGE

Deze aflevering is een kritische reflectie op de gevestigde vormen van kennisoverdracht en machtsstructuren op het gebied van kennis en de eendimensionaliteit hiervan. Wat is collectieve kennis en wie bepaalt dit? Hoe verhoudt individuele kennis zich tot wat wordt gezien als ‘algemeen aanvaarde’ kennis? Deze en andere vragen worden besproken, in relatie tot hun werk in deze tentoonstelling, met: Rowena Buur, Werker Collective, Kristina Benjocki, Alicia Hoost

Bekijk

OVER DE SPREKERS EN MODERATOR

Kristina Benjocki (1984) studeerde aan de University of Arts in Belgrado, aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam en aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Ook was Benjocki artist in residence aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht. Haar praktijk wordt gedreven door onderzoek en omvat zowel bewegend beeld als sculptuur, textiel en fotografie. Werk van Benjocki was onder meer te zien in het Museum voor moderne en hedendaagse kunst (Rijeka), de American University of Beirut Art Gallery en Stroom Den Haag.

Rowena Buur (1990) studeerde grafisch ontwerp aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en vervolgde hun studie aan het Sandberg Instituut in Amsterdam. Hun werk is vaak zeer persoonlijk. Zonder hoop heb ik geen dromen (2020), de documentairefilm die in de tentoonstelling te zien is, toont het oprechte en confronterende proces van twee familieleden die in het reine proberen te komen met hun verleden. Werk van Buur was onder meer te zien het Albert van Abbehuis (Eindhoven), de School of Arts and Humanities, Universidade de Lisboa (Lissabon) en de Melkweg (Amsterdam). De documentaire Zonder hoop heb ik geen dromen werd uitgezonden in de reeks Makers van morgen van 2Doc.nl.

Werker Collective is in 2009 opgericht door Marc Roig Blesa en Rogier Delfos in Amsterdam. Het collectief streeft ernaar een open platform te zijn dat onder meer het neoliberalisme, het patriarchaat en andere dominante machtsstructuren aan de kaak stelt. Werk van Werker Collective was onder andere te zien in The Showroom (Londen), Foam (Amsterdam) en Tate Modern (Londen).

Alicia Hoost (1995) is schrijver, performer en erfgoeddeskundige. Voor verschillende platforms schreef ze over haar ervaringen met studeren, daten en uitgaan met een visuele beperking, en ze maakte deel uit van verschillende theaterproducties en optredens. Sarah van Lamsweerde ontwikkelde de performance Sightless Seeing #4: Acquisitions in samenwerking met Alicia Hoost en Leroy de Böck, die deel uitmaakt van deze tentoonstelling.

Lisenne Delgado LLM is mensenrechtenjurist, onderwijzer, verhalenverteller en moderator. In haar werk neemt ze de rol van bewustzijn, historiciteit, identiteit, negotiation, macht en kennisproductie serieus. In andere woorden, Delgado neemt het 'menselijke aspect' serieus. Het is haar manier van verkennen en ruimte te creëren voor daadwerkelijke verandering richting vrijheid, gelijkheid, en rechtvaardigheid. Delen van haar werk kunnen gevonden worden op jesuiszenne.com.

AFLEVERING 2: TAKING SPACE, TAKING PLACE

In deze aflevering komen thema’s als publiek bezit en publieke ruimte en de sociaal politieke kant van (culturele) ruimtes ter sprake. Hoe verhouden museale collecties zich tot de publieke ruimte? Hoe zijn onderwerpen als huisvesting, bezit, racisme, imperialistische inname van gebieden en het actief verzet hiertegen met elkaar verbonden? Lisenne Delgado bespreekt deze en aanverwante onderwerpen, in relatie tot hun werk in deze tentoonstelling, met: Ahmet Öğüt, Wendelien van Oldenborgh, Pieter Paul Pothoven, Anna Dasović

*Deze term is afkomstig uit het boek Women, the arts and globalization (Marsha Meskimmon, Dorothy C. Rowe eds. Manchester University Press, 2015) waarin een gesprek met kunstenaar Lubaina Himid, getiteld Diasporic Unwrappings te lezen is. 

