Tentoonstelling — 1 feb t/m 14 jun 2014

Grootste overzicht ooit van een van Nederlands’ meest toonaangevende ontwerpers.

Marcel Wanders (Boxtel, 1963) wordt beschouwd als een van de meest toonaangevende ontwerpers van dit moment. Hij is internationaal bekend om zijn meubelen, interieurs en eigenzinnige art direction. Het is de eerste overzichtstentoonstelling van de ontwerper in Europa sinds 1999, het grootste overzicht van Wanders’ werk ooit en de eerste grote vormgevingstentoonstelling in het Stedelijk Museum na de heropening in 2012.

De tentoonstelling bevat ontwerpen uit het hele oeuvre van Wanders, dat de periode beslaat van eind jaren tachtig tot nu. Meer dan 400 objecten zullen te zien zijn in de monumentale ondergrondse ruimte in de nieuwe vleugel van het Stedelijk, waaronder meubelen, lampen, apparaten, bestekken, behang, verpakkingen en sieraden. Daarnaast zijn er foto’s van interieurs te zien, evenals ontwerptekeningen, prototypes, experimenteel werk in kleine oplagen, sculpturale objecten ontwikkeld voor speciale projecten en ‘virtuele interieurs’ die als vrij werk op de computer zijn ontstaan. 

Iconen als de Set Up Shades lamp (1989)de Knotted Chair (1995-1996), de Lace Table (1997), de Egg Vase (1997), de Airborne Snotty Vases (2001), de New Antiques meubelen (2005) en de Skygarden lamp (2007) worden getoond naast minder bekend werk, zoals de Haasvaas (1995) en de verpakkingen voor het Japanse cosmeticamerk Cosme Decorte (sinds 2010).

De titel van de tentoonstelling, Marcel Wanders: Pinned Up, verwijst naar de manier waarop de ontwerper en zijn werk als het ware worden ‘opgespeld’ en geanalyseerd in het museum.

Marcel Wanders is een creatief en innovatief ontwerper die al vanaf het begin van zijn carrière gedreven wordt door een heldere en onderscheidende visie: met behulp van vormgeving een bijzondere en duurzame omgeving creëren. Die duurzaamheid wordt gerealiseerd door de gebruikers een band met producten te laten opbouwen, waardoor ze deze niet snel zullen wegdoen. Wanders benut hiervoor zijn talent als communicator – hij slaagt erin om de verhalen die hij wil vertellen niet alleen via zijn ontwerpen te communiceren, maar ook via de media. Dat doet hij met behulp van de vaak uitdagende publiciteitsfoto’s, waarvoor hij zelf de art direction doet. Samen met zijn zakelijke inzicht (hij runt een studio met 50 medewerkers en is mede-eigenaar van Moooi en het Andaz Amsterdam Prinsengracht Hotel) draagt deze vaardigheid in hoge mate bij aan zijn succes. Er zijn weinig ontwerpers die al deze talenten in zich verenigen. Nu, na 25 jaar beroepspraktijk en op het hoogtepunt van zijn carrière, is dit het juiste tijdstip voor een museale analyse.

— Ingeborg de Roode

De speciaal vervaardigde soundscape voor de tentoonstelling is van JacobTV, alias Jacob Ter Veldhuis, de gelauwerde Nederlandse avant-popcomponist.

Bio Marcel Wanders

Marcel Wanders studeerde in 1988 af aan de Hogeschool voor de Kunsten (nu ArtEZ) in Arnhem. In 1996 brak hij internationaal door met de Knotted Chair, een wonder van transparantie waarin high-tech materiaal met een low-tech macramétechniek is gecombineerd. Marcel Wanders werd aanvankelijk vooral geassocieerd met de avant-gardistische, conceptuele richting van het Dutch Design, dat vooral door de activiteiten van het platform Droog Design internationaal furore maakte. Wanders vond echter al snel aansluiting bij de industrie, met name in het buitenland. Vanaf dat moment waren zijn ontwerpen wereldwijd te koop.  

Marcel Wanders werkt voor internationaal gerenommeerde merken, waaronder Alessi, Moroso, Kartell, Flos, Cosme Decorte, Target, Puma, Baccarat, Marks & Spencer en KLM. Naast dit industriële werk, maakt hij onder de naam ‘Personal Editions’ op eigen initiatief meer experimentele stukken.

Sinds 1999 richt Wanders zich ook op interieurprojecten, zoals de VIP-room van het Nederlandse paviljoen op de Wereld-tentoonstelling in Hannover (2000), het Mondrian Hotel in Miami (2008), Villa Moda in Bahrein (2008) en het Andaz Amsterdam Prinsengracht Hotel (2012).

Daarnaast is hij ook werkzaam als art director. Sinds 2001 bekleedt hij die functie bij Moooi, het succesvolle interieurlabel, waarvan hij medeoprichter is. Wanders werkt er met bekende ontwerpers als Jasper Morrison en Jurgen Bey en besteedt vanaf het begin aandacht aan de jonge garde, onder wie Bertjan Pot, Maarten Baas, Kiki van Eijk, Jaime Hayon, Front, Nika Zupanc en Osko & Deichmann. Velen van hen lanceerden hun eerste producten via Moooi. Ook voor de opvallende publiciteitsfoto’s van Moooi – vaak gemaakt met Erwin Olaf – verzorgt Wanders de art direction. Daarnaast creëert hij voor onder meer Alessi, Target en KLM de verhalende beelden die zijn product-vormgeving ondersteunen. 

Publicatie

Bij de tentoonstelling geeft het Stedelijk Museum een publicatie uit van ca. 224 pagina’s, met analytische essays van internationale auteurs, een interview met de ontwerper, een beeldoverzicht van de belangrijkste projecten, een biografie, bibliografie en een volledige oeuvrelijst. 

Public Program

stedelijk|forum, 15 feb 2014
Marcel Wanders in conversation with others
Taal: Engels
Locatie: Teijin Auditorium, Stedelijk Museum
Meer info

stedelijk|forum, 22 mei 2014
Debat: Hoort Marcel Wanders in het Stedelijk?  
Taal: Nederlands
Locatie: Teijin Auditorium, Stedelijk Museum
Meer info 

stedelijk|gallery talk, mrt - apr 2014
Marcel Wanders: door..

  • Karin Krautgartner (creative director bij Marcel Wanders studio) & Gabriele Chiave (senior ontwerper bij Marcel Wanders studio).
  • Marjan Groot (universitair docent Geschiedenis van Design en wooncultuur, Universiteit Leiden).
  • Sjoerd Vroonland (design label Vroonland & Vaandrager).
  • Ingeborg de Roode (curator Marcel Wanders tentoonstelling) & Bertjan Pot (Studio Bertjan Pot).

Educatie

De Blikopeners, de jonge peer educators van het museum, hebben op dit moment hun eigen televisieprogramma bij de AVRO. Tijdens de aflevering van What the Art! op zaterdag 21 september (17.00 uur, Nederland 2) interviewen Blikopeners Bilal en Helinda Marcel Wanders in zijn studio. Bij de aflevering hoort een videoboodschap met opdracht van Wanders, en lesmateriaal voor de beeldende vakken in het voortgezet onderwijs en MBO.


De totstandkoming van de tentoonstelling Marcel Wanders: Pinned Up.25 jaar vormgeving wordt mede mogelijk gemaakt dankzij de royale steun van tentoonstellingssponsor Koninklijke Ahold N.V.

Met dank aan Desso, Bols, Senso, Friedman Benda, Philips en LG Electronics.