In 1932 ontwierp A.M.Cassandre dit driedelige affiche voor het Franse aperitief Dubonnet. In drie stappen volgen we een in profiel weergegeven figuur die zijn volle glas bekijkt, leegdrinkt en weer volschenkt. Tijdens het drinken vullen hij en zijn omgeving zich met kleur. En niet alleen dat: onderaan de affiches raken ook de contouren van het woord ‘Dubonnet’ gevuld. De drie afbeeldingen hameren zo de naam van het drankje in het geheugen van de toeschouwer. Cassandre zag het ontwerpen van affiches als de perfecte kunstvorm voor het moderne openbare leven, waarbij de stad dienst deed als schildersdoek. Met een ingenieus en vooral ook humoristisch spel van vorm, kleur, woord en beeld probeerde hij de gehaaste voorbijganger te raken. De Dubonnet-affiches zijn één van zijn meest beroemde en populaire ontwerpen.

Geen online afbeelding beschikbaar: we hebben de rechthebbende(n) (nog) niet kunnen achterhalen. Als u daar informatie over heeft, wilt u dan een bericht sturen naar: copyright@stedelijk.nl

Vervaardigers

Collectie

Overige

Datum vervaardiging

1932/1933

Bibliotheek

Klik hier om 15 aan dit werk gerelateerde documenttitels te zien

Afmetingen

317.4 x 237cm.

Materiaal en techniek

affiche, lithografie

Objectnummer

1987.6.1522(1-3)