Events — 22 sep t/m 4 okt 2020

Locatie
Online
Tijd
22 sep t/m 4 okt 2020, 0.00 tot 0.00
Taal
Engels, Nederlands ondertiteld

Het werk van Nam June Paik (1932-2006) is bijzonder actueel; we staan momenteel middenin de toekomst van Paik. Al in de jaren 1970 werkt hij met technologie die op dat moment als state of the art wordt gezien, en onderzoekt hij de impact van massamedia. Paik legt een relatie tussen kunst en technologie, tussen oost en west, waarbij hij reflecteert op de invloed van technologie op globalisering, en daarmee op ons dagelijks leven. Door de covid-19 pandemie zijn wij ons hyperbewust van onze landsgrenzen en zijn wij meer dan ooit afhankelijk van deze technologie en wat Paik in de jaren zeventig de ‘elektronische snelweg’ noemde.

Sook-Kyung Lee is Senior Onderzoeksconservator bij Tate Modern en medesamensteller van de tentoonstelling Nam June Paik: The Future is Now. Zij zou naar Amsterdam komen om een lezing te geven over het werk van Paik in een hedendaagse context. Nu het reizen en samenkomen niet mogelijk is, geeft zij deze lezing in aangepaste vorm.

OVER SOOK-KYUNG LEE

Dr Sook-Kyung Lee werkt als Senior Curator internationale kunst aan tentoonstellingen, aanwinsten en collectie-opstellingen bij Tate Modern als Senior Curator en leidt een groot onderzoeksinitiatief Hyundai Tate Research Center: Transnational. Ze cureerde de tentoonstelling Nam June Paik bij Tate Modern in 2019 met Rudolf Frieling, die tot begin 2022 toert naar musea in Europa, de VS en Azië. Lee heeft ook collectie-presentaties samengesteld bij Tate Modern, zoals CAMP: From Gulf to Gulf to Gulf (2019 -20), Xiao Lu and Niki de Saint Phalle (2018-19) en Susan Norrie: Transit (2017-18). Hiervoor was Lee Exhibitions & Displays Curator bij Tate Liverpool, waar zij verantwoordelijk was voor een aantal tentoonstellingen en collectieopstellingen, waaronder Doug Aitken: The Source and Thresholds (2012-13, als onderdeel van de Liverpool Biënnale). Ze was de commissaris en curator van het Koreaanse paviljoen op de 56e Biënnale van Venetië. Lee heeft verschillende internationale symposia en conferenties geïnitieerd bij Tate en daarbuiten en droeg hier zelf regelmatig aan bij. Dit waren onder anderen: Axis of Solidarity: Landmarks, Platforms, Futures (Tate Modern, 2019), Asia as Method: Transnational Research in the Museum (Tate Modern, 2018) en Territories Disrupted: Asian Art after 1989 (National Museum of Modern and Contemporary Art Korea, 2017). Lee heeft bovendien veel geschreven en gesproken over moderne en hedendaagse kunst en haar publicaties omvatten onder meer Nam June Paik (met Rudolf Frieling, tentoonstellingscatalogus, Tate Publishing, 2019) en MOON Kyungwon & JEON Joonho (tentoonstellingscatalogus, Koreaans paviljoen, Biënnale van Venetië, 2015).