Bekijk

OVER DE SPREKERS EN MODERATOR

Ahmet Öğüts (1981) werk omvat onder meer video, fotografie en installatie. Hij toont zijn werk niet alleen in de museale ruimte, maar ook in de openbare ruimte. Öğüt studeerde Fine Arts aan de Hacettepe University in Ankara en de master Art and Design aan de Yildiz Teknik University in Istanbul. Hij was een resident aan de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam in 2007-2008. Zijn werk is onder meer tentoongesteld in Kunstverein (Dresden), Kunsthal Charlottenborg (Kopenhagen) en Centre Pompidou (Parijs). In 2009 was Öğüt een van de kunstenaars die Turkije vertegenwoordigde tijdens de 53e Biënnale van Venetië.

Wendelien van Oldenborgh (1962) studeerde aan het Goldsmiths College, University of London. Tentoonstellingen van haar werk vonden onder meer plaats in CA2M (Madrid), The Showroom (Londen) en Witte de With Center for Contemporary Art (Rotterdam). In 2017 vertegenwoordigde Van Oldenborgh Nederland tijdens de 57e Biënnale van Venetië. Van Oldenborgh ontving onder meer de Dr. A.H. Heinekenprijs voor de Kunst (2014) en de Hendrik Chabotprijs (2011). In het werk Prologue: Squat/Anti-Squat (2016) dat in de tentoonstelling te zien is, brengt van Oldenborgh een groep individuen van verschillende generaties bij elkaar, elk met een achtergrond in activisme en/of architectuur. Zij spreken onder anderen over de snel veranderende opvattingen over huisvesting en bezig, en vraagstukken omtrent dekolonisatie, diversiteit en racisme.

Pieter Paul Pothoven (1981) studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam en aan Parsons School of Design at The New School in New York. In 2014 en 2015 was hij deelnemer aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht. Werk van Pothoven was onder meer te zien in The Kitchen (New York), Nest (Den Haag) en TENT Rotterdam. Zijn werken facade suspended (2018) en observatie contra observatie (2020) zijn te zien in de tentoonstelling en maken deel uit van een onderzoeksproject naar de Revolutionaire Anti-Racistische Actie (RARA). RARA is een anoniem collectief dat in de jaren 1980 en 1990 vocht tegen racisme, onderdrukking en uitbuiting: de erfenissen van het koloniale verleden van Nederland die nog altijd voortduren. Het project is een samenwerking met de betrokken activisten.

Anna Dasović (1982) werkt met videomontage, fotografie, installaties en op tekst gebaseerde werken die tot stand komen door middel van archief- en bibliografisch onderzoek, veldwerk en interviews. Ze studeerde fotografie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en vervolgde haar studie aan het Dutch Art Institute, ArtEZ, Hogeschool voor de Kunsten Arnhem. Van 2017 tot 2018 nam Dasović deel aan de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam. Werk van Dasović was te zien in het Van Abbemuseum (Eindhoven), Kunstverein Braunschweig en Bergen Assembly (Bergen).

Lisenne Delgado LLM is mensenrechtenjurist, onderwijzer, verhalenverteller en moderator. In haar werk neemt ze de rol van bewustzijn, historiciteit, identiteit, negotiation, macht en kennisproductie serieus. In andere woorden, Delgado neemt het 'menselijke aspect' serieus. Het is haar manier van verkennen en ruimte te creëren voor daadwerkelijke verandering richting vrijheid, gelijkheid, en rechtvaardigheid. Delen van haar werk kunnen gevonden worden op jesuiszenne.com.

AFLEVERING 3: TRANSHISTORIES AND TRANSLOCAL EXCHANGE

Deze aflevering is geïnspireerd op Diasporic Unwrappings*, de titel van een gesprek tussen kunstenaar Lubiana Hamid en Jane Beckett waarin de complexiteit van migratie en het tonen van bepaalde onzichtbare historische narratieven door middel van kunst centraal staat. In deze aflevering spreken de deelnemende kunstenaars over de manier waarop hun werk geschiedenissen en geografieën overstijgen.

Aan dit gesprek nemen deel: Sadik Alfraji, Ghita Skali, Quinsy Gario, Gilleam Trapenberg, Leonardiansyah Allenda

*Deze term is afkomstig uit het boek Women, the arts and globalization (Marsha Meskimmon, Dorothy C. Rowe eds. Manchester University Press, 2015) waarin een gesprek met kunstenaar Lubaina Himid, getiteld Diasporic Unwrappings te lezen is.

