‘Basel Mural II’ maakte oorspronkelijk deel uit van een in opdracht geschilderde triptiek voor het trappenhuis van de Kunsthalle Basel waar het werk tot 1964 hing. Geïnspireerd door de beroemde waterlelieschilderijen (‘Nymphéas’ ) van Monet die Sam Francis zag gedurende zijn verblijf in Parijs van 1950-1961, werkte hij ruim twee jaar aan deze monumentale doeken die hij als zijn belangrijkste werk beschouwde. De olieverf is dun en transparant aangebracht. Dit geeft het werk een luchtig karakter. Een effect dat wordt versterkt door het gedeeltelijk onbeschilderde witte doek. Kenmerkend voor zijn werk zijn de afwijzing van een centrum en het ontbreken van perspectief. Francis werkt intuïtief en heeft veel gevoel voor ruimtelijkheid. Mogelijk heeft zijn opleiding als piloot hieraan bijgedragen. Belangrijk voor Francis’ ontwikkeling zijn de benaderingswijzen van Rothko en Pollock geweest. In zijn werk combineert hij ‘colourfield painting’ en ‘action painting’. Francis’ werk wordt eveneens tot het abstract expressionisme gerekend.
© Sam Francis Foundation, California, c/o Pictoright Amsterdam/Stedelijk Museum Amsterdam

Vervaardigers

Collectie

Overige

Datum vervaardiging

1956-1958

Bibliotheek

Klik hier om 9 aan dit werk gerelateerde documenttitels te zien

Afmetingen

400 x 608cm.

Materiaal en techniek

olieverf op doek

Objectnummer

A 22990