Het meest opvallende - of storende - is natuurlijk dat driehoekige verkeersbord, pal vooraan, midden in het beeld en bovendien van achteren gefotografeerd zodat onbekend is waar het voor staat. Er zweeft een elegant wolkje boven dat aan het bord vast geplakt lijkt te zijn. Diagonaal over het beeld, te beginnen links onder, loopt een stoep langs een weg die verdwijnt in de verte rechts. De andere elementen - caravan, bomen, huis, auto - maken het betrekkelijk lege landschap tot een tamelijk banaal tafereel. Eigenlijk laat Friedlander met dit beeld zeer effectief zien hoe structuurloos en vervreemdend het Amerikaanse stedelijke landschap kan zijn en dat objecten, door ze te fotograferen, relaties met elkaar aan gaan die niets met de ‘echte’ werkelijkheid van doen hebben. Friedlander begon kort na de tweede wereldoorlog te fotograferen. Samen met Diane Arbus en Gary Winogrand exposeerde hij in 1967 in het Museum of Modern Art. De expositie ‘New Documents’, samengesteld door John Szarkowski, betekende de doorbraak van een persoonlijke, schijnbaar toevallige,snapshotachtige benadering in het vastleggen van de sociale werkelijkheid die zeer invloedrijk is geweest.

Vervaardigers

Vertaalde titel

Huis, caravan, verkeersbord, wolk - Knoxville, Tennessee 1971; uit: 15 foto's van Lee Friedlander

Collectie

Foto's

Datum vervaardiging

1971 / 1973

Bibliotheek

Klik hier om 2 aan dit werk gerelateerde documenttitels te zien

Afmetingen

21.4 x 29.1cm.

Materiaal en techniek

ontwikkelgelatinezilverdruk gemonteerd op papier

Objectnummer

FA 822(1-19)18