Bekijk 

OVER DE SPREKERS EN MODERATOR

Sadik Kwaish Alfraji (1960) studeerde aan het Instituut voor schone kunsten en de Academie voor schone kunsten in Bagdad en aan de Hogeschool voor de Kunsten Constantijn Huygens in Kampen. Zijn werk was onder meer te zien in MoMA PS1 (New York) en op de 56ste en 57ste Biënnale van Venetië in 2015 en 2017 en de 21ste Contemporary Art Biennial Sesc Videobrasil in 2019. Alfraji maakt in zijn werk gebruik van video, animatie en geluid, naast tekeningen, schilderijen en sculpturen. In zijn oeuvre komen thema’s aan de orde als herinnering, narratieve overlevering en nostalgie, waarbij zowel het persoonlijke en politieke als de geschiedenis en de actualiteit elkaar overlappen.

Quinsy Gario is geïnteresseerd in de Nederlandse Caribische geschiedenis van het verzet tegen en de afwijzing van de (Nederlandse) koloniale overheersing in de overzeese gebiedsdelen en Europa. Mina Ouaouirst is een visuele verhalenverteller en onderzoeker. In haar films en fotografie richt ze zich op de Amazigh cultuur en nalatenschap en vrouwenemancipatie.

Het werk van Ghita Skali (1992) bestaat uit installaties, interventies, performances en video. In deze tentoonstelling is Ali Baba Express: Episode 2 te zien. Dit werk is een voorbeeld van hoe Skali een bestaande werkelijkheid van buiten in het kunstdomein introduceert en andere werkelijkheden naar voren schuift in haar werk. Vaak naar aanleiding van roddels, geruchten, illegale activiteiten en anekdotes start zij een nader onderzoek naar mogelijke sociale en politieke kwesties die elders vreemd genoeg niet worden opgepikt, gezien of aangepakt.

Gilleam Trapenberg (1991) behaalde zijn bachelor in fotografie aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Het werk This Surely Must Be Paradise (2020), dat in de tentoonstelling te zien is, is een fotografisch project gemaakt op Sint-Maarten dat kwesties aansnijdt rondom de voorstelling en beeldvorming van het Caribisch gebied – dat vaak gericht is op toeristen en daardoor te simplistisch. Trapenberg publiceerde zijn werk onder meer in W, i-D, Volkskrant Magazine, Refinery 29 en It’s Nice That. Zijn werk was te zien in Fotodok (Utrecht), Unfair (Amsterdam) en La Cité (Parijs). In 2017 ontving hij de Lensculture Emerging Talent Award en in 2020 het Florentine Riem Vis Stipendium. Eind 2020 zal zijn eerste solotentoonstelling te zien zijn in Foam, Amsterdam.

Leonardiansyah Allenda (1984) onderzoekt in zijn werk de waarneming van lichaam en ruimte. Wat hem boeit is hoe deze ervaringen verweven raken met fictie en thema’s zoals de sociale geschiedenis. Allenda was resident aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam (2016-2017). Zijn werk was te zien in het National Taiwan Museum of Fine Art (Taichung), de Triënnale van Kathmandu, de Biënnale van Jakarta 2016 en het Cemeti Art House (Yogyakarta).

Lisenne Delgado LLM is mensenrechtenjurist, onderwijzer, verhalenverteller en moderator. In haar werk neemt ze de rol van bewustzijn, historiciteit, identiteit, negotiation, macht en kennisproductie serieus. In andere woorden, Delgado neemt het 'menselijke aspect' serieus. Het is haar manier van verkennen en ruimte te creëren voor daadwerkelijke verandering richting vrijheid, gelijkheid, en rechtvaardigheid. Delen van haar werk kunnen gevonden worden op jesuiszenne.com.

OVER DE TENTOONSTELLING

In the Presence of Absence toont een selectie kunstwerken en ontwerpprojecten die het begrip van algemene kennis en collectief bewustzijn uitdagen met verhalen die ongezien blijven, genegeerd zijn of vaker verteld mogen worden binnen grote publieke instellingen. Wanneer deze verhalen niet besproken worden door instellingen zoals scholen, bibliotheken, archieven en musea, ontstaan door hun afwezigheid kennislacunes binnen publieke debatten die het collectieve bewustzijn en geheugen mede bepalen.