Voor de Marina Abramović-tentoonstelling geldt een toeslag. Zie Stedelijk.nl/toeslag, ook voor uitzonderingen.

Tentoonstelling — 27 jul t/m 19 okt 2002

Deze zomer start het samenwerkingsverband tussen het Stedelijk Museum en De Nieuwe Kerk. Drie jaar lang, van 2002 t/m 2004, zijn ‘s zomers delen van de rijke verzameling van het Stedelijk te zien in de kerk op de Dam. Dit jaar gebeurt dat met een indrukwekkende selectie van ruim 80 beelden uit de periode 1945 t/m 2002. In de gotische architectuur van de kerk is een parade van moderne beeldhouwkunst te zien, met werken van o.a. John Chamberlain, Henry Moore, Karel Appel, Donald Judd, Anselm Kiefer, Jeff Koons, Bruce Nauman, Jannis Kounellis, Mario Merz, Guido Geelen en Damien Hirst.

Met veel succes organiseerde het Stedelijk tien jaar geleden al een beeldententoonstelling met De Nieuwe Kerk, ‘Een Beeld van de Eeuw’, waarin een overzicht werd getoond van de beeldhouwkunst van de hele twintigste eeuw. In ‘Beelden 1945-2002, setting a good corner‘ (de titel is naar een onlangs verworven videowerk van Nauman dat ook wordt getoond) staat het laatste deel van de vorige en het begin van deze eeuw centraal. Een groot deel van de beelden is gekocht na 1992, tijdens het directeurschap van Rudi Fuchs. Van een aantal kunstenaars worden sculpturen getoond die nog niet eerder te zien waren zoals een groot werk van Carl Andre, beelden van Mainolfi en keramisch werk van Marien Schouten. Bovendien zijn er video’s te zien die een verwantschap hebben met de beeldhouwkunst zoals behalve Setting a good corner bijvoorbeeld Pietà van Erszebeth Baerveld. De selectie voor de tentoonstelling is gemaakt door Rudi Fuchs en Jan Hein Sassen (conservator Beeldhouwkunst Stedelijk) i.s.m De Nieuwe Kerk. Ook in 2003 en 2004 gaat het Stedelijk naar De Nieuwe Kerk, onder meer met een omvangrijk overzicht van video-kunst.

De tentoonstelling wordt mogelijk gemaakt door de Founders van De Nieuwe Kerk: Fortis Bank, Buhrmann NV en de Nederlandse Spoorwegen; de Hoofdsponsors Getronics, KPMG en Stichting DOEN! en door Audi, tentoonstellingssponsor van het Stedelijk Museum.