tentoonstelling

Liam Gillick op het Museumplein
30 mei - 23 jun 2015

Vanaf 30 mei t/m 23 juni 2015 vindt het Holland Festival plaats op verschillende locaties in het land. Ook pal voor de deur van het Stedelijk. Daar staat in de maand juni een reeks gigantische panelen. In elk paneel zit een gat. Steek je hoofd erdoor en je wordt onderdeel van een figuur gemaakt door Kazimir Malevich of door een Nederlandse ontwerper. Deel je foto's met #aia15. All! Imitate! Act! 

Liam Gillick, All-Imitate-Act (fragment), 2015.
Liam Gillick, All-Imitate-Act (fragment), 2015.

All-Imitate-Act 

Het Stedelijk Museum presenteert dit voorjaar de installatie All-Imitate-Act van de Britse kunstenaar Liam Gillick als onderdeel van het Holland Festival. De Britse kunstenaar Liam Gillick (1964) creëert kunst in de publieke ruimte die door het gebruik en de sociale interactie die daarmee gepaard gaat voortdurend nieuwe betekenis krijgt. In zijn werk reflecteert hij structureel op de tentoonstelling als vorm. Het werk, dat bestaat uit grote panelen, is haast niet te missen. Aan het werk kan iedere voorbijganger deelnemen: de installatie bestaat uit een reeks panelen, met in ieder paneel een gat waar een gezicht doorheen past. De voorstellingen op de panelen ontleende Gillick aan de collectie van het Stedelijk Museum.

Wie zijn gezicht door het gat steekt en zich laat fotograferen wordt zo onderdeel van het kunstwerk én van de geschiedenis en de collectie van het Stedelijk Museum. Waan je even een Bauhaus danser of personage uit Overwinning op de Zon van Malevich en laat jezelf met het kunstwerk vereeuwigen. De grafische figuren verwijzen naar kostuums en ontwerpen uit de periode 1910-1940. Op deze manier verbinden de podiumkunsten van het Holland Festival zich met de moderne kunsten uit het Stedelijk.

All! Imitate! Act!

Deel je foto's met #aia15 en bekijk ze op: www.all-imitate-act.com

Over Liam Gillick

Liam Gillick (1964) volgde zijn opleiding aan Goldsmiths College in Londen en woont en werkt op dit moment in New York. Hij maakt deel uit van de generatie kunstenaars die in de late jaren ’80 van de vorige eeuw de Britse kunst-scene vernieuwde. In de vroege jaren ’90 werkte hij buiten het Verenigd-Koninkrijk samen met een groep kunstenaars en begon hij een serie werken waarin hij zich richtte op systemen van ideologische controle op het snijvlak van ontspanning, werk en leven. Hij legt de disfunctionele aspecten van de modernistische erfenis bloot in werken als McNamara (vanaf 1992), Erasmus is Late & Ibuka! (vanaf 1995), Discussion Island/Big Conference Center (vanaf 1997) en Construction of One (vanaf 2005). Daarnaast maakte hij een aantal korte films, waaronder Margin Time (2012), The Heavenly Lagoon (2013) en Hamilton: A Film by Liam Gillick (2014), waarin hij ingaat op de constructie van de creatieve persoon als cultureel figuur in het licht van het veranderende beeld van de eigentijdse kunstenaar.
Gillicks werk is tijdens documenta en de Biënnales van Venetië en Berlijn getoond. Daarnaast had hij solotentoonstellingen in onder andere het Museum of Contemporary Art in Chicago, het Museum of Modern Art in New York en de Tate in Londen. Werk van Liam Gillick is opgenomen in de collecties van onder meer het Centre Pompidou in Parijs, het Guggenheim Museum, Bilbao en het Museum of Modern Art in New York.
Als criticus van eigentijdse kunst leverde Gillick bijdragen aan Artforum, October, Frieze en e-flux Journal en publiceerde hij een aantal boeken, waaronder een verzamelbundel van zijn kritische beschouwingen. Momenteel legt hij de laatste hand aan een boek over de genealogie van de hedendaagse kunstenaar, getiteld Industry and Intelligence: Contemporary Art Since 1820 (Columbia University Press).

blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van wat er speelt in het Stedelijk Museum.

inschrijven nieuwsbrief

Credit

Liam Gillick’s All-Imitate-Act is tot stand gekomen dankzij ruimhartige steun van een aantal particuliere begunstigers via het Stedelijk Museum Fonds waaronder Ringier Collection en de Walter A. Bechtler Foundation, Zwitserland.

Wij danken Albert Heijn Museumplein en Nederland Schoon voor het mede mogelijk maken van de picknick.