Voor de Marina Abramović-tentoonstelling geldt een toeslag. Zie Stedelijk.nl/toeslag, ook voor uitzonderingen.

Tentoonstelling — 4 jun t/m 26 jun 2016

Speel een ontspannend spelletje pingpong in het centrum van Amsterdam, als onderdeel van de interactieve kunstinstallatie 'Tomorrow is the Question'. De Thaise kunstenaar Rirkrit Tiravanija maakt kunst met menselijke sociale interactie als uitgangspunt. Het werk is gratis toegankelijk. Pingpongbatjes en -balletjes zijn te leen bij het Stedelijk Museum.
Locatie
Museumplein
Toegang
Het werk is gratis toegankelijk. Pingpongbatjes en -balletjes zijn iedere dag te leen bij een uitgiftepunt op het Museumplein (tegenover het Stedelijk).

Met Tomorrow is the Question nodigt Rirkrit Tiravanija (1961) het publiek met een serie chromen pingpongtafels uit voor een potje tafeltennis. Het uitgangspunt van zijn werk is sociale interactie. Tiravanija exposeerde zijn werk over de hele wereld. Met Tomorrow is the Question (2015) – dat eerder te zien was in o.a. Moskou en Arles - maakt hij zijn debuut in Amsterdam. Tiravanija wordt gezien als een van de meest invloedrijke multimediakunstenaars van zijn generatie.

kunst samen met publiek

Met zijn installatie op het Museumplein tart Tiravanija de grens tussen kunst en het echte leven. Op humoristische wijze toont hij zijn radicale visie op de klassieke tentoonstellingsvorm en de bijbehorende etiquette. Hij stelt daar een theatralere en socialere ervaring voor in de plaats. Tiravanija ziet kunst als iets wat een kunstenaar samen met zijn publiek maakt, het liefst buiten de muren van een tentoonstellingsruimte, zo laagdrempelig mogelijk. Hij wil hedendaagse kunst toegankelijk maken en de afstand tussen kunstenaar en toeschouwer verkleinen door sociale ontmoetingen te ensceneren. ‘It is not what you see that is important, but what takes place between people,’ aldus Tiravanija. 

sociale interactie

De sociale interactie die Tiravanija met zijn tafeltennisproject nastreeft kent verschillende historische referenties: van de pingpongwedstrijden die de Slowaakse kunstenaar Julius Koller in de jaren 70 in een galerie in Bratislava organiseerde als een communicatiemiddel, tot de ‘pingpongdiplomatie’ van de Verenigde Staten in de tijd van de koude oorlog. De VS organiseerden in 1971 in China een pingpongtoernooi tussen Amerikaanse en Chinese spelers onder het motto “Friendship First, Competition Second”.

Achtergrondinformatie

Sinds 2015 hebben het Stedelijk Museum en het Holland Festival hun samenwerking geïntensiveerd. Jaarlijks presenteert een beeldend kunstenaar – die werkt op het snijvlak van beeldende kunst en performance – op uitnodiging van de twee instellingen een gratis toegankelijk werk in de openbare ruimte, namelijk op het Museumplein. 

Vorig jaar trapte de in New York woonachtige Liam Gillick af met zijn All-Imitate-Act, waarin toeschouwers zich konden vereeuwigen als een figuur van Oskar Schlemmer of Kazimir Malevich. Ook presenteerden het Stedelijk Museum en Holland Festival This Variation van Tino Sehgal. Dit jaar komt de Thaise Rirkrit Tiravanija (1961) naar Amsterdam met Tomorrow is the Question. Met een serie pingpongtafels op het Museumplein wil hij zijn publiek verleiden tot deelname. Speel een ontspannend spelletje pingpong of kijk naar anderen die een wedstrijd spelen. 

Tiravanija ensceneert sociale en intieme ontmoetingen. De doorgaans passieve kunstkijkers moeten bij hem in beweging komen. Ook in eerder werk liet hij de grenzen tussen publiek en privé vervagen door bezoekers te vragen thee met hem te drinken in een replica van zijn huis, door curry te serveren in expositieruimtes of door bedrukte T-shirts uit te delen. Hij zette toeschouwers aan het puzzelen aan een gigantische picknicktafel. En in The Land (1999 en nog steeds gaande) nodigt hij deelnemers uit op een braakliggend stuk grond in Thailand, zijn eigen artistieke, agrarische of sociale project te verwezenlijken. Ook in Tomorrow is the Question tart Tiravanija de grens tussen kunst en het echte leven. Op zijn typische, niet van humor gespeende wijze geeft hij blijk van een radicale visie op de klassieke tentoonstellingsvorm en de bijbehorende etiquette en stelt daarvoor een theatralere, socialere, zo niet gezelligere, ervaring voor in de plaats. Net als Gillick ziet Tiravanija kunst als iets wat een kunstenaar samen met zijn publiek maakt. Het liefst buiten de muren van een tentoonstellingsruimte, zo laagdrempelig mogelijk.'It is not what you see that is important, but what takes place between people,' aldus Tiravanija. 

Tiravanija exposeerde zijn werk over de hele wereld, van Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam, New York en São Paulo tot in de Verenigde Arabische Emiraten. Met Tomorrow is the Question (2015) – dat eerder te zien was in Moskou en Arles – maakt hij zijn debuut op het Holland Festival. 

Biografie

Kunstenaar Rirkrit Tiravanija (1961) werd als zoon van een Thais diplomatenechtpaar geboren in Buenos Aires. Hij groeide op in verschillende werelddelen en leidt een nomadisch bestaan, met werkplekken in New York, Bangkok en Berlijn. Tiravanija wordt gezien als een van de meest invloedrijke multimediakunstenaars van zijn generatie. Zijn werk laat zich niet in een hokje duwen. In zijn dynamische installaties combineert Tiravanija elementen van traditionele beeldende (object)kunst, culinaire tradities, sport, openbare performances of besloten voorstellingen, publieksparticipatie, educatie en andere vormen van publieke dienstverlening en sociale interactie. Beweging staat hierbij altijd centraal en dient als stimulans voor het scheppen van nieuwe gemeenschappen, netwerken van kennissen, en langdurige vriendschappen. Zijn kunst is ‘gezellig’ – in de meest positieve zin van het woord. 

Tiravanija studeerde aan het Ontario College of Art, the Banff Center School of Fine Arts, the School of the Art Institute of Chicago en het Whitney Independent Study Program. Hij exposeerde onder andere in het Museum of Modern Art (New York, 1997), het Los Angeles County Museum of Art (1999), het Astrup Fearnley Museum of Modern Art (Oslo, 2002), het Chiang Mai University Art Museum (2004), het Museum Boijmans Van Beuningen (2004), het Museé de la Ville de Paris (2005) en de Kunsthalle Bielefield (2010). Zijn werk werd diverse malen bekroond, zo ontving hij de Lucelia Artist Award van het Smithsonian American Art Museum, de Hugo Boss Prize van het Solomon R. Guggenheim Museum en de 2010 Absolut Art Award. Als docent is Tiravanija verbonden aan de School of Visual Art van Colombia University, en hij is een van de oprichters van het kunstcollectief Utopia Station. 

concept:

Rirkrit Tiravanija

coproductie:

Holland Festival, Stedelijk Museum