tentoonstelling

turner prize-winnaar grayson perry en jan eisenloeffel
19 nov - 31 dec 2003

Kleine presentatie in de vitrines op de begane grond van het Stedelijk.

Perry (1960) behoorde tot de genomineerden van de prestigieuze Turner Prize in de Tate dankzij de tentoonstelling Guerrilla Tactics die het Stedelijk in 2002 organiseerde en die daarna ook in The Barbican Art Gallery in Londen was te zien.

Perry is controversieel door de thematiek die hij in zijn werk aan de orde stelt en de media waarin hij deze thema’s uitwerkt. Prachtig gedecoreerde potten shockeren bij nauwkeuriger inspectie door de gruwelijke scènes die hij er door middel van gegrifte tekeningen, fototransfers en andere technieken op heeft aangebracht en hypocrisie, seks, geweld, machismo en kindermishandeling aan de orde stellen.

Vorig jaar schonk Perry het uit twaalf borden bestaande Gulf War Dinner Service (1991) waarin hij cynisch commentaar levert op de Golfoorlog. Daarnaast is er een quilt te zien, geborduurd met een patroon van fallussen.

Moderne vormgeving van een eeuw geleden: Jan Eisenloeffel 
De metaalkunstenaar Jan Eisenloeffel (1876-1957) behoorde een eeuw geleden tot het aanstormende talent van Nederland. Samen met andere prominente ontwerpers zoals H.P. Berlage en C.J. van der Hoef, zette hij zich in voor goed vormgegeven gebruiksgoed dat betaalbaar was voor grote groepen mensen.

Het tijdstip markeert het begin van de gedachte dat vormgeving een gedemocratiseerde vorm van kunst kan zijn. Het werkelijk in oplage produceren was echter nog toekomstmuziek hoezeer Eisenloeffel ook zijn vormen vereenvoudigde en versieringen minimaliseerde t.b.v. vervaardiging in ateliers. 

De in de vitrines geëxposeerde theepotten, theelichtjes, serviezen, trommels en voorraadbussen golden honderd jaar geleden als ultra modern en waren onder progressieve jonge mensen uitermate populair.

Leo Gestel maakte na een bezoek aan de net getrouwde Van der Pluyms uit wier huishouden menig voorwerp stamt dat in de Stedelijk-vitrines staat opgesteld, een treffende karikatuur van zo’n interieur. Servies, lamp, vloermat, de mouw van de jurk van zijn gastvrouw: alle zijn versierd met het ornamentje dat kennelijk ‘hip’ was en veel door Eisenloeffel en Van der Hoef is gebruikt: een klein vierkantje. Het dienstmeisje heeft het zelfs op haar wang. Van der Pluym was een grote supporter van de moderne vormgeving in zijn tijd en is de auteur van een standaardwerk op het gebied van de Nederlandse meubelkunst