Voor de Marina Abramović-tentoonstelling geldt een toeslag. Zie Stedelijk.nl/toeslag, ook voor uitzonderingen.

Tentoonstelling — 22 jan t/m 11 mrt 2006

In Stedelijk Museum Bureau Amsterdam toont Roma Pas werk dat vorig jaar tijdens een residentie in de Zuid-Chinese stad Xiamen is ontstaan.

In tegenstelling tot menig Westerse kunstenaar die China bezoekt en met semi-documentair werk terugkomt, legt Pas de nadruk op de onmogelijkheid om een eenduidig of samenvattend beeld te geven van haar ervaringen daar. Zoals de sociale omgang in het Verre Oosten aan formele en voor ons vrijwel ondoordringbare conventies onderhevig is, zijn ook alle pogingen tot (fotografische) representatie onderhevig aan ingesleten systemen van codering en decodering. Met haar tentoonstelling van foto’s, tekeningen, een video en flash-animaties in Bureau Amsterdam ontkomt Pas aan de drang ‘iets’ over China te vertellen. De kern van het werk is de paradox dat, ondanks of dankzij het feit dat de wereld binnen ieders handbereik is gekomen door televisie, internet en goedkope vliegreizen, onze positie als observator er alleen maar fragmentarischer op is geworden.

Deze werken, met uiteenlopende verschijningsvormen en formaten, kenmerken zich door een deels verhullend karakter. Nergens ligt het accent louter op het afgebeelde object. In de flash-projecties worden beelden van Chinese flats in de steigers beetje bij beetje opgebouwd om direct daarna plaats te maken voor een nieuw beeld. In een videowerk zien we slechts een deel van een Chinese neonreclame die aan- en uitfloept. Op levensgrote foto’s zijn cactussen te zien, digitaal uitgesneden uit hun omgeving, in iriserende kleuren afgedrukt op wollig textiel. In enkele zelfportretten wordt het hoofd van de kunstenaar op een vreemde manier afgesneden of gaat deels verhuld achter schaduw en rasters. De werken laten zich afzonderlijk soms verleiden tot het onderbrengen onder noemers als toeristisch, symbolisch, documentair, esthetisch of existentieel, maar zeker in de constellatie van het geheel verliezen ze zulke eenduidigheid en roepen de vraag op in welke dimensie het ‘hier’ uit de titel zich eigenlijk bevindt.

Met deze tentoonstelling gaat Pas een nieuwe fase in ten opzichte van haar eerdere werk, dat meestal gerelateerd is aan de mode. Zo fotografeerde ze onder meer drukbezochte modeshows waar ze paraderende modellen trachtte vast te leggen vanuit een positie op de achterste tribunes (Backrow). Op deze foto’s vangen we tussen de silhouetten van de toeschouwers door inderdaad af en toe een glimp op van de mannequins. Ook fotografeerde ze de bezoekers op de voorste rij, die modieuzer en mediagenieker blijken te zijn dan de modellen op de catwalk (Frontrow). De modewereld is een zorgvuldig geconstrueerde media- en imagomachine – en voor Pas een dankbaar onderwerp voor onderzoek naar representaties, naar hoe we ons verhouden tot een realiteit die steeds meer door beeld wordt bemiddeld. Het is dan ook moeilijk om de positie van dit werk te bepalen.

Eenmaal afgedrukt in glossy tijdschriften gaan de fotoseries bijna naadloos over in de andere modereportages, waarin de feitelijke kleding tegenwoordig ook een ondergeschikte rol speelt. In de context van galerie of museum worden de foto’s van Pas bijna automatisch een kritische rol toebedeeld ten opzichte van de vluchtige, op ongebreidelde consumptie gerichte modewereld.

Zowel in dit vroegere werk als in ‘Here, in China’ staat het probleem centraal hoe ‘het visualiseren’ van iets nog plaats kan vinden in een tijd waarin alles visueel is geworden.

Roma Pas

Roma Pas (1973) studeerde in 1998 af aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam en exposeerde onder meer in Casco, Utrecht (Snowscapes, 2004);

ASC Art Space, Londen (Sundream 8, 2004) en in de Vleeshal in Middelburg (Higher Truth 71, 2002). Ook publiceerde zij fotowerk in diverse tijdschriften.

‘Here, in China’ werd mede mogelijk gemaakt dankzij het Fonds voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Bouwkunst.

Persinformatie

Voor meer informatie kunt u bellen met Stedelijk Museum Bureau Amsterdam, 020-4220471 of mailen naar mail@smba.nl 

Nieuwsbrief

Bij de tentoonstelling verschijnt SMBA Nieuwsbrief #90 met teksten van Roma Pas en Jelle Bouwhuis (NL/EN). De teksten worden ook gepubliceerd op de website van Bureau Amsterdam, www.smba.nl 

SMCS op 11

Op woensdag 1 februari 2006 wordt in SMCS op 11 het nieuwste boek van Camiel van Winkel gepresenteerd, Het primaat van de zichtbaarheid, met een analyse van het begrip ‘visuele cultuur’. Tegelijkertijd wordt de essaybundel Geheime publiciteit van Sven Lütticken gepresenteerd. Beide auteurs gaan naar aanleiding van hun publicaties in discussie met Hans Maarten van den Brink en het publiek.

Met medewerking van NAi Uitgevers.

Opening: 21 januari, 17 - 19 uur.