tentoonstelling

Trouw Invites... Beirut
4 sep - 28 sep 2014

Spraakmakende tentoonstellingsreeks, waarbij de samenwerking tussen diverse internationale instellingen als Palais de Tokyo and het New Museum centraal staat. In deze editie is de instelling Beirut (Caïro) aan de beurt. 

Locatie
Trouw - De Verdieping
Toegang
Openingsavond: € 10,- (studentenprijs: €5,-), tickets via Trouw. Gratis te bezoeken tussen 17.30 en 22.00.
Reserveren

De tentoonstelling Trouw Invites… Beirut is tot 28 september gratis te bezichtigen op dinsdag t/m donderdag van 17.30 tot 22.00 uur. Op vrijdag en zaterdag is de tentoonstelling uitsluitend toegankelijk voor restaurant- en clubbezoekers. Tickets Openingsavond via Trouw.

Rayyane Tabet: Here Today Gone Tomorrow (2014)

Met trots presenteren TrouwAmsterdam en het Stedelijk Museum de doorlopende tentoonstellingenreeks Trouw Invites… Voor de tweede editie van deze serie, die op 4 september wordt geopend, nodigde de hedendaagse kunstinstelling Beirut (Caïro) de Libanese kunstenaar Rayyane Tabet (1983, Ashqout) uit om in de kelderruimte van Trouw een nieuwe installatie te creëren. Beirut is een onafhankelijke kunstruimte in Caïro die al snel internationale erkenning kreeg vanwege haar geëngageerde en baanbrekende programma's en tentoonstellingen. De curatoren van Beirut, Antonia Alampi, Jens Maier-Rothe en Sarah Rifky, werken met kunstenaar Rayyane Tabet aan de totstandkoming van de nieuwe installatie Here Today Gone Tomorrow (2014), waarin verschillende historische lagen worden aangeboord die verbonden zijn met het gebouw en de naam van Trouw.

Here Today Gone Tomorrow gebruikt 'samples' van gevonden materialen en uitlatingen uit het verleden van Trouw en geeft deze een dubbelleven door ze in een historisch verband met de huidige club te brengen. Het uitgangspunt voert ons terug naar augustus 1944, toen het dagblad Trouw gelieerd was aan lokale verzetsbewegingen tijdens de Duitse bezetting. De nazi's probeerden de publicatie ervan tegen te houden door 24 koeriers van Trouw op te pakken en een ultimatum te stellen. De redacteuren weigerden zich over te geven, waarop alle opgepakte koeriers werden geëxecuteerd. Geschokt door deze dramatische gebeurtenis opende de krant de volgende dag met de kop 'Trouw tot in den dood'. Vanaf dat punt ontvouwt Rayyane Tabets project zich langs drie tijdslijnen, die samenkomen in een groots opgezette installatie in 'De Hal', de kelderruimte van Trouw:

Het verlichte naambord van de club aan de buitengevel, dat nog herinnert aan de vorige functie van het Trouwgebouw als dagbladdrukkerij, wordt aangevuld tot het de krantenkop uit augustus 1944 vormt: 'Trouw tot in den dood'. De samengevoegde zin wordt eerst apart tentoongesteld, maar blijft de buitengevel sieren tot de nieuwe eigenaren van het pand besluiten om het te verwijderen wanneer Club Trouw niet langer gehuisvest is in het gebouw aan de Wibautstraat.

Op verzoek van Tabet maakte Tom Trago, de vaste dj van Trouw, een remix van een versie van de Huzarenmars, een parademars van de Nederlandse cavalerie tijdens officiële ontvangsten, met daarin samples van de oorspronkelijke tekstregel 'Trouw tot in den dood'. Net als alle andere elementen van dit project leidt ook deze compositie een dubbel bestaan, zoals de A- en B-zijde van een vinylplaat: de experimentele dub-versie vult de ondergrondse tentoonstellingsruimte, terwijl Tom Trago deze misschien ook verwerkt in één van zijn dj-sessies in de club erboven.

Tabet vroeg de huidige redactie van Trouw om een herdruk van de 8 originele krantenpagina's uit augustus 1944 en gaf deze opnieuw een plek in de voormalige drukkerij van Trouw, waar zich nu 'De Hal' en deze tentoonstelling bevinden.

De titel Here Today Gone Tomorrow is ontleend aan een leus die in de jaren 70 populair was onder krakers en later een cultstatus kreeg door de gelijknamige hit uit 1977 van de Amerikaanse punkrockband The Ramones. Dit vormt een verwijzing naar de huidige ‘underground’-status van Trouw.

Openingsavond

Tijdens de openingsavond op 4 september interviewen de curatoren van de tentoonstelling Rayyane Tabet over dit opwindende nieuwe project. Daarnaast organiseert Trouw een speciaal muziekprogramma met onder meer dj Tom Trago en Kindness. De tentoonstelling Trouw Invites… Beirut is tot 28 september gratis te bezichtigen op dinsdag t/m donderdag van 17.30 tot 22.00 uur. Op vrijdag en zaterdag is de tentoonstelling uitsluitend toegankelijk voor restaurant- en clubbezoekers.

Meer over de openingsavond.

Over Trouw Invites...:

Het Stedelijk Museum en TrouwAmsterdam hebben drie internationale kunstinstellingen uitgenodigd om als curator op te treden in de monumentale kelderruimte 'De Hal' in Trouw: Palais de Tokyo (Parijs), Beirut (Caïro) en het New Museum (New York). Van juli tot december 2014 nodigt elk van deze instellingen een kunstenaar uit om een nieuw werk voor de ruimte te creëren. Het volledige programma:

  • Trouw Invites... Palais de Tokyo: Fouad Bouchoucha, 3 juli – 3 augustus 2014
  • Trouw Invites... Beirut: Rayyane Tabet, 4 – 28 september 2014
  • Trouw Invites... New Museum: AUNTS, 6 november – 6 december 2014

 Meer informatie over de kunstenaar:

Het werk van Rayyane Tabet (1983, Ashquot, Libanon) gaat over de relatie tussen het verleden en de gebouwde omgeving. Zijn installaties bestaan uit vele facetten en hervormen vaak de ervaring van afstand, zowel in ruimte als in tijd.. Zijn werk werd tentoongesteld op de Sharjah Biennial X in 2011 en de New Museum Triennial in 2012, en maakte deel uit van een daaruit voortvloeiend project op de Biënnale van Venetië in 2013. Tabet woont en werkt in Beiroet. Vanaf 13 september 2014 is ook werk van Tabet te zien in de tentoonstelling This is the Time: This is the Record of the Time in het Stedelijk Museum Bureau Amsterdam.

Trouw Invites... wordt georganiseerd door het Stedelijk Museum Amsterdam en de stichting De Verdieping, die het maandelijkse cultuurprogramma van TrouwAmsterdam verzorgt.