Voor de Marina Abramović-tentoonstelling geldt een toeslag. Zie Stedelijk.nl/toeslag, ook voor uitzonderingen.

Tentoonstelling — t/m 24 feb 2019

Het Stedelijk Museum presenteert een overzicht van het oeuvre van Lily van der Stokker, met tekeningen en muurschilderingen van de late jaren tachtig tot nu. Een aantal werken is nog niet eerder in Nederland getoond.

Lily van der Stokker heeft met haar uitbundige, decoratieve tekeningen en monumentale muurschilderingen  een omvangrijk en eigenzinnig oeuvre opgebouwd. In haar werken verwijst ze naar schoonheid, vriendschap en vriendelijkheid, maar ook naar alledaagse bezigheden zoals schoonmaken, opruimen en doktersbezoek. Zij doet dat  zonder ironie of cynisme. 

Met haar gebruik van teksten is Van der Stokkers werk sterk geworteld in de traditie van de conceptuele kunst.  Zij gebruikt, net als haar conceptuele voorgangers (Joseph Kosuth, Lawrence Weiner, Robert Barry), tekst om het wezen van de kunst te onderzoeken, maar stelt daarbij hele andere vragen aan de kunst. Mag je ook mislukkingen laten zien? Mag kunst ook onwaar zijn? Of grappig en lief? 

I am trying to be a friendly person and my art has to be about that. I like the colours to be bright and cheap looking so that I can combine my conceptualism with pleasure.

— Lily van der Stokker in gesprek met John Waters

Van der Stokkers beeldtaal met bloemen, wolken, krullen en guirlandes roept vragen op over wat we als typisch ‘vrouwelijk’ beschouwen. Haar werk kan gesitueerd worden in de traditie van de feministische kunst, die zich niet conformeert aan de heersende normen over goede smaak. Ze werkt dan ook vaak met concepten die ‘verboden’ zijn binnen de hedendaagse kunst, zoals het frivole en het decoratieve. 

  • Zaalopname Lily van der Stokker – Friendly Good, 2018, Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij.
    Zaalopname Lily van der Stokker – Friendly Good, 2018, Stedelijk Museum Amsterdam. Foto: Gert Jan van Rooij.
  • Friendly Good, 1992–2018 acrylverf op muur, met dank aan de kunstenaar. Foto: Gert Jan van Rooij
    Friendly Good, 1992–2018 acrylverf op muur, met dank aan de kunstenaar. Foto: Gert Jan van Rooij
  • Tidy Kitchen, 2015–2018 acrylverf op muur, mixed media, met dank aan de kunstenaar. Foto: Gert Jan van Rooij
    Tidy Kitchen, 2015–2018 acrylverf op muur, mixed media, met dank aan de kunstenaar. Foto: Gert Jan van Rooij
  • Mistake painting, 1991–2018 acrylverf op muur, met dank aan de kunstenaar. Foto: Gert Jan van Rooij
    Mistake painting, 1991–2018 acrylverf op muur, met dank aan de kunstenaar. Foto: Gert Jan van Rooij
  • Experimental Art by Older Women, 1999–2018 acrylverf op muur, met dank aan de kunstenaar. Foto: Gert Jan van Rooij
    Experimental Art by Older Women, 1999–2018 acrylverf op muur, met dank aan de kunstenaar. Foto: Gert Jan van Rooij

Behalve muurschilderingen en tekeningen over familie, het dagelijks leven en ouderdom, zullen bezoekers van het museum een aangepaste versie zien van de grote installatie die zij in 2015 maakte voor de lobby van het Hammer Museum in Los Angeles. Het is een kleurrijke, op tekst gebaseerde muurschildering over het onderwerp huishoudelijk werk en schoonmaken. Een selectie video opnames (1994-2007) die haar partner, cameraman Jack Jaeger (1937- 2013) maakte, geeft daarnaast een uniek beeld van het ontstaansproces van haar werk. In één zaal wordt nieuw werk uitgevoerd, dat speciaal voor de tentoonstelling is ontwikkeld.

Bij deze tentoonstelling hoort ook een audiotour. In deze audiotour geeft Lily van der Stokker zelf per zaal meer toelichting over een specifiek kunstwerk. 

om deze content te zien.

I am a beauty specialist. I have commissioned myself to research happiness and friendliness in my artwork, and with that I take a stand against irony and cynicism."

— Lily van der Stokker

Over de kunstenaar

Lily van der Stokker (geboren Den Bosch, 1954, woont en werkt in Amsterdam en New York) runde in de jaren 80 een galerie in New York en maakte één van haar eerste tentoonstellingen in Museum Fodor, Amsterdam (1991). In de jaren 90 brak ze internationaal door met tentoonstellingen in o.a. Walker Art Center (Minneapolis), Centre Pompidou (Parijs), Villa Arson (Nice). Zij heeft de laatste jaren tentoonstellingen gehad in Tate St. Ives (2010), New Museum in New York (2013) en het Hammer Museum in Los Angeles (2015). Daarnaast voerde ze een aantal grootschalige projecten uit in de openbare ruimte zoals de Celestial Teapot, Hoog Catharijne, Utrecht, (2013) en Pink Building tijdens de World Expo in Hannover (2000).

De tentoonstelling Lily van der Stokker – Friendly Good is mede tot stand gekomen dankzij de genereuze bijdrage van de International Collector Circle en de Curator Circle van het Stedelijk Museum Fonds en van het Mondriaan Fonds.