tentoonstelling

Mohamed Bourouissa: horseday
10 sep 2016 - 8 jan 2017

Vorig jaar kocht het Stedelijk een foto en een tweeschermsvideo van de Frans-Algerijnse kunstenaar Mohamed Bourouissa aan. Beide werken vormen een facet van het project Horseday (2013-heden). Dit najaar toont het Stedelijk ze als onderdeel van een door de kunstenaar vormgegeven ruimtevullende installatie.   

Billy Dufala met Mohamed Bourouissa voor Horseday project, 2014. Courtesy Billy Dufala, Mohamed Bourouissa,  Kamel Mennour Gallery
Billy Dufala met Mohamed Bourouissa voor Horseday project, 2014. Courtesy Billy Dufala, Mohamed Bourouissa, Kamel Mennour Gallery
Mohamed Bourouissa, Zonder titel, uit: Horse Day (2013), chromogene kleurendruk. Coll. Stedelijk Museum Amsterdam © Mohamed Bourouissa.
Mohamed Bourouissa, Zonder titel, uit: Horse Day (2013), chromogene kleurendruk. Coll. Stedelijk Museum Amsterdam © Mohamed Bourouissa.

Bourouissa (1978, Blida) woont en werkt in Parijs. Hij staat bekend om zijn directe, krachtige kleurenfoto’s van jongeren en het dagelijks leven in de buitenwijken van Parijs. Voor zijn meest recente werk Horseday werkte Bourouissa samen met een lokale gemeenschap in Philadelphia (VS). Gefascineerd door de rol die ruiters, stallen en paarden in de Afro-Amerikaanse gemeenschap hebben, organiseerde hij samen met kunstenaars en ruiters een wedstrijd voor het mooist versierde paard. Bourouissa vertaalde dit evenement naar indrukwekkende foto’s, een film en een aantal sculpturen. De beelden refereren op een spannende manier aan het idee van de klassieke, soms stereotype cowboy. De video bestaat grotendeels uit footage van het dagelijks leven in combinatie met het geënsceneerde evenement.

Meer over Mohamed Bourouissa

Mohamed Bourouissa trok na zijn afstuderen aan de Ecole nationale des Arts Décoratifs in Parijs de aandacht van de internationale kunstwereld met zijn serie Périphérique. In deze serie legde Bourouissa de sociale onrust in de voorsteden van Parijs vast. De foto’s lijken documentair en spontaan maar zijn feitelijk zorgvuldig in scène gezette opnamen van jongeren in dagelijkse situaties die de kunstenaar door fictie en enscenering verhevigt. Hieropvolgende projecten zoals Temps Mort (2009) en Légende (2010) vonden hun belangrijkste vorm in video. Temps Mort is gebaseerd op beelden en boodschappen die gevangenen maakten op naar binnen gesmokkelde mobieltjes. In Légende filmden illegale sigarettenverkopers met verborgen camera’s in de omgeving van het Parijse metrostation Barbès. Bourouissa is geïnteresseerd in systemen, de manier waarop de maatschappij in elkaar zit en de wijze waarop sociale processen in gang worden gezet. Hij werkt, anders dan de klassieke geëngageerde fotograaf, altijd binnen en samen met gemeenschappen.

In het kader van Horseday maakt Bourouissa ook ruimtelijke objecten, bijvoorbeeld stukken carrosserie – het buitenwerk van een voertuig - waarop hij foto’s afdrukt. De kunstenaar is vaak op zoek naar specifieke thema’s en statussymbolen die leven binnen een bepaalde gemeenschap. De presentatie in het Stedelijk Museum zal in twee zalen een verder uitgewerkte installatie van dit project laten zien, onder andere met voorstudies, een ruimtelijke projectie en foto’s op gedrukt verschillende materialen.

STEDELIJK CONTEMPORARY

Het Stedelijk Museum presenteert voortdurend dynamische solotentoonstellingen van een veelbelovende generatie kunstenaars. Het gaat veelal om nieuwe producties en recente aankopen. Het Stedelijk reageert hiermee op de actualiteit en stimuleert hedendaags talent door, in sommige gevallen, ook de positie van opdrachtgever in te nemen. Voor het Stedelijk zijn kunstenaars de betekenisgevers van onze tijd. Door een duurzame relatie aan te gaan met de kunstenaars van nu krijgt de collectie van de toekomst een gezicht.

De Stedelijk Contemporary presentaties in 2016 en 2017 worden mede mogelijk gemaakt door Ammodo.